615 läst ·
4 svar
615 läst
4 svar
Lamputtag, uttagstyp?...
Det kommer en ny standard för lamputtag om två år. Jag har egentligen alltid stört mig på den gamla typen men ser inte heller fördelen med den nya? Vad är meningen med bytet egentligen?
Det jag har funderat på är om det finns några regler eller hinder för att byta ut lamputtagen mot vanliga envägs vägguttag? Jordade och petskyddade.
Det jag har funderat på är om det finns några regler eller hinder för att byta ut lamputtagen mot vanliga envägs vägguttag? Jordade och petskyddade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 292 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 292 inlägg
Det står en del om den nya standarden och hur det kom till i denna artikel/tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-standard-foer-lamputtag.297491/
Jag ser inget hinder mot att byta enpolig lamp uttag mot ett motsvarande vägguttag.K Kallebo skrev:Det kommer en ny standard för lamputtag om två år. Jag har egentligen alltid stört mig på den gamla typen men ser inte heller fördelen med den nya? Vad är meningen med bytet egentligen?
Problemet uppstår vid exempelvis kron uttag. Där finns ingen fungerande VU-lösning. Sen är det väl så att kontaktdonen för lamputtag är nättare och mindre klumpiga än en schukostickpropp. Men det finns inget generellt förbud mot att ersätta ett lamp uttag med ett vägguttag.
Njaee....... jag skulle nog undvika det eller åtminstone märka uttaget som det. Vissa grejer kanske inte gillar att bli dimmade. Är uttaget uppmärkt (och dessutom sitter till så att man inte frestas att använda det för allmänbruk) är det i mitt tycke inget problem.K Kallebo skrev:
Klicka här för att svara