Kort version: byggt ut huset, totalentreprenad. Upptäcker nu när det är klart att flertalet eluttag sitter löst. Ett lossnade när jag skulle filma för att visa här.
Blir det inte bättre än så med gipsväggar (OSB bakom) eller är det felgjort?
Blir det inte bättre än så med gipsväggar (OSB bakom) eller är det felgjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
elektriker som inte kan. ring entreprenören dom skall fixa det.BiFuel skrev:
så klart skall man inte se koppartråden så där
Det är fel gjort. Uttagen sitter inte i gipset, de ska sitta fast i dosan. De ser de två skruvarna som ska passa in i uttaget som fästplatta. Troligen har den som monterade inte vridit tillräckligt på ringen i dosan så skruvarna hamnar vid hålen i fästspåren och får därför inget grepp. Klantigt.
Kan iofs också vara så att uttagen inte är färdigmonterade med tanke på madkeringstejpen men det är sopigt att använda sådant om det ändå är nybygge. I det läget gör målaren färdigt först och elektrikern fixar uttagen efter det.
För övrigt borde det inte synas så mycket bar koppar där ledarna går in i uttaget. Man har antingen inte följt skalningsanvisningen eller tryckt in ledarna för lite.
Kan iofs också vara så att uttagen inte är färdigmonterade med tanke på madkeringstejpen men det är sopigt att använda sådant om det ändå är nybygge. I det läget gör målaren färdigt först och elektrikern fixar uttagen efter det.
För övrigt borde det inte synas så mycket bar koppar där ledarna går in i uttaget. Man har antingen inte följt skalningsanvisningen eller tryckt in ledarna för lite.
Jag ser nu att det är en grön dosa, dvs för enkelgips. Du har OSB+gips så det borde varit en gul dosa. Troligen är det så att skruvarna inte räcker ut till uttaget och därför sitter lite på marginalen.
Lösningen är enkel, köp förhöjningsringar. Med dem får du längre dosskruv.
Ett tips när du målar är att lägga uttaget i en fryspåse. Då slipper du få kladd på det.
Lösningen är enkel, köp förhöjningsringar. Med dem får du längre dosskruv.
Ett tips när du målar är att lägga uttaget i en fryspåse. Då slipper du få kladd på det.
ts. skall inte köpa något. te skall fixa allttommib skrev:
Jag ser nu att det är en grön dosa, dvs för enkelgips. Du har OSB+gips så det borde varit en gul dosa. Troligen är det så att skruvarna inte räcker ut till uttaget och därför sitter lite på marginalen.
Lösningen är enkel, köp förhöjningsringar. Med dem får du längre dosskruv.
Ett tips när du målar är att lägga uttaget i en fryspåse. Då slipper du få kladd på det.
Det är nog vanligast att man tar bort "plastlocket" på uttaget innan man målar. Då slipper man trassla med tejp och får ett perfekt resultat. Stäng lämpligen av strömmen till de aktuella uttagen/strömbrytarna innan.
Haft samma problem i mitt hus flera gånger om. Nybygge men ändå problem. Bett elektriker komma hit 3-4 gånger för att fixa uttag. Dåligt gjort antagligen. Dåliga dosor säger elektriker som kommit efteråt. Sista gången försökte företaget ta betalt från oss eftersom dom ansåg att det var service. Så trött på hela byggbranschen. Enda som funkar är att inte betala nån en enda krona i förskott. Eller ens innan garantitiden gått ut.
Den goda nyheten är att det är inget allvarigt fel. Skruvarna sitter inte i helt enkelt. Dålig nyheten är att be en besiktning och reklamera eljobbet. Om det ser ut på det viset med kablarna då vet man inte hur de har gjort på andra känsliga ställe.
Kommer inte att bråka med besiktning. Detta är en stor, etablerad elfirma och jag får väl ändå hoppas att detta är slarv med detaljerna på slutet. Resten är ju dolt i väggarna så jag vet inte hur det skulle besiktigas. Vår TE (som jag har fullt förtroende för) har jobbat med denna elfirma i många år, så de får lösa det.L Lars48 skrev:
