Har byggt ut mitt hus från 2006 med en utbyggnad på ca 30 kvm. Hade en byggare som verkade som generalentreprenör (GE), d v s han tog in bl a elektrikern som underentreprenör.

När vi hade slutbesiktning frågade jag GE, om inte elektrikern skulle märka upp de nya /tillkommande säkringarna i elcentralen. Då får jag svaret att att elen till utbyggnaden inte är dragen separat till elcentralen, utan använder samma säkring till ett sovrum, hall och utebelysning i "ursprungshuset".

Är det verkligen så man gör vid en utbyggnad? I utbyggnaden är det många uttag, både vägg och tak do.

Det hade väl varit en snyggare lösning att dra fram en ny grupp till utbyggnaden. Men det behöver inte vara ett direkt fel. Om du inte har problem med att säkringen löser är det nog inga problem. Om det finns elvärme i utbyggnaden är det mer tveksamt att göra som beskrivet, men inte heller då behöver det vara ett direkt fel.

Det beror ju på vad som finns i den nya delen. Elvärme eller maskiner hade nog mått bättre av en egen grupp.

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
OK! Nej ingen eluppvärmning, har bergväme. Att jag nu blev lite skeptisk är att jag har en takkrona inköpt i början av 2000-talet som har suttit i ett annat hus jag precis sålt. Innan vi plockade ner lampan fungerade den ua. Två dagar senare när vi hänger upp och kopplar in den här i utbyggnaden, så går jordfelsbrytaren. Gick inte att återställa brytaren förrän vi drog ut takkontakten. Lampan är både CE-märkt har märkning att den är jordad.

tommib
Då är nog risken stor att något är felkopplat. Är det en ensam säkring i gamla huset som betjänar utbyggnaden eller är det tre?

Var det jordfelsbrytare i huset där takkronan satt innan? Det finns flera möjligheter vad som är fel här.

1. Det kan vara felkopplat i lamputtaget.

2. Det kan vara felkopplat i stickproppen till lampan.

3. Det kan vara ett verkligt jordfel i lampan som du inte visste om där den satt förr därför att det inte fanns jordfelsbrytare.

Däremot kan det inte bero på att elen är kopplad på samma grupp som tidigare rum i huset.

Som jag uppfattat det hela, så har man "kopplat" på strömmen på den säkring (snabbsäkring) som ursprungligen var avsedd för ett sovrum, hall och ytterbelysning. Belysning i sovrum, hall finns kvar. Utebelysningen är utökad. i övrigt så har det i utbygger tillkommit uttag för fyra takbelysningar samt åtta dubbla väggkontakter. Eftersom vi ville utnyttja bergvärmen även i utbyggnaden är detta draget av VVS:are, så har vi även vattenburen golvvärme där. Jag TROR att det sitter ett uttag även för de nya golvvärmefördelarna (kommer inte åt att titta, detta sitter bakom en lucka som jag inte får bort just nu.

A Avemo skrev:
Var det jordfelsbrytare i huset där takkronan satt innan? Det finns flera möjligheter vad som är fel här.

1. Det kan vara felkopplat i lamputtaget.

2. Det kan vara felkopplat i stickproppen till lampan.

3. Det kan vara ett verkligt jordfel i lampan som du inte visste om där den satt förr därför att det inte fanns jordfelsbrytare.

Däremot kan det inte bero på att elen är kopplad på samma grupp som tidigare rum i huset.

Huset där lampan satt i tidigare var byggt i mitten av 50-talet. Självklart hade vi gamla porslinsproppar i elcentralen från början, men vi bytte för ett antal år sedan ut till ett modernt skåp med snabbsäkringar. Tar för givet att en jordfelsbrytare kom dit då oxå. Skall kolla detta på fredag, när jag besöker gamla hemmet igen. Men innan dess hoppas jag att elektrikern kommer hit och kontrollerar att det inte är något fel i nya lamputtaget eller i stickproppen.

Kan man kolla om det är ett jordfel i själva lampan (mer än att jordfelsbrytaren slår av)?

tommib
Du skriver att jordfelsbrytaren slår ifrån men samtidigt antyder du att du är osäker på om JFB finns? Det verkar lite schizofrent...

Det låter som väldigt dumt att ha en såpass stor grupp. Utbyggnaden borde fått en egen säkring. Är det så trångt i centralen att en extra dvärgbrytare inte fick plats?

