Har ett litet dilemma i mitt nya sovrum, det finns två stycken strömbrytare varav den ena sitter mitt på väggen där jag vill ha min säng + sänggavel.
Låt oss kalla denna strömbrytare A.
Jag har även en annan strömbrytare vid dörren, låt oss kalla den B.
För att få taklampa att lysa måste A vara på samt B.
Men jag vill ha min sänggavel mot väggen där A finns och på så sätt kommer jag inte åt den hela tiden jag vill tända/släcka taklampan.
Om A är på kan jag sedan tända och släcka med B.
Går det att på något sätt gå "gå förbi" strömbrytare A eller koppla om den så den är "always on"?
Hur gör jag detta på ett lagligt och säkert sätt?
mvh
Gurkmeja
Låt oss kalla denna strömbrytare A.
Jag har även en annan strömbrytare vid dörren, låt oss kalla den B.
För att få taklampa att lysa måste A vara på samt B.
Men jag vill ha min sänggavel mot väggen där A finns och på så sätt kommer jag inte åt den hela tiden jag vill tända/släcka taklampan.
Om A är på kan jag sedan tända och släcka med B.
Går det att på något sätt gå "gå förbi" strömbrytare A eller koppla om den så den är "always on"?
Hur gör jag detta på ett lagligt och säkert sätt?
mvh
Gurkmeja
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Abc... Liter mer som tre brytare?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Om man kan tända och släcka med både är det en trappkoppling och då går det bra att ta bort brytare a det sitter tre trådar bakom lossa brytaren och lägg upp en bild så ser man vilka som ska kopplas ihop OBS!!! Detta förutsätter att du bryter spänningen till denna brytare och att du vet hur man ska koppla ihop ledarna.
Tyvärr den inte det. Sänggaveln sitter tajt mot väggen (lutad) och strömbrytaren är precis i höjd att sänggaveln kommer åt.Peter2400 skrev:
Testade att tejpa fast den på "on" läge men varje gång man rör sig i sängen och gaveln får lite mer tryck så trycks strömbrtyaren ner.
Man kan inte tända med strömbrytare B om inte A är påslagen.Andreas_kalmar skrev:
Om man kan tända och släcka med både är det en trappkoppling och då går det bra att ta bort brytare a det sitter tre trådar bakom lossa brytaren och lägg upp en bild så ser man vilka som ska kopplas ihop OBS!!! Detta förutsätter att du bryter spänningen till denna brytare och att du vet hur man ska koppla ihop ledarna.
Om A är av händer inget då man använder strömbrtyare B.
Då A är påslagen kan man då tända och släcka med B.
B verkar vara beroende utav A.
Konstig koppling men gissar att det bara är 2 trådar i A. Kopplas dessa samman i dosan med ett lock över så är ditt problem löst. Använd en wago, går bra med en ubåt också. Är du osäker så lägg upp en bild med A lös så man ser kopplingen som sitter nu så kommer nån att ge dig svaret.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Om det bara finns två trådar kopplade till brytare A, så är dte bara att koppla ihop dem.
Men på beskrivningen låter det som något är felkopplat. Man kopplar i princip aldrig så att en brytare måste vara på för att nästa skall kunna tända eller släcka. Det får mig att misstänka att det är en felaktig trappkoppling, i så fall kan det finnas 3 trådar kopplade till brytare A, och då kan det krävas lite mer för att reda ut vad som är vad, framförallt om det är felkopplat.
Men på beskrivningen låter det som något är felkopplat. Man kopplar i princip aldrig så att en brytare måste vara på för att nästa skall kunna tända eller släcka. Det får mig att misstänka att det är en felaktig trappkoppling, i så fall kan det finnas 3 trådar kopplade till brytare A, och då kan det krävas lite mer för att reda ut vad som är vad, framförallt om det är felkopplat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Kan väl vara någon som i efterhand dragit fram en extra strömbrytare till sängen för att slippa kliva upp för att släcka. Oortodoxt och "fel", men inte så obegripligt.
Det är åtminstone ingen trappkoppling.
Antingen är det en felkopplad sådan med trappomkopplare.
Eller så är det bara vanliga enkelpoliga strömbrytare så någon har fuskat ihop det på detta viset.
Eller så fanns det för få ledningar, så det fick bli på detta vis.
Men som ett par skrivit, det är plättlätt att ta loss brytaren koppla ihop ett par ledningar och sätta en doslock för. Detta ska förövrigt vara skruvat, inte ett snäpplock som barn kan pillra loss.
Köp en wago 222-klämma och ett doslock för apparatdosa, ta loss brytaren och ta en bild hur det ser ut bakom brytaren och lägg upp så hjälper vi dig hur du ska göra.
Antingen är det en felkopplad sådan med trappomkopplare.
Eller så är det bara vanliga enkelpoliga strömbrytare så någon har fuskat ihop det på detta viset.
Eller så fanns det för få ledningar, så det fick bli på detta vis.
Men som ett par skrivit, det är plättlätt att ta loss brytaren koppla ihop ett par ledningar och sätta en doslock för. Detta ska förövrigt vara skruvat, inte ett snäpplock som barn kan pillra loss.
Köp en wago 222-klämma och ett doslock för apparatdosa, ta loss brytaren och ta en bild hur det ser ut bakom brytaren och lägg upp så hjälper vi dig hur du ska göra.
Köp 2 ST wago 222. Är det en trappkopplingen behöver den tredje ledaren av avslutas. Det kan eventuellt behövas fler för att överkoppla eventuella nollor och skyddsjordar.
Börja med att lossa brytaren från väggen och undersök kopplingen. Obs bryt strömmen före....
Börja med att lossa brytaren från väggen och undersök kopplingen. Obs bryt strömmen före....
Nu har jag varit och köpt en Wago 222 samt ett doslock.
Såhär ser det ut med strömbrytaren.
Med vänlig hälsning,
Gurkmeja
Såhär ser det ut med strömbrytaren.
Med vänlig hälsning,
Gurkmeja
Det där är en trappbrytare. Den ser även ut att vara rätt kopplad! Då blir funktionen du beskriver lite lurig. Antingen är det felkopplat i en dosa på vägen eller i den andra brytaren.
Om du kopplar vit med den ena gröna borde det fungera som du vill. Fungerar det ej så byt till den andra gröna. När allt fungerar byter du ut doslocket mot ett som är skruvbart. Snäpplock är inte tillåtet på strömbrytarhöjd.
Om du kopplar vit med den ena gröna borde det fungera som du vill. Fungerar det ej så byt till den andra gröna. När allt fungerar byter du ut doslocket mot ett som är skruvbart. Snäpplock är inte tillåtet på strömbrytarhöjd.






