Hej alla.

Jag vill ersätta mina trappbrytare med rörelsedetektorer. Dessa är inte trappkopplare, utan helt vanliga brytare. Nu undrar jag om det finns något sätt att koppla dem så att man får trappbrytarfunktion? I så fall hur?

Tack på förhand :)

Vill du verkligen ha trappbrytarfunktion på en rörelsedetektor? Släcker du med den vanliga brytaren och går ur rummet så kommer ju ljuset att tändas efter en stund när du slutat röra dig i rummet. Och när du går in i rummet så släcks ljuset.

H hempularen skrev:
Vill du verkligen ha trappbrytarfunktion på en rörelsedetektor? Släcker du med den vanliga brytaren och går ur rummet så kommer ju ljuset att tändas efter en stund när du slutat röra dig i rummet. Och när du går in i rummet så släcks ljuset.
Jag vill ha rörelsedetektorer både uppe och nere, och alltså ersätta båda trappkopplarna. Eller rättare sagt...jag vill att trappan skalll tändas av rörelsedetektorna, oavsett vilket håll man kommer från.

Du får parallellkoppla rörelsevakternas utgångar så får du en funktion som borde ersätta trappkopplingen. Kan kräva lite omläggning av ledare osv beroende på hur gamla är gjort och vilka vakter du har men inget problem ett enkelt jobb hur som.

Jamen såklart! Tusen tack. Ibland funkar inte huet som det skall :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.