Jordfel i lampan kan du ev kontrollera genom att mäta överledning mellan fas/nolla/skyddsjord i den. Ett fel som omedelbart när man sätter i lampan löser JFB borde gå att få fram utan megger. Troligen är det inte fel på lampan nu om du inte ändrat något på den (bytt kontakt?).

Som sagt. Det hade varit snyggare att dra en ny grupp till utbyggnaden än att koppla på från befintligt sovrum. Men det går att ha sjuka mängder belysning på en säkring. Hemelektronik och golvvärmefördelare är inte heller storförbrukare. Däremot kan du inte använda en dammsugare i tillbyggnaden samtidigt som en vattenkokare i sovrummet som det nu är gjort. Byt exemplet mot valfria storförbrukare som du brukar använda och fundera på om det kommer att vara ett problem. Och till sist. Om samma säkring löser ut mer än två gånger om året så är det klent tilltaget. Löser den aldrig ut är det lugnt.

Om en elektriker kommer dit kan han snabbt och enkelt kontrollera om uttaget eller stickproppen är felkopplade eller om det är ett jordfel i lampan.

En annan enkel test är ju att koppla in lampan i ett annat rum (som också skyddas av jordfrelsbrytare). Om felet beror på en felkopåling i lamputtaget, så kommer lampan att fungera i ett annat uttag.

Anars skulle jag gissa på fel i lampan, som exempelvis uppstått vid flyttningen.

Kontrollfråga: Har du bytte kontakt på lampan i samband med flytten?

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du skriver att jordfelsbrytaren slår ifrån men samtidigt antyder du att du är osäker på om JFB finns? Det verkar lite schizofrent...

Det låter som väldigt dumt att ha en såpass stor grupp. Utbyggnaden borde fått en egen säkring. Är det så trångt i centralen att en extra dvärgbrytare inte fick plats?

Jordfel i lampan kan du ev kontrollera genom att mäta överledning mellan fas/nolla/skyddsjord i den. Ett fel som omedelbart när man sätter i lampan löser JFB borde gå att få fram utan megger. Troligen är det inte fel på lampan nu om du inte ändrat något på den (bytt kontakt?).

SVAR
Haha.... är inte schizofren, om du läser igenom ordentligt så kan du kanske förstå!
- "Lampan fungerade i mitt gamla hus, där vi bytte ut gamla elcentralen till en ny med snabbsäkringar och med detta borde väl även en jordfelsbrytare ha installerats". Kan inte kolla det nu, är på Gotland, men skall göra på fredag när jag besöker mitt gamla hem igen.
- I mitt nya hus som vi byggde 2006 och tillbyggt 2018 finns det naturligtvis en jordfelsbrytare.

När jag och min byggare, tillika generalentreprenör, pratade om detta med el (för två år och två bygglovsansökningar sedan), så sa han att ny ledning skulle dras till befintlig elcentral via ett oisolerat loft som finns i huset. Att det finns plats i centralen förmodar jag, sitter "outnyttjade" snabbsäkringar där. Men misstänker att det var lättare att göra som det är gjort, i stället för att dra en ny kabel!!!
H hempularen skrev:
En annan enkel test är ju att koppla in lampan i ett annat rum (som också skyddas av jordfrelsbrytare). Om felet beror på en felkopåling i lamputtaget, så kommer lampan att fungera i ett annat uttag.

Anars skulle jag gissa på fel i lampan, som exempelvis uppstått vid flyttningen.

Kontrollfråga: Har du bytte kontakt på lampan i samband med flytten?
SVAR
Knappasr blivit fel på lampan, låg i framsäter på en bil Stockholm-Gotland.
Kontakt är inte bytt!

Testade en annan taklampa i takuttaget, fungerade inte, men jordfelsbytaren gick inte.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Fel i samband med flytt, kan ju vara att du råkat vrida lite på kontakten när den drogs ut, så att tråden som varit lös i 10 år slutligt lossnade, och lade sig på olämpligt ställe.

H hempularen skrev:
Fel i samband med flytt, kan ju vara att du råkat vrida lite på kontakten när den drogs ut, så att tråden som varit lös i 10 år slutligt lossnade, och lade sig på olämpligt ställe.

år kolla det!

tommib
Ok. Men då är det väldigt konstigt att utbyggnaden inte är lagd på egen grupp. Måhända har elektrikern tagit en genväg och kopplat vidare från en närbelägen grupp istället för att göra som det var sagt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.