5 609 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Mätarskåp för 3 undercentraler ?
Sida 1 av 2
Hej.
Funderar lite på hur mitt blivande mätarskåp ska se ut.
Har ett plåtskåp som satt på husväggen. (huset är rivet. skåpet sitter på tillfällig stolpe) skåpet har 3 huvudsäkringar, mätare och 4 säkringar efter mätarn.
Just nu ligger garagets undercentral på 3 av de 4.
Antar att de 4 var husets säkrningar som man idag brukar ha inne i ex. hallen ?
Men jag kommer ju ha huset, garaget och friggan på varsin kabel in till mätarskåpet , alltså 3 undercentraler ?
Hur ser det ut ? finns det såna skåp eller gör man på annat sätt ? sätter fler säkringar ? bygger om till morderna typ 3 x 3 ?
Funderar lite på hur mitt blivande mätarskåp ska se ut.
Har ett plåtskåp som satt på husväggen. (huset är rivet. skåpet sitter på tillfällig stolpe) skåpet har 3 huvudsäkringar, mätare och 4 säkringar efter mätarn.
Just nu ligger garagets undercentral på 3 av de 4.
Antar att de 4 var husets säkrningar som man idag brukar ha inne i ex. hallen ?
Men jag kommer ju ha huset, garaget och friggan på varsin kabel in till mätarskåpet , alltså 3 undercentraler ?
Hur ser det ut ? finns det såna skåp eller gör man på annat sätt ? sätter fler säkringar ? bygger om till morderna typ 3 x 3 ?
Ja, jag misstänkte nästan att de där 4 egentligen inte behövs sen, men kanske bra att ha iallfall garaget på 3 egna ifall man skjuter en propp när man ex svetsar, så släcker man inte hela huset och friggan också ?P Pumba skrev:
Har du en aning om vad du pratar om?L Liteavvarje skrev:
Du har ju 3 huvudsäkringar ute i fasadskåpet, från det går det en grov kabel till varje bod där man har varsin elcentral per bod.
Du har ju så klart egna elcentraler per bod och går säkringen så är det ju i elcentralen i garaget då tex.N nova383 skrev:
Man använder ju ett sånt här
https://www.elbutik.se/product.html/garo-matarskap-upl-25a-apl?category_id=1886
på husväggen, från den drar man en kabel till varje bod och där sätter man förslagsvis en sån här
https://www.elbutik.se/product.html/fardigmonterade-normcentaler-quick-connect?category_id=1871
Redigerat:
Vet inte ditt CV men , med 3 säkringar och direkt ut , kan en säkring gå , då blir det svart överallt , alla utgående grupper bör ha egna säkringar , för att annars blir det min 10 m2 till alla andra objekt , naturligtvis ska objekten ha egna centraler och egna JFBP Pumba skrev:
Vad är problemet med att det blir mörkt i garaget och huset om huvudsäkringen går, det spelar ju ingen som helst roll, snarare så att det är bättre att uppmärksammas snabbt, problemet måste ju vara försvinnande litet.L Liteavvarje skrev:
Då har man ju troligen andra problem att jobba med om det blir överbelastning på en fas.
Så har inte vår elfirma kopplat det och det är inga 10 kvadratskablar heller utan övriga hus är matade med N1XV-R l 5G6, jag har inte sett det hos någon granne heller att de har en hel rad säkringar i fasadmätarskåpet för garage, uthus osv.
Har däremot sett att någon haft 3 säkringar där för att säkra av 3-fas uttag som befunnit sig i närheten av skåpet.
Tror inte vi ska gå djupare i det här , du och dina kollegor gör som ni vill , TS frågade och jag svarade vad som finns på marknaden , nuvarande mätarskåp är standardstorlek på och inte något miniskåp från förr , samt den standarden är med utrymme för säkringar till andra objekt ,P Pumba skrev:Vad är problemet med att det blir mörkt i garaget och huset om huvudsäkringen går, det spelar ju ingen som helst roll, snarare så att det är bättre att uppmärksammas snabbt, problemet måste ju vara försvinnande litet.
Då har man ju troligen andra problem att jobba med om det blir överbelastning på en fas.
Så har inte vår elfirma kopplat det och det är inga 10 kvadratskablar heller utan övriga hus är matade med N1XV-R l 5G6, jag har inte sett det hos någon granne heller att de har en hel rad säkringar i fasadmätarskåpet för garage, uthus osv.
