Hej, jag fick en fundering ang. el.
En fas (eller eg. tre väl) skapas i kraftverken och distribueras sedan via ett antal el. komponenter till användaren.
(Finns det något kraftverk som bara ger ifrån sig en fas?)
Nollan , läste jag i forumet, skapas i en transformator som finns på vägen mellan kraftverken och användaren
och distribueras sedan via ett antal el. komponenter till användaren.
Var och hur skapas jordanslutningen? Är det samma för villor och flerbostadshus?
En fas (eller eg. tre väl) skapas i kraftverken och distribueras sedan via ett antal el. komponenter till användaren.
Nollan , läste jag i forumet, skapas i en transformator som finns på vägen mellan kraftverken och användaren
Var och hur skapas jordanslutningen? Är det samma för villor och flerbostadshus?
Den skapas på en rad ställen. Vi gör ofta jordtag i kabelskåpet utanför, eller under en lågspännings luftledningsstolpe. Vi gör också jordtag i marken vid stationen där dist.transformatorn sitter (alltså samma ställe som vi skapar neutralledaren/punkten).
Men, vi lägger samman dessa punkter till PEN på alla dessa ställen, och kör ut detta hela vägen till kabelskåpet/IFÖ-lådan utanför dig. Där ute kan vi välj att dra in din serviskabel som 4 ledare ( 3-faser + PEN) eller att vi delar den redan där i 3-faser, 1 PE (jord) och 1 Neutral/Nolla.
I 90% av fallen så får du en PEN ledare in till ditt mätarskåp.
Väl inne i din huvudcentral, där delas den upp i PE och N.
Gick det att följa min förklaring?
Men, vi lägger samman dessa punkter till PEN på alla dessa ställen, och kör ut detta hela vägen till kabelskåpet/IFÖ-lådan utanför dig. Där ute kan vi välj att dra in din serviskabel som 4 ledare ( 3-faser + PEN) eller att vi delar den redan där i 3-faser, 1 PE (jord) och 1 Neutral/Nolla.
I 90% av fallen så får du en PEN ledare in till ditt mätarskåp.
Väl inne i din huvudcentral, där delas den upp i PE och N.
Gick det att följa min förklaring?
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Fast det man kanske får se som den elektriskt viktiga punkten för jord är "mitt uttaget" på transformatorn.
Enkelt uttryckt så har du i transformatorn 3 lindningar som ger varsin fas. Ena änden av en lindning är kopplad till jord. Andra änden går ut som din fas hem till dig.
Det gör att hemma hos dig så får du in den här fasen, den driver din lampa. Nollan från lampan kopplas någonstans via PEN ledare osv, till jord. Strömmen går tillbaka till den där jordänden av lidningen i transformatorn via jord.
Enkelt uttryckt så har du i transformatorn 3 lindningar som ger varsin fas. Ena änden av en lindning är kopplad till jord. Andra änden går ut som din fas hem till dig.
Det gör att hemma hos dig så får du in den här fasen, den driver din lampa. Nollan från lampan kopplas någonstans via PEN ledare osv, till jord. Strömmen går tillbaka till den där jordänden av lidningen i transformatorn via jord.
Där hade du nog lite otur när du tänkte!H hempularen skrev:
Det finns alltid en ledare tillbaka till transformatorns nollpunkt.
Men den har nästan alltid kontakt med marken i princip alla kopplingsskåp den passerar.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Jo det är klart att man inte alltid litar på att all ström skall gå i marken, men hjälper till med en ledning också.
Men min poäng i förklaringen, är att ena änden av "strömkällan" lindningen på trafon, är kopplad till jord.
Men min poäng i förklaringen, är att ena änden av "strömkällan" lindningen på trafon, är kopplad till jord.
Ser en risk för missförstånd här: "jord" kan betyda flera olika saker. Det kan betyda en ledare som är ansluten till marken (jordklotet), det kan betyda funktionell jordpotential i en elektrisk krets (oberoende av eventuell koppling till marken), det kan betyda skyddsjord (vilket är ett mekaniskt/funktionellt sätt att höja säkerheten i elektriska installationer). Och säkert fler saker.
Mellan distr.trafon och abonnenterna är återledaren i huvudsak ledningen, PEN eller PE+N.
Anledningen till att knyta ner denna ledare på en eller flera ställen till marken är för att inte riskera att få stor potentialskillnad mellan mark (och typ sann jord) och elsystemet. Det vore obehagligt att få stötar av apparaters metallhölje även vid korrekta och friska anläggningar.
