Du skall inte lägga dig i kvalificerade hantverkares jobb, det har jag sett på TV. Behöriga elektriker gör inte fel, de har bara olika konstnärliga lösningar :-) :-)

• Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Det ökade antalet elbränder beror inte på elinstallationerna utan på elektriskt undermåliga konsumentprodukter. Det finns statistik som visar det.

• Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
G grytlappen skrev:
Hade det varit en dosa för enkelgips kan den helt omöjligt sitta förbi första skivan som på bilden.
Oavsett vad det är för dosa så vill jag inte få den i näven när jag drar ur en kontakt.
Har meddelat TE som pratat med elektrikern om att jag ska boka in en tid för koll på det hela.

tommib
Ok, dosan kanske funkar till dubbelgips också men den är felmonterad (den sitter bl.a. helt snett). Den enkla lösningen är förhöjningsring + långa skruv. Orginalinstallationen är undermålig. Angående för långt skalade ledare så anser jag att det tyder på slarv. Vad har elektrikern slarvat med förutom det (och dosan då)?

Varför i hela fridens namn skulle man absolut vilja undvika koppling bakom eluttag? Då måste man dra alla rör till takdosan i varje rum vilket torde bli rätt många. Korrekt gjort är det inte farligare än överkoppling i själva apparaten. I vissa lägen kan det t.o.m. vara bättre då en hempulare lagligt får byta ett uttag eller en strömbrytare och kan bli rejält förvirrad av blåa och G/G som sitter på blindplintar.

Orsaken var väl den att dom g:a uttagen och brytarna var stora porslinsklunsar som tog så mycket plats att det var mycket svårt att få in nått mer i dosorna.

Att eluttag sitter löst är ett klassiskt lärlingsfel. De törs inte skruva nog hårt eller så är de för svaga helt enkelt :rofl:

tommib tommib skrev:
Jag ser nu att det är en grön dosa, dvs för enkelgips. Du har OSB+gips så det borde varit en gul dosa. Troligen är det så att skruvarna inte räcker ut till uttaget och därför sitter lite på marginalen.
Man sätter inte dubbelgipsdosa om man har gips och osb.

Det är klart att man sätter dosor för "dubbelgips" om man har dubbla skivor oavsett om det är gips, OSB eller spånskiva, du måste väl skämta med oss nu

• Gilla
Rickard Lindqvist och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är klart att man sätter dosor för "dubbelgips" om man har dubbla skivor oavsett om det är gips, OSB eller spånskiva, du måste väl skämta med oss nu
Nej du vill ju ha dosan vilande mot skivan och då kommer den sticka ut. Enklast är ju bara att köra vp2 dosor.

G grytlappen skrev:
Det har aldrig tidigare varit så mycket elbränder hos privatpersoner som det är numera.
Har du någon källa till detta?

P pnilz1 skrev:
Nej du vill ju ha dosan vilande mot skivan och då kommer den sticka ut. Enklast är ju bara att köra vp2 dosor.
Sticka ut? vad kommer sticka ut? dosans kant utanför gipsen menar du?

Hemma körde jag 50/50 vp2 dosor & Schniedier Bp202 dosor
Ser för & nackdelar med båda modellerna.

Men jag hade inget problem med att få fast dom eller att nått stack ut?

tommib tommib skrev:
Jag ser nu att det är en grön dosa, dvs för enkelgips. Du har OSB+gips så det borde varit en gul dosa. Troligen är det så att skruvarna inte räcker ut till uttaget och därför sitter lite på marginalen.

Lösningen är enkel, köp förhöjningsringar. Med dem får du längre dosskruv.

Ett tips när du målar är att lägga uttaget i en fryspåse. Då slipper du få kladd på det.
Ser ut som Schneiders BP-202. Den är för både enkel och dubbelgips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.