Krilleman
Jag har ju som bekant lagt ner 50mm gula tomrör från att få till en ny inkommande kabel från stolpen.

Jag har samtalat med Vattenfall som vill ha fasadmätarskåp. (Befintlig mätare i källaren) Så en 50mm gult tomrör finns nedgrävt till passande plats på fasaden till Vattenfalls kabel. Från detta fasadmätarskåp ska sen kabeln som ska in i huset ner i nästa gula 50mm tomrör och ytterligare 20m bort innan allt ska in i huset. Denna kabeln efter skåpet blir min egen egendom.

Det ska bli ett litet trädäck där elen går in i huset så jag vill ej ha fasadmätarskåpet där.

Nu har min elektriker varit här med en kabel som han tyckte jag kunde förbereda med, så den vara dragen och klar när allt ska göras.

Men jag är lite orolig att det inte blir bra. Jag är ju bara rörkrökare...

Kabeln heter FXQJ -EMC - 1kW 3x16 FR/16

Är denna kabel OK som inkommande efter fasadmätarskåpet? Den kabeln som kommer in idag har fyra ledare. Tre faser och en jord.

Är dom extra tåtarna som är runt ledarna i nya kabeln OK att köra som jord?

Svart kabel markerad med "FXQJ-EMC 1kV 3x16 FR/16" för elinstallationer, i svagt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En genomskuren el-kabel med flera synliga kopparledare och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Ja. De är avsedda för just det och har samma area som ledarna i övrigt.

Ev kan jag tycka att din elektriker borde välja en kabel med fem ledare för att möjliggöra övergång till TN-S. Kabeln är också rätt grov men det kanske behövs hos dig av någon anledning. Eller så är detta något som elektrikern fått över och du förhoppningsvis får till bra pris.

• Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Jaha, där ser man. Det är alltså OK. Toppen!

Jodå, kravet är 10mm² på inkommande, men han hade 16 liggandes som jag fick okristligt billigt. Inget annat föreligger denna kabel.

Det var just att det bara är tre "riktiga" ledare som förvånade mig.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Den är t o m bättre än moderna pexkablar Tack vare att "strumpan" används som PEN-ledare. Råkar någon slå en grävspade igenom gulröret och träffa kabeln blir det kortslutning mellan fasledare och höljet, säkringen löser ut och inget är längre strömförande;)

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Nej, inte bättre, det ÄR en modern PEX-kabel!

Som någon påpekade så kan endast få inkommande servis kopplad TN-C då det är en kombinerad jord- och neutralledare, kallas PEN, men jag hade kört med kabeln ändå, säkert 9 av 10 servisledare som är kopplade TN-C utan problem, det har man alltid kört, fram till de senaste 20 åren eller så..

Men läs genom https://www.google.se/url?sa=t&sour...wAtIQFgg1MAE&usg=AOvVaw3T7BRdJPMKiO8G1IYIKTZT innan du bestämmer dig annars.

Ok uttryckte mig slarvigt.
Med pexkabel syftade jag på kabeltyp N1XV-R som inte innehåller koncentrisk ledare. Helt rätt att det är en pex och inte pvckabel.
Mitt resonemang handlade om avgrävningsskydd i N1XV-R kontra FXQJ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.