Har däremot sett att någon haft 3 säkringar där för att säkra av 3-fas uttag som befunnit sig i närheten av skåpet.
och klenare kabel kan användas
Till TS det är ditt val att göra detta med hjälp av elektriker om du inte har behörighet själv ,
men tänk till på det som jag skrivit
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Och bränner man en huvudsäkring så blir det inte "svart" man har ju två faser kvar och troligen finns det någon lampa ansluten någon av de två.........
Det normala är att man har så grov kabel att man kan lägga alla parallellt i mätarskåpet.
De fyra diazed säkringsplatser som fanns i äldre mätarskåp var väldigt praktiskt när mätarskåpet satt på garaget, då behövdes ingen central för garaget utan man använde mätarskåpet som central.
Protte
Det normala är att man har så grov kabel att man kan lägga alla parallellt i mätarskåpet.
De fyra diazed säkringsplatser som fanns i äldre mätarskåp var väldigt praktiskt när mätarskåpet satt på garaget, då behövdes ingen central för garaget utan man använde mätarskåpet som central.
Protte
Jag ser fortfarande inte poängen i att ha massa extra säkringar ute i fasadskåpet för varje "hus", OM en huvudsäkring går så beror det ju på att en fas är överbelastad totalt sett från de olika "husen" där kommer ju inte de extra säkringarna tillföra något.L Liteavvarje skrev:Tror inte vi ska gå djupare i det här , du och dina kollegor gör som ni vill , TS frågade och jag svarade vad som finns på marknaden , nuvarande mätarskåp är standardstorlek på och inte något miniskåp från förr , samt den standarden är med utrymme för säkringar till andra objekt ,
och klenare kabel kan användas
Till TS det är ditt val att göra detta med hjälp av elektriker om du inte har behörighet själv ,
men tänk till på det som jag skrivit
Är det fel på någon ansluten utrustning i "husen" så slår ju säkringen ifrån i centralen där.
Det skulle ju i så fall vara om nått händer mellan mätarskåpet och undercentralen som extra säkringar skulle kunna tillföra nått men det får väl ses som väldigt ovanligt.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Den enda poängen med huvudsäkringar i mätarskåpet är om huvudledningen är för lång eller klen så att den inte skyddas av mätarsäkringarna, eller om önskad belastning är så låg att en grövre kabel inte är motiverad. För en bostad kan kan försöka följa tumregeln om tillräckligt grova ledningar, 6 mm² eller högre, för att slippa denna extra avsäkring. I en bostad kommer detta extra säkringsled dessutom att förstöra all form av selektivitet.
Tackar för alla bra svar.
Har bilden klar för mig nu, ser ju rätt självklart ut nu.
Alla 3 undercentralerna kommer ju ha egna proppskåp med jfb, så extra säkringar före ska ju inte behövas.
Stirrade mig nog lite blind på mitt nuvarande smala/trånga skåp, antar att ett mordernt, för avsedd installaiton har kopplingplintar för extra anslutnignar som i mitt fall.
Har bilden klar för mig nu, ser ju rätt självklart ut nu.
Alla 3 undercentralerna kommer ju ha egna proppskåp med jfb, så extra säkringar före ska ju inte behövas.
Stirrade mig nog lite blind på mitt nuvarande smala/trånga skåp, antar att ett mordernt, för avsedd installaiton har kopplingplintar för extra anslutnignar som i mitt fall.
Nej det är samma för alla kablar uppe i högra hörnet under plåten , det är dubbla överfall på varje anslutning där , med två muttrar på varje , det gäller att dra till och se till att det inte blir löst på någon kabel som ligger i mellan Tex 3 i bredd , lätt hänt
I annat fall kompletterar du enkelt med en vettig kopplingsplint, t.ex. EKS525. Moderna mätarskåp har alltid lite plats för kundens apparater på en DIN-skena, så denna får utan problem plats där.
Överfall funkar säkert också men med många ledare under varje överfall ökar risken för glappkontakt som Liteavvarje skriver ovan. Jag hade föredragit en typ som EKS525 men jag är inte elektriker.
Överfall funkar säkert också men med många ledare under varje överfall ökar risken för glappkontakt som Liteavvarje skriver ovan. Jag hade föredragit en typ som EKS525 men jag är inte elektriker.