Det uppstod ett riktigt skumt fel nyligen min displayen på min kyl/frys började heltplötsligt dimmra ett par ggr sen återgick allt till normalt i 5min. Därefter slocknade de permanent. Mätte lite i säkrings skåpet och ser att inga säkringar har gått men en utav faserna är helt död. Gick ut till elmätaren och där är alla 3 säkringarna hela. Vad är det som har hänt, hur felsöker man detta?

tommib
Byt alla huvudsäkringarna ändå. Ibland lossnar inte lilla pluppen. Om du kan mäta på säkringarna och faktiskt kontrollera att de är hela är det ett fullgott alternativ.

Om du har en modern mätare kan den ofta indikera om en fas saknas.

Nu har jag bytt alla huvudsäkringarna i mätarskåpet, men felet återstår

kitco kitco skrev:
Nu har jag bytt alla huvudsäkringarna i mätarskåpet, men felet återstår
Har du kollat att det finns ström på alla faser in till era huvudsäkringar så att felet inte är ute i ett kopplingsschema hos elleverantören

Inkommande El till mätaren finns men sedan försvinner 1 fas i proppskåpet i källaren

Pröva att kastbyta huvudsäkringarna, flyttar det sig då?
Annars är det läge att ringa elektrikern, typ nyss...

Vad innebär ett kastbyte av säkring? Vem ringer man till under en helg alla har ju stängt. Nu börjar man ju bli nojjig :(

A
Det här förutsätter att du vet vad du håller på med och känner dig bekväm och säker;
Ta ur alla tre huvudsäkringar. Mät i bottenkontakterna mot jord. Där ska du ha 230v på samtliga. Skruva tillbaka säkringarna och gå in och slå av huvudbrytaren, lossa locket på proppskåpet, gruppcentralen, och mät på inkommande vid huvudbrytaren, även där ska du ha 230v på samtliga faser.

Om du INTE har det inne på huvudbrytaren, men på mätarsäkringarna så har du antingen kabelbrott, eller en kopplingspunkt någonstans på vägen där det gått åt helvete.

Var i sörmland bor du?

Ja som sagt det saknas 1 fas ut i huset fast inmatningen i elmätaren har 3 fas in. Troligtvis har väl någon kabel däremellan ett brott?

Jag bor i flen

A
Skruva ur den huvudsäkring vars fas är borta inne i huset.

Kolla efter kopplingspunkter på vägen mellan huvudsäkringar och elcentral. Vet du hur matningen är dragen?

Jag har dålig koll på elektriker med jour i flen-trakterna. Lite för långt härifrån Västerås.

• Gilla
Plupp 170879
  • Laddar…
hsd
Har Du en huvudbrytare eller jordfelsbrytare på centralen så kan den vara trasig, mät på båda sidorna av denna

Sent svar men kan berätta vad som hade orsakat min döda fas. Elektrikern hittade felet i skåpet där inkommande matning mellan brytare och säkring, 1 ledning var helt av pga varmgång och en till var på väg att ge sig. Som tur va hade det inte börjat brinna.

• Gilla
g2p3ihr och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.