Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fortfarande tillåtet att ha takdosa i badrum?

1. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 482 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Hade möte med min elektriker inför eldragning i badrum. Jag har planerat för en takdosa, både för att få en extra kopplingspunkt för att få ihop allt och för att vi eventuellt vill kunna sätta en armatur någon gång (spottar huvudspåret annars). Jag har utgått från tidigare trådar här att det är okej så länge badrummet är skyddet av JFB vilket det förstås är. Elektrikern ryggade lite och sa att ingen kopplingsdosa i badrum. Jodå sa jag, det tror jag är tiillåtet. I så fall har det ändrats nyligen, sa han. Men det verkar vara sen typ 80-talet och då var han knappt född :). Så jag vänder mig dit jag har störst förtroende: är det fortfarande ok med takdosa+takuttag i badrum? Ca 2 meter från duschen.

//Bernieberg

2. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 344 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Ja, inga problem i oklassat område. För infällda dosor bör det också vara torrt för annars behöver de hålla minst IP21.

3. Bernieberg

Bernieberg

Renoverare
    Vad bra, då ska jag se till att jag och elektrikern kommer överens. Blev lite osäker på din andra mening. Det är alltså en infälld takdosa och ett lamputtag på det som är tänkt, hamnar i oklassat område. Då bör det väl vara torrt och räcka med ett uttag IP20? Tänker du på en dosa i oklassat område men där man riskerar stänk från tvättställ eller liknande och att man i så fall behöver snäppa upp kappslingsklassen?

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 344 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Ja du vill nog att det ska vara torrt där i taket, vilket det är om badrummet är normalt ventilerat. Jag tänker då på ånga från duschen som kan avsätta sig som vattendroppar i taket. Om man behöver ta hänsyn till att någon siktar på dosan med duschslangen är ett fall du själv får bedöma ;)

5. Bernieberg

Bernieberg

Renoverare
    Ja fungerar ventilationen så ska det ju hålla sig torrt där. Uttget hamnar ungefär rakt ovanför toastolen så det skulle väl vara gravt okontrollerade toabesök som är risken då :)

Tack för hjälpen!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.