Jag brukar använda Schneider (Thorsman) TFK-klammer med deras islagsverktyg. Dessa klammer:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...tion/klammers/metallklammer-tfk-enkel-402402/

Nu verkar det dock som att Jula slutat med dessa precis då jag behöver fylla på förrådet.

Har dock sett att Clas Ohlson numera har Lettiklammer:
https://www.clasohlson.com/se/Lettiklammer-8-R-16/Pr361452020

Är det någon som testat om samma verktyg fungerar mellan dessa två klammertyper?

Vill inte köpa ytterligare ett verktyg. Om inte Letti fungerar så får jag väl beställa TFK någonstans..

• Gilla
Allman
  • Laddar…
Eftersom man med Letti behöver två olika don för bästa resultat betvivlar jag att TFK-donet (jag har aldrig använt TFK) fungerar särskilt bara med Letti. Men du får väl prova ;)

Ska testa. Det finns två olika för TFK också. 8 mm och 10 mm. Har dock bara använt 8 mm själv.

• Gilla
Onkelborg
  • Laddar…
Köpte 20 st lettiklammer. Måste säga att TFK och letti är ganska lika. Letti till vänster:

Två vita metalldetaljer liknande klammer, kända som lettiklammer, ligger på en grå textil med loppfrans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vita lettiklammer ligger bredvid varandra på en grå textilmatta, den till vänster med ett synligt märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock tycker jag att TFK är snyggare.

Både passar i verktyget. Lettiklammern hamnar dock lite snett i hållaren:
En lettiklammer snett placerad i ett grönt monteringsverktyg mot en texturerad grå bakgrund. En Lettiklammer infäst lite snett i ett grönt verktygshuvud med en närbild på huvudets svarta ände och den vita klammern på en grå textilmatta.

Har ännu inte testat att använda dem, men det borde fungera. Dock hamnar knoppen på lettiklammern mitt på magneten, så det blir magneten som utsätts för kraften vid slaget. Vet inte hur hållbar magneten är, men ofta är ju magneter mer spröda än stål.

Det fungerar. Sitter inte perfekt i hållaren, men det fungerar. Men när jag hittar något ställe som säljer originalklammern kommer jag köpa en förpackning såna i stället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.