Hej,
Jag har en elcentral med ca 20 säkringar (värmepump, garage, badrum, spis, bastu osv).
Jag skulle vilja mäta förbrukningen på resp säkring för att på så sätt följa upp hur mycket värmepumpen, spisen, bastun etc. drar per månad.
Alltså inte bara aktuell förbrukning, utan även kunna se hur mycket som förbrukats sedan senaste nollställning.
Helst vill jag kunna ha en mätare som kan mäta alla säkringar, men detta kanske inte finns ?
Vad heter denna typ av mätare ?
Är det en liknande denna:
http://www.support-carlogavazzi.se/press.asp?ID=253

Om det finns någon modell som man kan installera själv, tex en sådan med klo så är det ett plus.
Beroende på pris kan jag även tänka mig att mäta en säkring i taget.
Då kanske det blir en liknande denna:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...nstrument/multimetrar/tangamperemeter-405049/
Fast jag vill ju ha en som lagrar historisk förbrukning som sagt.

Tar tacksamt emot tips.

Den första länken går till en vanlig 3 fas energimätare, avsedd att mäta de tre inkommande faserna till centralen. Den andra Mäter bara str öm och i praktiken bara tillfälligt vid felsökning.

Det finns så vitt jag vet ingen produkt idag som är lämplig att mäta 20 grupper samtidigt. Nästan alla "beröringsfria" mätare som det här är har för dålig noggrannhet för att i praktiken gå att använda på grupper med låg allmänförbrukning, mätfelet blir större än förbrukningen på ex. En dator i standby.

En följdfråga är ju också vad syftet med mätandet är. De saker som står för den mesta förbrukningen, som ex värmepump, varmvattebberedare, och med tvekan spis eller häll, kan ju rätt enkelt mätas. Allt annat i en bostad har i jämförelse försumbar förbrukning.

Det finns idag väldigt bra metoder att på analytisk väg kunna separera olika typer av förbrukare med bara en summa-mätare (t.ex. S0 eller blink-utgången på elmätaren. Om du inte har speciella krav på att hantera udda smålaster så fungerar nog en sådan mätare bra.

Jag har sett att det skrivits en hel del om detta på Ny Teknik för något år sedan, och om jag inte minns fel erbjuder någon av de stora elbolagen (vattenfall/eon etc) denna tjänst.

Edit:
Typ något som detta: https://www.vattenfall.se/smarta-hem/smarta-losningar/energywatch/

Det hela bygger på att man känner till förbrukningsmönster för i princip alla normal prylar i ett hem, och har dessutom tränat algoritmerna på enorma mängder riktigt data för att kunna säga att ett visst mönster är "Ugn" och ett annat överlappat mönster är värmepump etc.

Redigerat:
  • Gilla
erik8308 och 1 till
  • Laddar…
Jag har redan en Eliq mätare.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...atare/eliq-online-tradlos-energimatare-p94100
Den mäter hela husets förbrukning. Man får grafer, dagsförbrukning, aktuell förbrukning, historik osv. Så långt är allt bra.
Men jag vill alltså under längre tid, månad för månad, kunna mäta olika strömförbrukare.
Tex bergvärmepump (jag vet att den har en "trippmätare" inbyggd där du kan se hur många timmar den gått. Sedan kan man ta reda på vad den drar per timma, men detta blir ändå inte rätt efter som den drar olika mycket beroende på hur "hårt" den jobbar).
Vidare vill jag få koll på vad Poolvärmepump, tvättstuga, spis osv drar.