Anledningen är inte att marken ska agera jordledare. Detta vill man faktiskt helst undvika, s.k vagabonderande strömmar. Och att slippa detta är anledningen till att köra TN-S (5-ledarsystem) istället för TN-C (4-ledarsystem)
IT-när (icke direktjordade nät) saknar teoretisk denna jordförbindelse, men i praktiken ansluter man alltid mot jord med någon lite halvt högohmig impedans, för att potentialen inte ska kunna driva iväg.
Det blev tyvärr mycket tekniskt mumbojumbo ...
Anledningen till att knyta ner denna ledare på en eller flera ställen till marken är för att inte riskera att få stor potentialskillnad mellan mark (och typ sann jord) och elsystemet. Det vore obehagligt att få stötar av apparaters metallhölje även vid korrekta och friska anläggningar.
Anledningen är inte att marken ska agera jordledare. Detta vill man faktiskt helst undvika, s.k vagabonderande strömmar. Och att slippa detta är anledningen till att köra TN-S (5-ledarsystem) istället för TN-C (4-ledarsystem)
IT-när (icke direktjordade nät) saknar teoretisk denna jordförbindelse, men i praktiken ansluter man alltid mot jord med någon lite halvt högohmig impedans, för att potentialen inte ska kunna driva iväg.
Det blev tyvärr mycket tekniskt mumbojumbo ...
För att svara på frågan, mest din sista rad.C clippan skrev:Hej, jag fick en fundering ang. el.
Först kommer strömmen i överliggande nät, allt mellan 10kV och 400kV. Här transporteras effekten via trefas och ev noll/jordströmmar får gå i marken. Men man eftersträvar trefasig balans så det inte ska behövas några strömmar i "nollan", dvs genom marken.
Sen kommer det så småningom in till transformatorn närmast dig, ofta som 20kV eller 10kV. Den transformatorn är D-kopplad på primärsidan (högspänningen) och Y-kopplad på sekundärsidan (lågspänningen).
Så här finns det tre faser och så en mittpunkt
Mittpunkten är både nolla och jord (PEN = Protective Earth Neutral), men det är kanske inte helt tekniskt korrekt att kalla den för det här (jag vet inte).
Dessa tre fasledare går i kabel till ditt hus, fasadmätarskåp. Och antingen går det en PEN-ledare här också, alternativt två ledare PE + N, dvs elleverantören drar två skilda ledare och delar upp redan vid trafon mellan PE och N.
Sen sätts det alltid(?) ett jordspett vid trafon, som ansluts till mittpunkten. Avsikten är som sagt inte att noll och jordströmmar från ditt hus ska komma "tillbaka" genom marken och upp genom jordspettet, utan det är ledningarnas uppgift.
Om systemet jordas något mer på vägen, lokala jordtag i ditt hus eller på andra ställen på vägen så ansluts det till PE eller PEN. Det är fortfarande inte meningen att strömmar ska gå här i normalfallet. Men vid extraordinära händelser, blixtnedslag, fel i PEN-ledare och lite annat, så kan jordtagen få en betydelse genom att föra även större strömmar.
Slutligen, i ditt hus, eller mätarskåp, som allra senast i gruppcentraler, dvs där elsystemet grenar ut via många säkringar till olika förbrukare, så måste PEN delas upp till PE+N, ty det är förbjudet att dra PEN i gruppledningar.
Och då har du här en plint eller liknande som är jord (skyddsjord PE), plint eller likn som vi brukar kalla jordskena. Här är den jordanslutning som är av intresse för en husägare och den elektriker som jobbar i huset. Men i praktiken skapas den ju i transformatorn och kommer till huset via ledningar.
Dessa tre fasledare går i kabel till ditt hus, fasadmätarskåp. Och antingen går det en PEN-ledare här också, alternativt två ledare PE + N, dvs elleverantören drar två skilda ledare och delar upp redan vid trafon mellan PE och N.
Sen sätts det alltid(?) ett jordspett vid trafon, som ansluts till mittpunkten. Avsikten är som sagt inte att noll och jordströmmar från ditt hus ska komma "tillbaka" genom marken och upp genom jordspettet, utan det är ledningarnas uppgift.
Om systemet jordas något mer på vägen, lokala jordtag i ditt hus eller på andra ställen på vägen så ansluts det till PE eller PEN. Det är fortfarande inte meningen att strömmar ska gå här i normalfallet. Men vid extraordinära händelser, blixtnedslag, fel i PEN-ledare och lite annat, så kan jordtagen få en betydelse genom att föra även större strömmar.
Slutligen, i ditt hus, eller mätarskåp, som allra senast i gruppcentraler, dvs där elsystemet grenar ut via många säkringar till olika förbrukare, så måste PEN delas upp till PE+N, ty det är förbjudet att dra PEN i gruppledningar.
