Kort version: byggt ut huset, totalentreprenad. Upptäcker nu när det är klart att flertalet eluttag sitter löst. Ett lossnade när jag skulle filma för att visa här.
Blir det inte bättre än så med gipsväggar (OSB bakom) eller är det felgjort?

Ett löst eluttag utan täckplatta i en gipsvägg med osynlig OSB, synliga elkablar och kopplingsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
BiFuel BiFuel skrev:
Kort version: byggt ut huset, totalentreprenad. Upptäcker nu när det är klart att flertalet eluttag sitter löst. Ett lossnade när jag skulle filma för att visa här.
Blir det inte bättre än så med gipsväggar (OSB bakom) eller är det felgjort?

[video] [bild]
elektriker som inte kan. ring entreprenören dom skall fixa det.
så klart skall man inte se koppartråden så där
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
tommib
Det är fel gjort. Uttagen sitter inte i gipset, de ska sitta fast i dosan. De ser de två skruvarna som ska passa in i uttaget som fästplatta. Troligen har den som monterade inte vridit tillräckligt på ringen i dosan så skruvarna hamnar vid hålen i fästspåren och får därför inget grepp. Klantigt.

Kan iofs också vara så att uttagen inte är färdigmonterade med tanke på madkeringstejpen men det är sopigt att använda sådant om det ändå är nybygge. I det läget gör målaren färdigt först och elektrikern fixar uttagen efter det.

För övrigt borde det inte synas så mycket bar koppar där ledarna går in i uttaget. Man har antingen inte följt skalningsanvisningen eller tryckt in ledarna för lite.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Nej, de är färdiga. Målningen gör vi själva så tejpen har jag satt dit.

Får ringa TE och be dem ta elektrikern i örat :(

Är det enkelt att rätta till?
 
H
BiFuel BiFuel skrev:
Nej, de är färdiga. Målningen gör vi själva så tejpen har jag satt dit.

Får ringa TE och be dem ta elektrikern i örat :(

Är det enkelt att rätta till?
om det kommer en bra elektriker å inte samma
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
tommib
Jag ser nu att det är en grön dosa, dvs för enkelgips. Du har OSB+gips så det borde varit en gul dosa. Troligen är det så att skruvarna inte räcker ut till uttaget och därför sitter lite på marginalen.

Lösningen är enkel, köp förhöjningsringar. Med dem får du längre dosskruv.

Ett tips när du målar är att lägga uttaget i en fryspåse. Då slipper du få kladd på det.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
tommib
Ja, och fixa skalningen. Det är undermåligt gjort.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Suck. Tur att man inte får pyssla med sånt här själv utan att kvalificerat yrkesfolk får fixa komplicerade saker som att skala kabel och använda rätt uttag :rolleyes:
 
  • Gilla
leffe-e och 9 till
  • Laddar…
H
tommib tommib skrev:
Jag ser nu att det är en grön dosa, dvs för enkelgips. Du har OSB+gips så det borde varit en gul dosa. Troligen är det så att skruvarna inte räcker ut till uttaget och därför sitter lite på marginalen.

Lösningen är enkel, köp förhöjningsringar. Med dem får du längre dosskruv.

Ett tips när du målar är att lägga uttaget i en fryspåse. Då slipper du få kladd på det.
ts. skall inte köpa något. te skall fixa allt
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Det är nog vanligast att man tar bort "plastlocket" på uttaget innan man målar. Då slipper man trassla med tejp och får ett perfekt resultat. Stäng lämpligen av strömmen till de aktuella uttagen/strömbrytarna innan.
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
henke_benke skrev:
ts. skall inte köpa något. te skall fixa allt
Exakt. Jag har minsann betalt för att få godkänd eldragning i tillbyggnaden. Jag har tillräckligt att göra med målning, golvläggning, spackling och slipning. Plus att jag inte får göra elen själv för då kan det ju bli fel...
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Elen är egentligen det enda jag inte är helt nöjd med i tillbyggnaden. Var en del småfel hela tiden med felplacerade uttag som fick flyttas mm.
 
Haft samma problem i mitt hus flera gånger om. Nybygge men ändå problem. Bett elektriker komma hit 3-4 gånger för att fixa uttag. Dåligt gjort antagligen. Dåliga dosor säger elektriker som kommit efteråt. Sista gången försökte företaget ta betalt från oss eftersom dom ansåg att det var service. Så trött på hela byggbranschen. Enda som funkar är att inte betala nån en enda krona i förskott. Eller ens innan garantitiden gått ut.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Den goda nyheten är att det är inget allvarigt fel. Skruvarna sitter inte i helt enkelt. Dålig nyheten är att be en besiktning och reklamera eljobbet. Om det ser ut på det viset med kablarna då vet man inte hur de har gjort på andra känsliga ställe.
 
L Lars48 skrev:
Den goda nyheten är att det är inget allvarigt fel. Skruvarna sitter inte i helt enkelt. Dålig nyheten är att be en besiktning och reklamera eljobbet. Om det ser ut på det viset med kablarna då vet man inte hur de har gjort på andra känsliga ställe.
Kommer inte att bråka med besiktning. Detta är en stor, etablerad elfirma och jag får väl ändå hoppas att detta är slarv med detaljerna på slutet. Resten är ju dolt i väggarna så jag vet inte hur det skulle besiktigas. Vår TE (som jag har fullt förtroende för) har jobbat med denna elfirma i många år, så de får lösa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.