C clippan skrev:
Tack igen för svaren. Ytterligare en fundering p g a tidigare svar:

Ref till en text som fanns i länken i tidigare inlägg:

Om PEN-ledaren går av så blir alla enheter som har ett jordat hölje och är
anslutna till jordade uttag en potentiell risk men om de är anslutna till
ojordade uttag påverkas de inte av just det felet.

Å andra sidan, om höljet i en enhet med jordat hölje skulle bli spänningssatt
och den är ansluten till jordat uttag så går väl säkringen och inget mer händer.
Om den isället är ansluten till ojordat uttag så finns det risk för strömgenomgång
om man tar i den och något jordande samtidigt.

Så det verkar vara skydd/risk beroende på vilket fel som uppträder?

Jag har alltså en lgh med både jordade uttag i kök/badrum och ojordade uttag i
övriga rum. Jordfelsbrytare är installerad.

Jag ställde tidigare en fråga i en annan tråd ang ändring till jordade uttag
i samtliga rum, vilket är standarden idag.

Då fick jag svaret att ändra till jordade uttag alltid är att föredra.

Men efter att ha läst svaren så undrar jag vad som är bäst, jorda eller inte?
Bästa säkerhet når man genom att ha jordfelsbrytare och samtliga uttag jordade. Behöver man kompromissa lite av någon anledning, så bör man i första hand välja att se till att ha jordfelsbrytare. Det är den särklass största säkerhetshöjningen, förutsatt såklart att inte det i övrigt finns jättefel med nakna koppartrådar, rykande kontakter osv. Sådana akuta säkerhetsrisker måste givetvis åtgärdas före allt annat.

Men att ha vissa rum helt ojordade innebär en väldigt begränsad risk. Och med moderna apparater blir skyddsjorden mindre viktig, de flesta prylar vi använder idag är ändå dubbelisolerade utan skyddsjord, i de fallen ger det ingenting att ha skyddsjord fram till uttaget, när det ändå inte kopplas till apparaten.

Det närmaste jag kan komma på som risk med en bostad där ex. ett rum har ojordade uttag. Är om någon skulle dra en skarvkabel från det rummet, till ett annat rum med diverse jordade apparater, och koppla in ex. en elradiator (ofta inte dubbelisolerade) i skarvkabeln. Har du då ett isolationsfel på radiatorn så att den blir strömförande, och du rör vid den samtidigt som ex, en dator, inkopplad i ett av de jordade uttaget i detta andra rum. Ja då får man hoppas att jordfelsbrytaren fungerar.

Men även här så blir det alltså bara farligt vid dubbelfel, dels fel på radiatorn, dels fel på jordfelsbrytaren. Egentligen trippelfel, man skall aldrig dra skarvkabel mellan rum, just av den här anledningen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Tack igen för alla svar.
En annan aspekt är ju att just som det skrivs så behöver det mesta som idag köps nytt ej jordas. Jag kollade igenom hemma och alla sladdrivna handverktyg, stereo och Tv, PC, lampor, fläktar, div prydnadsel m m är inte jordade. Undantaget är en äldre stationär PC med metallchassi. Dessutom finns det två lampor med metallfot som kanske borde vara jordade men som inte är det ändå.
Vitvarorna (spis,kyl o frys m m) i köket och badrumsskåp i badrummet är jordade och och sitter i jordade uttag.

Så jag tänker nog behålla det som det är, jordade uttag/kopplingar i kök o badrum och ojordade i de andra rummen. Kanske jordade uttag i övriga rum (ej kök o badrum) anses onödiga i framtiden?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Normalt så har det aldrig varit "apparaterna" som avgjort om dom skulle jordas eller ej utan det rum dom skulle stå i. Och för att få användas i "rum" (tex en jordkällare) skulle dom jordas medan samma "apparat" i ett torrt sovrum inte skulle anslutas till ett jordat uttag utan till det ojordade som fans i det rummet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kanske ungefär hälften om inte fler av alla bärbara datorer har jordade kontakter (alla våra fyra bärbara har skyddsjord), dessa bör sitta i jordade uttag för att fungera fullt ut så som tillverkaren har konstruerat.

