3 476 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Fixera rörutlopp i badrum?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Sitter och planerar eldragning i blivande badrum. Undviker dosor så långt det bara går och har tänkt släppa ut flexslang för handdukstork etc. Vanlig regelvägg med plywood, gips och kakel. Min undran är om det finns något bra sätt att fixera röret när det bockas ut genom vägg (för att få det riktigt fast med tanke på tätskikt)? Ungefär som motsvarigheten för vatten. Eller är det bara att klamra böjen och sätta en sista klammer så nära väggskivan det går?
Planeringen är i samråd med elektrikern som jag har möte med snart, men vill gärna ha lite input från annat håll. Jag vet redan att det är behörighetskrävande att ens titta på ett elrör.
Planeringen är i samråd med elektrikern som jag har möte med snart, men vill gärna ha lite input från annat håll. Jag vet redan att det är behörighetskrävande att ens titta på ett elrör.
Finns två sorters H-tork , en med sladd och kanske med stickpropp ett vägguttag
vid den ( då ska det finnas jordfelsbrytare ) , utan stickpropp en dosa , direktkoppling
En som kopplas direkt i ena benet , då blir det rakt ut med ett rör
I alla fall av el i våtrum ska det vara JFB
vid den ( då ska det finnas jordfelsbrytare ) , utan stickpropp en dosa , direktkoppling
En som kopplas direkt i ena benet , då blir det rakt ut med ett rör
I alla fall av el i våtrum ska det vara JFB
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Tack, jag känner till de olika anslutningsmöjligheterna. Undrar bara om fixeringen av rörutloppet blr få någon extra uppmärksamhet för att det ansluter till tätskikt.L Liteavvarje skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det som kan vara bra är att om det går och passar , fästa slangen i en regel och ut , eller sätta en regel på baksidan genom att skruva fast den i gipsen ( blir lite hängande mitt på skivan ) och fästa slangen i den , men du ska väl ha något att fästa H-torken i , sedan det med tätskikt . bara smörja bra runt slangen
För skrivmaterial lär man väl använda en rörmanschett och inte "smörja".
Ang att fästa röret så är det bra att gå ut genom en regel. Lås röret där det kommer ut (på utsidan) med en skruvklammer. Som liteavvarje säger så måste du ändå ha en regel/kortling att skruva torken i.
Ang att fästa röret så är det bra att gå ut genom en regel. Lås röret där det kommer ut (på utsidan) med en skruvklammer. Som liteavvarje säger så måste du ändå ha en regel/kortling att skruva torken i.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ja just vid handdukstorken hamnar det ju ändå regel för infästning så jag kan gå genom den. Hur menar du att låsa med klammer på utsidan @tommib ? På utsidan kommer ju skivan mot regeln. Förstod nog inte riktigt hur du menade.
Ja, det ska dit manschett.
Låter som att det inte är någon speciell materiel som ska till just för att det är badrum och tätskikt, bara att man är lite extra noggrann så att röret sitter bra.
Ja, det ska dit manschett.
Låter som att det inte är någon speciell materiel som ska till just för att det är badrum och tätskikt, bara att man är lite extra noggrann så att röret sitter bra.
Om du ser det så här (orkar inte rita...)
Väggskiva-regel (på högkant)-isolering-väggskiva
så drar du röret genom en regel på högkant (=kortling) där det ska ut. Så länge du inte bygger en vägg av 45x45 kommer du ha lite plats bakom regeln på högkant där rör/slang kommer ut. Samtidigt får du 45 mm + väggskiva där slangen går genom "solitt" material. Där den kommer ut på baksidan kan man karva ur regeln lite så att böjen inte blir riktigt 90 grader. Där sätter du klammern, på baksidan av den stående regeln. I "bilden" ovan blir det mellan regel och isolering.
Med utsidan menade jag alltså inne i väggen men på utsidan av tätskiktet/badrummet.
Väggskiva-regel (på högkant)-isolering-väggskiva
så drar du röret genom en regel på högkant (=kortling) där det ska ut. Så länge du inte bygger en vägg av 45x45 kommer du ha lite plats bakom regeln på högkant där rör/slang kommer ut. Samtidigt får du 45 mm + väggskiva där slangen går genom "solitt" material. Där den kommer ut på baksidan kan man karva ur regeln lite så att böjen inte blir riktigt 90 grader. Där sätter du klammern, på baksidan av den stående regeln. I "bilden" ovan blir det mellan regel och isolering.
Med utsidan menade jag alltså inne i väggen men på utsidan av tätskiktet/badrummet.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Aha då förstår jag. Vi hade olika uppfattnig om vad som som är utsidan på en regeltommib skrev:
Om du ser det så här (orkar inte rita...)
Väggskiva-regel (på högkant)-isolering-väggskiva
så drar du röret genom en regel på högkant (=kortling) där det ska ut. Så länge du inte bygger en vägg av 45x45 kommer du ha lite plats bakom regeln på högkant där rör/slang kommer ut. Samtidigt får du 45 mm + väggskiva där slangen går genom "solitt" material. Där den kommer ut på baksidan kan man karva ur regeln lite så att böjen inte blir riktigt 90 grader. Där sätter du klammern, på baksidan av den stående regeln. I "bilden" ovan blir det mellan regel och isolering.
Med utsidan menade jag alltså inne i väggen men på utsidan av tätskiktet/badrummet.
Tack för alla era svar!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jo det är nog sant men jag är inkörd på flexlang från tidigare renoveringar. Framförallt är det lite bökig dragning fram till där rören ska dras ut så jag håller mig helst till slang. Men just vid utloppet hade det nog varit bra.
Det finns väl ingen som reglar eller sätter kottlingar för en handdukstork när det sitter playwood bakom gips och kakel?
Skruva dit en kort regelstump som du sätter fast slangen i med två klammer. Röret kommer inte röra sig när allt sitter på plats sen.
Skruva dit en kort regelstump som du sätter fast slangen i med två klammer. Röret kommer inte röra sig när allt sitter på plats sen.
Klicka här för att svara
