Hej
Tänkte dra ut el på bryggan, en lyktstolpe med ett uttag på. Ligger utsatt men hamnar inte under vatten. Handlar om ca 25m+10m i mark. Planen är en 20mm PEM som skruvas på sidan av bryggan, under däcket. Sen en 5ledare så jag kan tända/släcka lampan från land. Frågan är vilken kabel jag skall ha? Har kört N1XV för markkabel i markrör, är det lämpligt även till detta?

Och jag kommer ha elektriker, har en bra kille men vill inte ringa och fråga om alla detaljer i planeringsstadiet.

Mvh//Larsa

N1XV är ok. Men om du misstänker rörelser t.ex vid övergång till bryggan kan RV-K (ACEFLEX) vara ett bättre alternativ, om det inte är så stora rörelser att gummikabel krävs.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
N1XV är ok. Men om du misstänker rörelser t.ex vid övergång till bryggan kan RV-K (ACEFLEX) vara ett bättre alternativ, om det inte är så stora rörelser att gummikabel krävs.
Ok, bra input. Har fått mycket bra info från dig Bo i olika trådar. Bryggan är gjord av stenkistor och betongringar, så den står stadigt på jorden. Inte mer än lite svikt mellan fundamenten. Har jag otur kan bryggan få skador och röra sig när is och höststormar kommer (har hänt tidigare). Och då kan det ju bli rörelser i kabeln. Tänkte mest att PEX rört skulle ta smällarna, men kanske en flexibel kabel är att rekommendera?

Bästa svaret

Kablar på bryggdäck ska ha ett mekaniskt skydd utefter hela sin längd så PEM-slangen är bra. Det låter här också som att N1XV kommer att fungera bra.

Tänk även på hur utsatt materielen på bryggan kommer att bli. Är det saltvatten blir det än värre.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.