• Gilla
Kennethk.
  • Laddar…
MagnusAndersson skrev:
Jag har redan en Eliq mätare.
[länk]
Den mäter hela husets förbrukning. Man får grafer, dagsförbrukning, aktuell förbrukning, historik osv. Så långt är allt bra.
Men jag vill alltså under längre tid, månad för månad, kunna mäta olika strömförbrukare.
Tex bergvärmepump (jag vet att den har en "trippmätare" inbyggd där du kan se hur många timmar den gått. Sedan kan man ta reda på vad den drar per timma, men detta blir ändå inte rätt efter som den drar olika mycket beroende på hur "hårt" den jobbar).
Vidare vill jag få koll på vad Poolvärmepump, tvättstuga, spis osv drar.
Jo, men min poäng är att det finns programvara som klarar att reda ut detta ur det data som kommer från din eliq-mätare, eller din vanliga mätare för all del. Om det sedan är enkelt att få tag på programmen ska jag inte säga något om, men som sagt, vissa elbolag erbjuder data-separation som en tjänst.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
hempularen skrev:
En följdfråga är ju också vad syftet med mätandet är. De saker som står för den mesta förbrukningen, som ex värmepump, varmvattebberedare, och med tvekan spis eller häll, kan ju rätt enkelt mätas. Allt annat i en bostad har i jämförelse försumbar förbrukning.
Nja, försumbar stämmer inte i mitt fall (tyvärr) :)
Min värmepump med varmvattenberedare drar ca 6000 KWh per år och jag ligger totalt på ca 20000 KWh så det finns en hel del annat som drar och jag vill börja bena ut vad Tvättstuga, Spis, Kök, Poolvärmepump, Dammpump, Kyl/frys etc. drar.

tommib
Titta på vad märkeffekten på saker som dammpump, kyl och frys är. De går 24/7 så det är bara att räkna. Spis spelar inte så stor roll, du kan ju knappast låta bli att använda den. Poolvärmepumpen är möjligen motiverad att mäta separat, men vad ska du göra med informationen? Sluta värma poolen?

Den här typen av information behövs som underlag för att göra kostnadsbesparande åtgärder. Jag har svårt att se vilka kostnadsbesparande åtgärder du kan göra förutom att sluta värma upp poolen och gräva igen dammen. Att köpa nya vitvaror kan eventuellt vara motiverat om de du har är 20+ år och energiineffektiva men är de rimligt nya blir nyanskaffningskostnaden så stor att återbetalningstiden blir längre än maskinens livslängd. Samma gäller att köpa in mätaren i sig. Du måste jämföra kostnaden med hur mycket du tror att du ska spara.

Om du vill ha prylar och mäta för att det är roligt så är det en annan ekvation, men då bör det i mitt tycke vara ett medvetet val som inte handlar om att spara.

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Jag beställde en energywatch från vattenfall igår, ska bli spännande hur bra den är på att separera olika förbrukare.

Finns ju rätt mycket olika mätare inom Z-Wave, med klämmor per fas, DiN-varianter, "puckar", vägg-pluggar osv osv... blir dock dyrt.... men det går.. :-)

Jag mäter enskilda förbrukare med en z-wave plattform. Du får då in underlagen i din dator. Det finns naturligtvis plug-in mätare att sätta i uttagen men även mätare som man monterar i anslutningsdosan till en fast förbrukare. Till detta så har jag bla mätare för temperatur/luftfuktighet på lämpliga platser i källare, garage, hus osv. Det gör att jag på distans kan titta på att tex min pump för dräneringsvatten fungerar. Att det finns strömförbrukning till värmeanläggning mm. Sen finns det många möjligheter att styra förutom att mäta.

Det finns naturligtvis effekt-begränsningar på dessa enheter men det jag mäter är i några fall 16 ampere och mätaren för fast installation jag använder är nog 10 A men det borde finnas kraftigare.

I övrigt jag inte sett några rimliga lösningar för att mäta och styra enskilda förbrukare.

Tillägg. Jag mäter inte i centralen utan i kopplingsdosan eller i uttaget till produkten jag vill mäta eller styra,

Det har varit uppe tidigare på forumet där vespaman har använt liknande denna med många kanaler: Brultech.http://www.brultech.com/greeneye/

Annars håller jag med Anders243 om att signaturanalys är en vettig väg numera.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag beställde en energywatch från vattenfall igår, ska bli spännande hur bra den är på att separera olika förbrukare.
Har du kört den ett tag nu?

vad tycker du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.