Och då har du här en plint eller liknande som är jord (skyddsjord PE), plint eller likn som vi brukar kalla jordskena. Här är den jordanslutning som är av intresse för en husägare och den elektriker som jobbar i huset. Men i praktiken skapas den ju i transformatorn och kommer till huset via ledningar.
Redigerat:
I den ideala av världar, med jämn belastning, går det ingen ström varken i återledaren, jordlinorna eller i marken.
Tycker Bo.Siltberg beskriver jordning bra på sin sida:
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-jordtag-jordning-jordfel
Tycker Bo.Siltberg beskriver jordning bra på sin sida:
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-jordtag-jordning-jordfel
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Njae, det gör det naturligtvis inte. Eller rättare, för att du skall få en potentialskillnad så måste du ha två punkter. Så varje genrator, solpanel, eller vad det vara må, måste ha minst två anslutningar. Mellan dessa genereras en potentialskillnad.C clippan skrev:
Om vi sedan kallar dessa "fas 1", och "fas 2", "+" och "-", eller "fas" och "nolla/jord". Spelar elektriskt ingen större roll. Generatorer är dock som sagt i teorin sällan jordade. De levererar spänning mellan olika faser istället. Det är först senare som man inför en jordpunkt i nätet. Eller struntar i det (som man gör i Norge, eller rättare, nästan struntar i det).
Vad gäller roterande generatorer så finns dessa med iaf en, två samt tre lindningar (vilket ger samma antal "faser"), vad jag vet. Men om någon vet om andra installationer så är iaf jag intresserad. Det vanligast idag torde vara tre faser dock. (Niagarafallen och, tror jag, Hooverdammen, i USA har två-fas generatorer. De omvandlas till trefas innan distribution mha Scott T-transformatorer).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Det är ingen av alla elektriker här som har en bild på hur det faktiskt ser ut inne i transformatorstationen map jordtag osv?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Du får nog vara mullvad för att få en bild av ett jordspett.....typ. Är väl bara en "pinne" ner till vattenförande jord.
Neutral skapas i transformatorn, jord är jordspettet som ansluter till sann jord och allt detta i transformatorstationen.
Enfaskraftverk Fanns i Porjus. Matade 15 Hz till Malmbanan till Narvik.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=101485
Protte
Edit hade lite fel om Harsprånget
Neutral skapas i transformatorn, jord är jordspettet som ansluter till sann jord och allt detta i transformatorstationen.
Enfaskraftverk Fanns i Porjus. Matade 15 Hz till Malmbanan till Narvik.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=101485
Protte
Edit hade lite fel om Harsprånget
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Jag är osäker på om du fått svar på frågan hur man egentligen skapar en jordanslutning? Den görs så här (inringat i rött), man dunkar ned ett jordspett (eller flera) och ansluter till valfri pol i transformatornC clippan skrev:
Det låter som att du har förstått att nollan och jorden egentligen är två olika saker, så jag beskriver jordningen så. I fallet B är det en "fasledare" som jordas. Det är kort o gott så jordanslutningen skapas. Det är samma för alla TN-system och TN-system är vad alla bostäder och liknande matas ned.
Jordningen har alltså ingenting med "nollan" att göra i transformatorn! I våra trefassystem så väljer vi att jorda nollan, men det skulle lika gärna kunna vara en fasledare som jordas. Mittpunkten eller nollpunkten i en transformator är ingenting annat än mittpunkt/nollpunkt gentemot de andra lindningarna, inte mot jord i någon form.
Detsamma gäller en generator, dvs man kan se bilden ovan som antingen en generator eller transformator. En generator skapar ingen jord. Däremot kan generatorn själv behöva skyddsjordas av det system som det matar, beroende på hur man valt att utföra systemjordningen.
Beroende på vilken slags pol som jordas så får den ledaren olika namn efter jordtaget, alltså inte bara PEN utan även PEM (fall C) och PEL (fall B och D) kan bli aktuellt.
Syftet med jordningen är inte att det ska gå någon ström i jorden, och den har ingenting med skyddsjordning att göra. Skyddsjordning av apparater behöver ingen jord och fungerar lika bra utan jord, men med en jord får vi en "större" skyddsjordsledare dvs fler fall där skyddsjordningens skydd kan lösa ut. Men jag hävdar att det inte finns några funktionella eller säkerhetsmässiga fördelar i ett litet system med att skapa en jord. Skälen till jordning kommer från högspänningssidan och från storleken på nätet.
Jag vet fortfarande inte om det besvarar din fråga.