Som liten positiv motpol till tråden värsta elkoplingen, och tips på vad man kan göra för att undvika en svart Jul.

Fick rycka ut pga att en propp envist gick hela tiden... Det blev mörkt inte bara inne utan oxå julgranen ute. Där hittar jag en grendosa :p som skyddades mot fukt med en plastpåse. Rätt tänkt men det blev fel i alla fall, för vatten kunde rinna in längs kablarna men inte torka upp. Så där låg elen fuktigt och halvledande tills krypström och värme hade förkolnat plasten till ren kortis och 10A proppen gick.

Så vad är det för IP klassade sladdar och grendosor som erbjuds? Med lock, med gummitätat lock, med gult självstängande lock (lysande reklam, ska väl indikera fara, lite ironi här..). Men så lyftet man på locket och ansluter något... :thinking:
Hur ansluter man en IP44 klassad ljusslinga för utomhus bruk?

Jag använder denna från biltema, se bild, med gummitätade uttag som sluter tätt mot en ring på LEDdrivartrafon. Det blir vattentätt (y)
(dessutom bildar entretrappen "tak" över mitt lilla ostädade "föråd" på bilden)

• IP44-klassad grenuttag med gummitätade uttag används utomhus på en stenplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
Man hänger upp grejerna så att vattnet inte kan rinna in , ett rätt monterat skarvuttag är tätt mot inkommande gummikabel och stickproppen sitter underifrån
Kanske när det hänger , vira en plastpåse runt på översidan , blir som ett paraply
De plastlådor som säljes är nog bra , men ska läggas på ett visst sätt så inte vatten kan rinna utmed kablar , då blir det bassäng i dom

Det finns faktiskt en standard för "täta" stickproppar och uttag i de Svenska måttbladen, men tyvärr är inte måtten d1,d2,d3 i skissen standardiserade, så i praktiken är det beroende av fabrikat.... :(

Teknisk ritning av en svensk standard stickpropp med måttangivelser.
Skapa konto
Teknisk ritning av ett standardiserat elektriskt uttag med måttangivelser för olika delar och diameter samt front- och anslutningsyta.
Skapa konto

Det finns färdiga skarvsladdar med stickproppar och uttag som liknar detta, men då måste de vara av samma fabrikat. Nåja, det blir nog ganska tätt.

Svart stickpropp med standardiserade svenska mått, men icke-standardiserade dimensioner d1, d2, d3.
Skapa konto
Vattenresistent skarvsladd med röd uttagshylsa och svart stickpropp.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar skarvsladdar med pågjutna skarvuttag.

Skulle bli mycket bättre om du lägger en av takpannorna uppepå uttaget.

Protte

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Blev bättre bild när jag lyfte bort nockpannan. :)

Fick några sådana här som prov i höstas.
Vattentät kabelkoppling öppnad i orange och svart, visar tätning och IP65-uppskattning.
Skapa konto

http://www.rosi-it.com/power-shell.html

Än så länge är den tät. Har låtit en ligga ute i trädgården under den regniga hösten.
Lär hålla IP65 med bara snäppihopsättning.
Väljer man att använda de medföljande skruvarna sas det bli IP67 med det har jag inte sett papper på.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.