har ett befintligt hus med el indraget som kommmer att rivas. Frågan är dock om man skulle kunna göra en lösning så att inte man behöver beställa byggel? Kan man bygga ett litet hus som man flyttar elmätaren till eller finns det nån annan finurlig lösning?
Det går ju att sätta mätarskåpet på en stolpe. Men jag gissar att du inte vill ha det så när det är klart.
Skall huset som har el indraget rivas i sin helhet?
Beroende på mätarens placering, inomhus eller i fasadmätarskåp så hade jag gjort något liknande:
Ett fasadmätarskåp på en ställning av truckpall och reglar brukar funka bra, när huset närmar sig klart så sätter man dit det på sin slutliga plats.
Beroende på mätarens placering, inomhus eller i fasadmätarskåp så hade jag gjort något liknande:
Ett fasadmätarskåp på en ställning av truckpall och reglar brukar funka bra, när huset närmar sig klart så sätter man dit det på sin slutliga plats.
Vi hade en liknande situation, gammal sommarstuga som revs och nytt hus byggdes.
Vi valde att sätta ett markmätarskåp vid tomtgräns. Inkommande el var på ett bra ställe på tomten, så det passade bra med ett skåp där.
Vi valde att sätta ett markmätarskåp vid tomtgräns. Inkommande el var på ett bra ställe på tomten, så det passade bra med ett skåp där.
Det finns massor av tillverkare som säljer markmätarskåp. Jag vet att Stitec har någon/några modell med cce-don bakom en separat låsbar lucka. Kvalitén kändes dock inte på topp. Men för ditt ändamål så är det ju rätt bra lösning.
Det är ganska stor risk att ditt nätbolag kräver ett fasadmätarskåp om du ska bygga nytt, så det kommer du nog inte runt ändå. Har du varit i kontakt med dem? Vad har de sagt?
Btw, varför skulle du inte betala hyra för ett markmätarskåp? Vill du ha ett markmätarskåp sen? Byggel är tillfällig el, det kostar ännu mer och involverar kostnader för att ansluta flera gånger (byggskåp och färdig mätarplats). EyEr0n hade en väldigt fiffig lösning på problemet.
Btw, varför skulle du inte betala hyra för ett markmätarskåp? Vill du ha ett markmätarskåp sen? Byggel är tillfällig el, det kostar ännu mer och involverar kostnader för att ansluta flera gånger (byggskåp och färdig mätarplats). EyEr0n hade en väldigt fiffig lösning på problemet.
Montera ett markmätarskåp. Så är det klart sen.