Hej!

Jag är på gång att byta ut min gamla elcentral. I den nya skulle jag vilja bevaka. Dels för att kunna få fjärrlarm om strömmen går (JFB? kyl som rasat? tjuvar som brutit?), dels för att bevaka energiåtgång på totalt, spabad, VP etc.

Jag bad om offert på detta från elektriker. Men har fått galna materialpriser om 25-30 kkr för elcentralen, med 3x3-pols mätare och 2x1-pols mätare.

Är detta rimligt? Ska man satsa på annat system?
Skulle även någon vänlig själ med bra konto hos grossist kunna kolla pris på Resi9 Wiser Energy, huvudenhet, 3-pol, resp 1-pol mätare? Tack!

tommib
Det blir nog rätt dyrt om du ska ha så många mätare. Vad är vitsen med det? Kommer du slänga spabadet? Stänga av VP?

Om du vill övervaka att det finns ström finns det enklare sätt. Tre kopplingsreläer på faserna och en lämplig ingång på ett larm eller någon form av hemautomation. Samma gäller för JFB, sätt en hjälpkontakt på den. Vill du övervaka kylen så är det tempmätning i kylen som gäller. Elen är en rätt dålig surrogatvariabel.

Du beskriver inte elcentralen i detalj. För att veta om 25-30 kkr är orimligt måste man veta vad som ska vara med, förutom mätarna. Det billigaste jag hittar så här i hastigheten är trefasmätare för ca 1000 kr och enfas för 500 kr. Bara mätarna går således på 4 kkr. Då har jag inte heller tittat noggrannare på hur du får ut informationen ur dem. Ska du köra MODBUS så får du nog hosta upp rätt mycket mer. Vad ska du ha för andra grejer?

• Gilla
1
  • Laddar…
Bra att veta om Spat slutat funka på vintern (så det inte fryser sönder). Samma för VP (den kan man ju dock justera..). Mycket för att jag gillar att ha koll, om kostnaden är rimlig. 5000 kr kan nog vara ok för att ha koll, men där nånstans kan nog gränsen gå..

Taget att kylen bättre övervakas med temp, även om de larmar långsammare.

Har Zwave automation idag, men den måste ha både ström och uppkoppling för att larma. Resi9 molntjänsten larmar vid tappad kontakt. Även funderat på att sätta ett sms-larm istället.

Beskriver gärna i detalj, tänkte ingen riktigt brydde sig ;)
Ungefär såhär har jag tittat på
1x lagom stort Elskåp
1x HB 3-pol 40A
1x Överspänningssskydd 2
2x JFB 30mA, hus i 2 sektioner
1x 3-fas PSA C16 30mA, för spa
1x 3-fas PSA C16 300mA, för VP (om finnes, annars JFB 300 + DB)
2x 3-fas DB C16, spis+garage
1x 3-fas DB C10, 3-fasuttag
16x DB C10
1x Wiser Energy Gateway (ev i paket med powertags)
3x Powertag 3-fas
2x Powertag 1-fas

L
Det finns spänningsfallsrelän som larmar , ligger dragna normalt och faller vid bortfall ,om en eller flera faser går bort , men klart det gäller inkommande och kan sättas efter JFB , så känner den även om JFB löst ut , men inte per objekt

W
Finns ju flera enkla lösningar för mätning av ström och effekt som du kan övervaka var du än är. Vet inte hur mycket man konfigurera den men det blir en enkel lösning.
Efergy är en http://efergy.com/eu/energy-monitors/online-access

Vet dock inte om det går att ställa in nån form av driftlarm men kan få en övervakning av samtliga faser samt om du vill övervaka enstaka grupper. Installationen är enkel, häng på strömtängerna över de faser/grupper du vill mäta i centralen och lägg sändaren på en hylla brevid eller uppepå centralen.

Har haft den enkla modellen med endast en visning utan nån onlineaccess som funkade bra.

Redigerat av moderator:
W
Var nog lite snabb där... för övervakning av energiåtgången tex till ditt spabad så hade det varit en enkel lösning. För ren övervakning för spänningsbortfall snabbt och att du ska få ett larm så är det ju fullt inte lika bra...

Redigerat av moderator:
W
Och jag skriver som en kratta, ordet övervaka/ning slog nog rekord på 2 inlägg :geek::rofl:

W
Som svar på övervakningen så hade jag nig satsat på en gsmmodul med batteribackup med tillräckligt många ingångar för de de grupper du vill övervaka och därefter en hjälpkontakt så som tommib beskrev.

Eldes esim 252 tex finns ju med batteribackup 5 ingångar och 1 utgång.
4 av ingångarna är PNP och en (1) NPN
Sen måste det ju till en backup och ett nätagg, så det landar väl runt 4000:- (såg nåt pris på 2800:- för enheten) någonstans.

W
Ingen expert på det där området, men det var vad jag kunde hitta lite snabbt. Finns nog billigare grejer kanske

Bästa svaret

tommib
N nmeden skrev:
Taget att kylen bättre övervakas med temp, även om de larmar långsammare.
Det larmar för parametern du är intresserad av (temp i kylen). Ett kylskåp kan gå sönder på ett flertal sätt. Elavbrott är bara ett sätt som maten blir förstörd.

N nmeden skrev:
Bra att veta om Spat slutat funka på vintern (så det inte fryser sönder).
Samma här, övervaka då temp enligt samma logik som ovan.

N nmeden skrev:
Samma för VP (den kan man ju dock justera..)
och igen samma här.

L Liteavvarje skrev:
Det finns spänningsfallsrelän som larmar , ligger dragna normalt och faller vid bortfall ,om en eller flera faser går bort
Detta menade jag att man ordnar med kopplingsreläer. Det man vill är att indikera närvaro eller frånvaro av 230VAC. Man kan också göra det med digitala ingångskort med optokopplare. Då kan man övervaka på massa olika punkter om man vill det. Fördelen med att använda kopplingsreläer är att de automatiskt är kompatibla med alla normala larmsystem då de kan kopplas som NC eller NO.

N nmeden skrev:
Har Zwave automation idag, men den måste ha både ström och uppkoppling för att larma. Resi9 molntjänsten larmar vid tappad kontakt. Även funderat på att sätta ett sms-larm istället.
Alla rimliga larm som du vill övervaka något av betydelse med har batteribackup. Man behöver inte trigga sirenen bara för att temperaturen stiger/sjunker. Man kan trigga ett driftlarm som sänds via SMS.

• Gilla
nmeden och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.