Jag måste dela med mig av ett relativt ovanligt fel skulle jag tippa på i samband med installation av JFB. Bor i en villa från 80-talet och huset matas av en fyrledare som efter elmätaren delar upp sig i två centraler, en utomhus som går till garaget och sedan den andra som går in i huset och förser hela hushållet med ström. Eftersom huset inte hade någon JFB installerad så valde jag att göra de, JFB installerades innan centralen i hushållet och kopplades så som den ska. Hur som helst fungerade JFB som den skulle, testknappen fungerade, även simulering av jordfel i hushållet reagerade den på. Hade även en kompis här som är elektriker och kikade snabbt på installationen bara för att "dubbelkolla" och det såg rätt ut.
Problemet upptäckte jag några månader senare då jag skulle utöka en installation utomhus från en grupp som matas av centralen i hushållet, dvs den med JFB installerad. Jag skruvade ur säkringen och mätte 0 V mellan fas-nolla, fas-jord och nolla-jordbörjade koppla. Rätt var det va så fick jag ström genom underarmen ( jag kopplade med ena handen och lutade armbågen mot en jordad armatur), därav strömgrnomgången. Gick in i centralen och kika och JFB hade löst. Tänkte inte så mycket på de utan tyckte det bara var konstigt. Dagen efter skulle jag fortsätts koppla och eftersom jag fick ström igenom mig sist så ville jag vara helt 100 på att inte få det igen så jag slog av JFB innan jag skulle koppla för att få det helt spänningslöst, när jag väl står och kopplar få jag en stöt igen! Denna gång hinner jag reagera och se var den kom ifrån, och det va mellan nolla och jord. Mätte sedan mellan nolla-jord och det visade 230 V när JFB var avslagen och all spänning in i huset ska vara bruten. Nu blev jag väldigt fundersam och undrade hur *** kan det vara spänning kvar i min anläggning?!
Efter noga studering i min centralen hittade jag boven! En kapslad säkring till fjärrvärmemätaren, den var inkopplad direkt från inkommande fas L2 alltså innnan JFB och sedan till nollskenan. Detta innebar ju att när JFB löste ut blir ju nollskenan som en vanlig metallbit utan potential men eftersom den kapslade säkringen satt innan JFB hade den fortfarande spänning som i sin tur gjorde hela nollskenan spänningssatt.
Slutsatsen blir att så länge JFB var igång fungerade allt som det skulle för då får nollskenan potentialen från PEN ledaren men så fort JFB löstes ut så bröts förbindningen där i mellan och nollskenan med istället spänningsatt från den kapslade säkringen därav 230 V mellan jord-nolla. Förmodligen kortslöt jag nollan och jorden när jag höll på att koppla och då löste JFB ut och helt plötsligt blev nollan istället spänningsatt, vilken resulterade i att jag fick ström genom mig när jag kom i kontakt med jord.
På bilden så är det det smala bruna kabeln till vänster i bild som går in i L2 på ovansidan som var boven, den går sedan hela vägen till den kapslade säkringen som är högst upp till höger som i sin tur går till nollskenan. OBS denna bild är tagen innan JFB installerades.
Men nu är problemet åtgärdat och alllt är frid och fröjd!
Problemet upptäckte jag några månader senare då jag skulle utöka en installation utomhus från en grupp som matas av centralen i hushållet, dvs den med JFB installerad. Jag skruvade ur säkringen och mätte 0 V mellan fas-nolla, fas-jord och nolla-jordbörjade koppla. Rätt var det va så fick jag ström genom underarmen ( jag kopplade med ena handen och lutade armbågen mot en jordad armatur), därav strömgrnomgången. Gick in i centralen och kika och JFB hade löst. Tänkte inte så mycket på de utan tyckte det bara var konstigt. Dagen efter skulle jag fortsätts koppla och eftersom jag fick ström igenom mig sist så ville jag vara helt 100 på att inte få det igen så jag slog av JFB innan jag skulle koppla för att få det helt spänningslöst, när jag väl står och kopplar få jag en stöt igen! Denna gång hinner jag reagera och se var den kom ifrån, och det va mellan nolla och jord. Mätte sedan mellan nolla-jord och det visade 230 V när JFB var avslagen och all spänning in i huset ska vara bruten. Nu blev jag väldigt fundersam och undrade hur *** kan det vara spänning kvar i min anläggning?!
Efter noga studering i min centralen hittade jag boven! En kapslad säkring till fjärrvärmemätaren, den var inkopplad direkt från inkommande fas L2 alltså innnan JFB och sedan till nollskenan. Detta innebar ju att när JFB löste ut blir ju nollskenan som en vanlig metallbit utan potential men eftersom den kapslade säkringen satt innan JFB hade den fortfarande spänning som i sin tur gjorde hela nollskenan spänningssatt.
Slutsatsen blir att så länge JFB var igång fungerade allt som det skulle för då får nollskenan potentialen från PEN ledaren men så fort JFB löstes ut så bröts förbindningen där i mellan och nollskenan med istället spänningsatt från den kapslade säkringen därav 230 V mellan jord-nolla. Förmodligen kortslöt jag nollan och jorden när jag höll på att koppla och då löste JFB ut och helt plötsligt blev nollan istället spänningsatt, vilken resulterade i att jag fick ström genom mig när jag kom i kontakt med jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden så är det det smala bruna kabeln till vänster i bild som går in i L2 på ovansidan som var boven, den går sedan hela vägen till den kapslade säkringen som är högst upp till höger som i sin tur går till nollskenan. OBS denna bild är tagen innan JFB installerades.