En del hifi/hemmabioanläggningar har jordade kontakter.

Även om en lampa/apparat har metallchassi så behöver det inte alltid vara jordat, det beror på hur det är konstruerat, en dubbelisolerad apparat ska aldrig skyddsjordas.

C clippan skrev:
Om den isället är ansluten till ojordat uttag så finns det risk för strömgenomgång om man tar i den och något jordande samtidigt.
Detta ska inte kunna inträffa, alltså i den bästa av världar ska det inte finnas något jordande i ett rum med ojordade uttag. Så denna risk ska vara låg. Om det är så att du ser en risk eller misstänker att det finns jordkontakt i rummet så måste uttagen ovillkorligen och skyndsamt skyddsjordas! En JFB kan vara en lösning om misstanken är svag, men JFBn ersätter inte skyddsjordning av uttagen om det finns ett någorlunda tydligt behov.

Nu är det dock inte så att skyddsjordade uttag nödvändigtvis är en bra lösning. Det vore säkrare att installera eurouttag så att endast dubbelisolerade apparater kan användas. Det är en bättre skyddsåtgärd, men kanske inte praktisk. Euro är bara klassat för 2.5 A så behöver man lite mer ström, t.ex till dammsugaren, så krävs schukouttag och vilka kräver skyddsjordning, det finns inga rimliga alternativ, även om dammsugaren är dubbelisolerad.

C clippan skrev:
Så jag tänker nog behålla det som det är, jordade uttag/kopplingar i kök o badrum och ojordade i de andra rummen. Kanske jordade uttag i övriga rum (ej kök o badrum) anses onödiga i framtiden?
Det är nog inte alls fel att låta det vara som det är hos, dock utan att se lägenheten. Det beror på hur du bedömer risken för jordade föremål i rummet.

De apparater som kräver skyddsjordning blir färre och färre så vi skulle mycket väl kunna hamna i en situation där skyddsjordning inte längre behövs. Problemet är dock att det inte finns några uttag för lite högre strömmar som inte är skyddsjordade, denna typ av uttag finns helt enkelt inte, och inte kommer vi att hitta på en helt ny standard... Det tog 100 är att komma fram till den världsomspännande gemensamma standard på stickproppar och uttag som vi har idag.

tommib
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det tog 100 är att komma fram till den världsomspännande gemensamma standard på stickproppar och uttag som vi har idag.
Lite OT, men vilken standard tänker du på då? Europluggar? CEE-don? IEC C13 (m.fl)?

Frugan fick senast igår köpa en adapter för att hon skulle till Schweiz som har en helt annan typ av uttag än resten av kontinentaleuropa.

Typ N, ser ut så här och är den gemensamma standarden.

Typ N elkontakt standard från 1986, använd i Sydafrika och delar av Brasilien.

Utkom 1986 om jag minns rätt och används (hittills) enligt uppgift av 1,5 länder, Sydafrika och halva Brasilien :)

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ah... ja. Perfekt att alla har standardiserat på den och använder den då :)

Som standard ser den vettig ut (polariserad, liten profil) men det lär knappast gå att åstadkomma några eftermonterade stickproppar.

Lustigt att den är väldigt lik just den schweiziska (typ J) också...

För min del skulle jag gärna standardisera på den där typen. Eftersom det mesta ändå har europlugg (eller löst sladdställ med IEC C13) så är det mest vägguttagen som ska bytas.

tommib tommib skrev:
Lustigt att den är väldigt lik just den schweiziska (typ J) också...
Då IEC har sitt säte i just Schweiz så vore det "politiskt" olämpligt att välja deras egen nationella standard, så de hade den tydligen bara som förebild och flyttade jordstiften nån millimeter :)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.