Intressant! Vet du hur länge? Är det sekunder eller minuter?

Med några perioder menade jag några 50delar av en sekund så det är under en väldigt kort period.
Men vi som jobbar i lite större anläggningar måste dimentionera efter detta hela tiden.
Många armaturtillverkaren säger max 15-18 armaturer per grupp. Det kommer man snabbt upp i en hall, kökstak, vardagsrum som exempel. Blir lite fånigt eftersom effekten kanske är mindre än 10% av vad en normal 10A säkring tål i normallast.

• Gilla
Hutton
  • Laddar…
En sak som inte varit uppe är från vilket håll kablarna och/eller VP-rör kommer in i centralen.
Man kan försöka rätta sig lite efter det och placera säkringarna så att så lite tråd som möjligt går tvärsöver varandra.

• Gilla
Hutton
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Med några perioder menade jag några 50delar av en sekund så det är under en väldigt kort period.
Men vi som jobbar i lite större anläggningar måste dimentionera efter detta hela tiden.
Många armaturtillverkaren säger max 15-18 armaturer per grupp. Det kommer man snabbt upp i en hall, kökstak, vardagsrum som exempel. Blir lite fånigt eftersom effekten kanske är mindre än 10% av vad en normal 10A säkring tål i normallast.

Jag förstår att det verkligen har betydelse för att undvika momentant höga laster. Det skulle kunna vara ett problem för ett automaticerat hem där det går att tända alla lampor samtidigt. I en situation med lampknappar på väggen måste man ju vara ganska kvick i vändningarna för att hinna med inom fraktioner av en sekund :) Men det är ju verkligen att beakta att programmera smarta hem med fördröjningar. Roligt att lära sig något nytt :)

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.