Skall bygga om ett kök och platsen för den befintliga el-centralen skulle behöva minskas i yta.
Platsen som finns till förfogande är ca 400 bred och 500 hög (mm).
Befintlig central har 35 dvärgbrytare (varav tre 3fas (VVB, spis och en efterföljande central) alla 16A). Den har också 2 jordfelsbrytare (3fas) och huvudbrytare samt en huvudbrytare separat för el-värmen.
Totalt används 49 modulplatser idag.
Går detta att lösa?

Hager Gamma 3x 18 = 54 platser
B 355 mm
H 500 mm
Djup 103 mm
Förmonterad heter den 2290840, men finns säkert tom också

Protte

Ser lovande ut. Finns det en infälld variant? Hittar ingen på Hager

Mikael_L
Hager har även som heter golf, för infällnad.

Jag har satt upp en sådan en gång, och jag vill minnas att den valdes för att den var typ den minsta vi hittade. Men det var kanske bara t.ex. djupet som var grunt. För jag har för mig att det var på montringsdjupet vi hade flaskhalsen.

Om du väljer en golf, se till att köpa till rätt monteringsgrejer också. Jag missade att det var tillbehör för att montera den i skiv/regel-vägg. Det blev ett småhårigt montage sen för att få till det utan. :)

• Gilla
Vaxtorp
  • Laddar…
Jag har sett att det finns 2-poliga automatsäkringar som är lika breda som enpoliga (ett sätt att spara plats i detta fall). Någon som har erfarenhet av dessa?

V Vaxtorp skrev:
Jag har sett att det finns 2-poliga automatsäkringar som är lika breda som enpoliga (ett sätt att spara plats i detta fall). Någon som har erfarenhet av dessa?
Är du säker på att det verkligen är tvåpoliga dvärgbrytare? Jag har sett varianter som har en extra kontakt för att kunna bryta även nollan då säkringen löser. Men på de som jag sett är det bara fasen som faktiskt är avsäkrad. Därmed är det ingen tvåpolig säkring.

Mikael_L
  • Gilla
Bastens och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.