Hej. I stugan är inkommande el skarvad i en låda på väggen till ett förråd. Jag skulle vilja ha el i förrådet om det går att lösa på något enkelt sätt. Är det teknisk möjligt och tillåtet att koppla in ytterligare en kabel i dosan?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om det blir före mätaren, NEJ
Är det efter mätaren så lägger man dit ett bleck till, sas en våning till.
Protte
Är det efter mätaren så lägger man dit ett bleck till, sas en våning till.
Protte
Det är efter mätaren och huvudsäkringarna. Tror du en normal elinstallatör har såna bleck på hyllan? Det är ju inte årets modell direkt... Om det blir för komplicerat och dyrt så fortsätter jag med skarvsladd från huset. Eller så kanske det är enklare och billigare att dra en tunnare, 3-ledad jordkabel från en säkring i huset.
Ja, det sitter ett ovalt bleck ovanpå de fyrkantiga. På nollans plint har man satt fast biledarna under det.
Men, hur enkelt är det för en tränad installatör att klämma in en till EKKJ 4x6/6 i dosan? Eller kan man använda nån FK-kabel istället?
Men, hur enkelt är det för en tränad installatör att klämma in en till EKKJ 4x6/6 i dosan? Eller kan man använda nån FK-kabel istället?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är nog inga problem, det sitter en förskruvning uppåt som troligen går att använda och utrymmet räcker.
Blecken är nog samma som sitter på mätartavlor/mätarskåp.
Protte
Blecken är nog samma som sitter på mätartavlor/mätarskåp.
Protte
Det går relativt enkelt att ta ström därifrån, kravet är ju förstås att det är mätt ström, dvs efter elmätaren samt att du sätter en liten gruppcentral där iom att det är kopplat TN-C i boxen.
Och annars hade du ändå behövt en jordfelsbrytare + säkring ändå.
Jag hade gått ut med en 5g6mm2 (t.ex. N1XV) eller EKKJ 4x6+6 till en lämplig plats för gruppcentralen.
Och annars hade du ändå behövt en jordfelsbrytare + säkring ändå.
Jag hade gått ut med en 5g6mm2 (t.ex. N1XV) eller EKKJ 4x6+6 till en lämplig plats för gruppcentralen.
Klicka här för att svara