Sitter och planerar eldragning i blivande badrum. Undviker dosor så långt det bara går och har tänkt släppa ut flexslang för handdukstork etc. Vanlig regelvägg med plywood, gips och kakel. Min undran är om det finns något bra sätt att fixera röret när det bockas ut genom vägg (för att få det riktigt fast med tanke på tätskikt)? Ungefär som motsvarigheten för vatten. Eller är det bara att klamra böjen och sätta en sista klammer så nära väggskivan det går?

Planeringen är i samråd med elektrikern som jag har möte med snart, men vill gärna ha lite input från annat håll. Jag vet redan att det är behörighetskrävande att ens titta på ett elrör.
 
L
Finns två sorters H-tork , en med sladd och kanske med stickpropp ett vägguttag
vid den ( då ska det finnas jordfelsbrytare ) , utan stickpropp en dosa , direktkoppling
En som kopplas direkt i ena benet , då blir det rakt ut med ett rör
I alla fall av el i våtrum ska det vara JFB
 
25mm flexslang och bockfixtur för vvs (y)
 
L Liteavvarje skrev:
Finns två sorters H-tork , en med sladd och kanske med stickpropp ett vägguttag
vid den ( då ska det finnas jordfelsbrytare ) , utan stickpropp en dosa , direktkoppling
En som kopplas direkt i ena benet , då blir det rakt ut med ett rör
I alla fall av el i våtrum ska det vara JFB
Tack, jag känner till de olika anslutningsmöjligheterna. Undrar bara om fixeringen av rörutloppet blr få någon extra uppmärksamhet för att det ansluter till tätskikt.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
25mm flexslang och bockfixtur för vvs (y)
Ja det skulle ju bli rejält men hade tänkt mig något mindre drastiskt. Brukar du göra så?
 
L
Det som kan vara bra är att om det går och passar , fästa slangen i en regel och ut , eller sätta en regel på baksidan genom att skruva fast den i gipsen ( blir lite hängande mitt på skivan ) och fästa slangen i den , men du ska väl ha något att fästa H-torken i , sedan det med tätskikt . bara smörja bra runt slangen
 
tommib
För skrivmaterial lär man väl använda en rörmanschett och inte "smörja".

Ang att fästa röret så är det bra att gå ut genom en regel. Lås röret där det kommer ut (på utsidan) med en skruvklammer. Som liteavvarje säger så måste du ändå ha en regel/kortling att skruva torken i.
 
Ja just vid handdukstorken hamnar det ju ändå regel för infästning så jag kan gå genom den. Hur menar du att låsa med klammer på utsidan @tommib ? På utsidan kommer ju skivan mot regeln. Förstod nog inte riktigt hur du menade.

Ja, det ska dit manschett.

Låter som att det inte är någon speciell materiel som ska till just för att det är badrum och tätskikt, bara att man är lite extra noggrann så att röret sitter bra.
 
tommib
Om du ser det så här (orkar inte rita...)

Väggskiva-regel (på högkant)-isolering-väggskiva

så drar du röret genom en regel på högkant (=kortling) där det ska ut. Så länge du inte bygger en vägg av 45x45 kommer du ha lite plats bakom regeln på högkant där rör/slang kommer ut. Samtidigt får du 45 mm + väggskiva där slangen går genom "solitt" material. Där den kommer ut på baksidan kan man karva ur regeln lite så att böjen inte blir riktigt 90 grader. Där sätter du klammern, på baksidan av den stående regeln. I "bilden" ovan blir det mellan regel och isolering.

Med utsidan menade jag alltså inne i väggen men på utsidan av tätskiktet/badrummet.
 
tommib tommib skrev:
Om du ser det så här (orkar inte rita...)

Väggskiva-regel (på högkant)-isolering-väggskiva

så drar du röret genom en regel på högkant (=kortling) där det ska ut. Så länge du inte bygger en vägg av 45x45 kommer du ha lite plats bakom regeln på högkant där rör/slang kommer ut. Samtidigt får du 45 mm + väggskiva där slangen går genom "solitt" material. Där den kommer ut på baksidan kan man karva ur regeln lite så att böjen inte blir riktigt 90 grader. Där sätter du klammern, på baksidan av den stående regeln. I "bilden" ovan blir det mellan regel och isolering.

Med utsidan menade jag alltså inne i väggen men på utsidan av tätskiktet/badrummet.
Aha då förstår jag. Vi hade olika uppfattnig om vad som som är utsidan på en regel :). Det är en plankvägg som är utreglad med 45 mm så jag kan inte göra så rakt av men jag fattar tänket och får hitta på något motsvarande.

Tack för alla era svar!
 
Skulle inte ett vp rör fungera bättre än slang?är väl lite styvare
 
Jo det är nog sant men jag är inkörd på flexlang från tidigare renoveringar. Framförallt är det lite bökig dragning fram till där rören ska dras ut så jag håller mig helst till slang. Men just vid utloppet hade det nog varit bra.
 
Det finns väl ingen som reglar eller sätter kottlingar för en handdukstork när det sitter playwood bakom gips och kakel?
Skruva dit en kort regelstump som du sätter fast slangen i med två klammer. Röret kommer inte röra sig när allt sitter på plats sen.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.