Men nu är problemet åtgärdat och alllt är frid och fröjd!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Fjärrvärmemätare är t.o.m inkopplad före huvudbrytaren i centralen. Jag ser anslutningen av N som en grov felkoppling av den person som gjorde installationen av fjärrvärmemätaren. N borde ha satts på PE(N)-skenan. Vet du vem som gjorde detta? Han/hon kan ju ha gjort samma misstag 200 andra centraler.
Sedan är ju den bruna tråden från HB ganska iögonfallande som du borde ha sett vid installationen av JFB
Sedan är ju den bruna tråden från HB ganska iögonfallande som du borde ha sett vid installationen av JFB
Nej jag vet inte vem det är, det var så när vi flyttade in men skulle tippa på att elnätsbllaget själva som har gjort inkopplingen av fjärrvärmemätaren eftersom de har satt klisterlappar överallt.. men det är säkert 10 år sen om inte ännu mera.
Precis! Fast jag tycker det vore ännu bättre om den suttit utomhus precis efter elmätaren istället så jade man sluppit krångla med den, i nuläget sitter fasen från fjärrvärmemätaren ansulten direkt till skenan istället.
Jo jag erkänner att det var klantigt att missa den.
Precis! Fast jag tycker det vore ännu bättre om den suttit utomhus precis efter elmätaren istället så jade man sluppit krångla med den, i nuläget sitter fasen från fjärrvärmemätaren ansulten direkt till skenan istället.
Jo jag erkänner att det var klantigt att missa den.
Det är därför jag delar med mig, precis som @Bo.Siltberg skrev så kan det finnas fler fjärrvärmemätare installerade på samma sätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 833 inlägg
Bu får vi vara glada att inget värre hände.
MEN detta är en typ av fel som helt enkelt inte får hända, och då menar jag inte inkopplingen av fjärrvärmesäkringen.
Det brukar hävdas att inkoppling av jfb inte är rocket science. Tydligen är det det, när sådant här händer.
Om det hade funnits fler laster inkopplade på fler faser, då hade du fått problem med flytande nolla och akut brandrisk (blir uppemot 400V istället för 230 Fas-till brutean nolla). Hus har brunnit pga. den här typen av felaktigt inkopplade jordfelsbrytare.
Jag upprepar, det är inte ett lämpligt hempularprojekt att installera en jordfelsbrytare.
MEN detta är en typ av fel som helt enkelt inte får hända, och då menar jag inte inkopplingen av fjärrvärmesäkringen.
Det brukar hävdas att inkoppling av jfb inte är rocket science. Tydligen är det det, när sådant här händer.
Om det hade funnits fler laster inkopplade på fler faser, då hade du fått problem med flytande nolla och akut brandrisk (blir uppemot 400V istället för 230 Fas-till brutean nolla). Hus har brunnit pga. den här typen av felaktigt inkopplade jordfelsbrytare.
Jag upprepar, det är inte ett lämpligt hempularprojekt att installera en jordfelsbrytare.
Det man "normalt" brukar göra är att man sätter en "central" med en säkring i en egen kapsling vid sidan om centralen för mätningen eller så plomberar man helt enkelt säkringen för mätningen. Och det brukar inte vara fjärrvärmeleverantören som drar fram elmatningen till mätaren. Och som tidigare skrivits så är "felet så iögonfallande att larmklockorna skulle ringt så fort centralen öppnades.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Det är väl inte bara dylika mätare som kan vara inkopplade "fel" Det är inte direkt ovanligt att man ser både nolla och jord sitta på fel skenor om det är platsbrist i gamla centraler. Det är väl när man installerar jordfelsbrytare man måste städa upp sånt men frågan är ju vems ansvar det är...........Beställer kunden installation av jfb så monteras väl en sån på en pisskvart. Genomgången av det övriga kan ju kosta 10ggr mer i arbetstid så ja frågan är ju hur man gör rent generellt ? Upplyser kunden? Städar upp allt utan att fråga? Skiter i det?
Är man det minsta seriös ser man till att installationen inte blir farlig efter ingreppet, dessutom upplyser man kunden om vad som borde göras och frågar om man ska "städa upp" samt talar om vad det på ett ungefär kommer att kosta.
Man utför inte ett jobb som kunden beställt OM man inte kan göra det på ett sätt som blir korrekt. Vägrar kunden åker man helt enkelt därifrån.
Man utför inte ett jobb som kunden beställt OM man inte kan göra det på ett sätt som blir korrekt. Vägrar kunden åker man helt enkelt därifrån.
Just kopplingen av mätaren var som sagt det mindre problemet. Du TS får nog ta på dig det hela och vara nöjd att inget mer allvarligt hände. Sen kan man fråga sig om du har det rätt nu med mätarsäkringen, du borde lägga den på huvudbrytarens brutna sida före JFB och PE, N för gruppen till PEN. Fanns ju en anledning att den tidigare låg obruten och då är det lite åt det hållet.Tobbe2018 skrev:
Sen kan man också fråga sig varför inte JFB bröt efter installation om nu mätarens ström obalanserat gick på N i den delen. Är du helt klar över att det är helt rätt nu?
Fjv-mätaren drar inte många watt, om den drar 5W så är strömmen 21,7mAGK100 skrev:
5/230=0,0217
Därav så löste inte JFBn.
Vår förra fjv-mätare mätte utan någon koppling till elnätet, den rapporterade vidare värdet minst en ggr/månad, den satt närmare tio år innan den byttes. Den byttes av fjv-nätägaren, den som sitter idag är nätansluten, den som bytte mätaren monterade en kopplingsdosa intill ett befintligt uttag och drog tråd från uttaget till dosan. Den nya rapporterar via mobilnätet, kan se senare i kväll om jag kan kolla hur mycket den drar.
Klicka här för att svara