Jag har precis köpt ett 60-talshus med källare. I gillestugan så finns det inga lamputtag i taket utan endast kontakter som hänger med sladdarna ut ur takdosor. Det finns alltså inga krokar att hänga en lampa på. För att få dit krokar tänkte jag sätta dit lamputtag men de passar inte... De lamputtag man kan köpa verkar ha 70mm mellan fästkruvarna medan mina dosor snarare har 65mm mellan fästskruvarna.
Hur ska jag göra?
Hur ska jag göra?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Många lampor idag (i alla fall flera jag har från Ikea) kan man skruva upp en fot i taket på, och skippa kroken helt. En bra lösning för oss som har lite äldre hus med plåtdosor och allt vad det kan vara.V vikedm skrev:Jag har precis köpt ett 60-talshus med källare. I gillestugan så finns det inga lamputtag i taket utan endast kontakter som hänger med sladdarna ut ur takdosor. Det finns alltså inga krokar att hänga en lampa på. För att få dit krokar tänkte jag sätta dit lamputtag men de passar inte... De lamputtag man kan köpa verkar ha 70mm mellan fästkruvarna medan mina dosor snarare har 65mm mellan fästskruvarna.
Hur ska jag göra?
Annars kanske du kan sätta en krok precis bredvid dosan och att lampans takkupa kan täcka både krok och dosa fastän den kommer att hamna bredvid, så att säga.
Är det gamla takdosor med skruvhål i mitten? I så fall ska du ha passande doslock.
Ett annat alternativ är att någon använt apparat/kopplingsdosor i taket. Då är det bara krok/annat fäste bredvid som gäller.
Kan du ta en bild på dosan? Då går det att avgöra om det är en takdosa eller inte.
Ett annat alternativ är att någon använt apparat/kopplingsdosor i taket. Då är det bara krok/annat fäste bredvid som gäller.
Kan du ta en bild på dosan? Då går det att avgöra om det är en takdosa eller inte.
Ja, det kanske är så man får göra.Cancerman_777 skrev:
Många lampor idag (i alla fall flera jag har från Ikea) kan man skruva upp en fot i taket på, och skippa kroken helt. En bra lösning för oss som har lite äldre hus med plåtdosor och allt vad det kan vara.
Annars kanske du kan sätta en krok precis bredvid dosan och att lampans takkupa kan täcka både krok och dosa fastän den kommer att hamna bredvid, så att säga.
P Pierre1981 skrev:
Tyvärr så finns inget hål för att fästa en krok i mitten.tommib skrev:
Här är en bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju två gängade hål i kanten av dosan du kan använda både för att göra någon egen konstruktion. Tex med en plåt eller plattstång med krok i mitten och proppen lös som nu eller ta nya hål i ett nytt lock med krok och uttag.
Det du ska se upp med däremot är den felaktiga användningen av jordat uttag utan ansluten skyddsjord som syns på bilden det är något som man aldrig ska släppa igenom
Det du ska se upp med däremot är den felaktiga användningen av jordat uttag utan ansluten skyddsjord som syns på bilden det är något som man aldrig ska släppa igenom
Klicka här för att svara