19 618 läst ·
41 svar
20k läst
41 svar
Löst sittande eluttag - fel utfört?
Oavsett vad det är för dosa så vill jag inte få den i näven när jag drar ur en kontakt.G grytlappen skrev:
Har meddelat TE som pratat med elektrikern om att jag ska boka in en tid för koll på det hela.
Ok, dosan kanske funkar till dubbelgips också men den är felmonterad (den sitter bl.a. helt snett). Den enkla lösningen är förhöjningsring + långa skruv. Orginalinstallationen är undermålig. Angående för långt skalade ledare så anser jag att det tyder på slarv. Vad har elektrikern slarvat med förutom det (och dosan då)?
Varför i hela fridens namn skulle man absolut vilja undvika koppling bakom eluttag? Då måste man dra alla rör till takdosan i varje rum vilket torde bli rätt många. Korrekt gjort är det inte farligare än överkoppling i själva apparaten. I vissa lägen kan det t.o.m. vara bättre då en hempulare lagligt får byta ett uttag eller en strömbrytare och kan bli rejält förvirrad av blåa och G/G som sitter på blindplintar.
Varför i hela fridens namn skulle man absolut vilja undvika koppling bakom eluttag? Då måste man dra alla rör till takdosan i varje rum vilket torde bli rätt många. Korrekt gjort är det inte farligare än överkoppling i själva apparaten. I vissa lägen kan det t.o.m. vara bättre då en hempulare lagligt får byta ett uttag eller en strömbrytare och kan bli rejält förvirrad av blåa och G/G som sitter på blindplintar.
Sticka ut? vad kommer sticka ut? dosans kant utanför gipsen menar du?P pnilz1 skrev:
Hemma körde jag 50/50 vp2 dosor & Schniedier Bp202 dosor
Ser för & nackdelar med båda modellerna.
Men jag hade inget problem med att få fast dom eller att nått stack ut?
Ser ut som Schneiders BP-202. Den är för både enkel och dubbelgips.tommib skrev:
Jag ser nu att det är en grön dosa, dvs för enkelgips. Du har OSB+gips så det borde varit en gul dosa. Troligen är det så att skruvarna inte räcker ut till uttaget och därför sitter lite på marginalen.
Lösningen är enkel, köp förhöjningsringar. Med dem får du längre dosskruv.
Ett tips när du målar är att lägga uttaget i en fryspåse. Då slipper du få kladd på det.
Klicka här för att svara