6 070 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Vad har jag för säkring? 10A/25A?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jo leksaker är kul. Du skulle nog trivas i forumdelen verktyg, maskiner & fordon 
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Det var länge sedan jag skruvade upp en mjukstart, men de går att sätta på varje direktstartad motor. Så det behövs inte en motor som klarar Y/D start för att kunna mjukstarta den. (Eller för omformare heller för den delen.)Bo.Siltberg skrev:
Coolaste mjukstarten jag kört: Bytta med saltlösning och pumpmotor som gradvis höjer nivån mellan trekantiga bleck så att motståndet minskar. Enda parametern man kan ställa var hastigheten på pumpmotorn samt över och undre brytgräns på vattenytan.
Var seriemotstånd till en 135kW släpringad motor. Originalstartmotståndet med vev hade gått sönder. Vi bytte hela klabbet mot en modern direktstart och låste motorn till att aldrig köra i seriemotståndsläget utan bara använda den moderna mjukstarten.
135? Det var en mastig j**el 
Verkar efter lite efterforskning som att jag har 3x16 på 3fas-uttaget. Torde det funka med en 5.5kw med manuell y/d och en 2.1kw spånsug eller är det ett säkrare kort att satsa på en moretens 3kW direktstartad och spånsugen ifråga? Går de ens svara på? Gissa er fram? Vad säger den spontana magkänslan?
Köpsugen!
Verkar efter lite efterforskning som att jag har 3x16 på 3fas-uttaget. Torde det funka med en 5.5kw med manuell y/d och en 2.1kw spånsug eller är det ett säkrare kort att satsa på en moretens 3kW direktstartad och spånsugen ifråga? Går de ens svara på? Gissa er fram? Vad säger den spontana magkänslan?
Köpsugen!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det bör gå fint.
Jag tror att det är bra att inte "lova" allt för mycket.E ___EM skrev:135? Det var en mastig j**el
Köpsugen!![]()
Med Y/D-start drar motorn antagligen "bara" ca 30-40A som startström vid varje startsteg (dvs först Y sen D). Sen vid stationär gång drar den maximalt 10A Så jag tror den går att starta.
Men sen om du kan starta spånsugen på samma säkringar medan sågen går är en annan fråga, då ska vi lägga på ytterligare 60A kortvarig startström, på den last som sågen redan utgör.
Ja det är väl där jag börjar bli fundersam. Alternativt får man väl testa och ringa hit en elektriker ifall det inte funkar. Räcker det att byta ut säkringsplatserna mot något som tar säg 20A eller större, eller krävs det ny matarkabel eller andra större (=dyra) ingrepp?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Ja både såg och spånsug går väl egentligen helt obelastat i startögonblicket? Vet inte hur belastad en sug sen blir när man börjar såga/hyvla iofs men det borde väl vara marginell skillnad med så små spån som ska igenom det relativt stora flödet?Mikael_L skrev:
Får bilden av att själva uppstartsmomentet är skonsammare mot säkringarna åtminstone med y/d på 5.5kw-sågen + 2.1kw sug än säg 4kw direktstartad såg och 2.1kw sug?
Ska ringa en elektriker imorgon och hagla frågor över honom också. Kan de bena ut eller åtminstone bringa så lite som ett uns av klarhet i vissa frågeställningar är jag tacksam
Som tex Mikael skriver bör du inte få några problem att Y/D starta sågen det ligger väl till för tumregler kring det där. Att den sen går obelastad med liten ström när du startar fläkten passar ju också väl in. I praktiken är det nog fläkten som har en tyngre start än sågen men ingen av dem eller gemensamt med sågen igång bör ge dig några problem.
Att starta sågen med Y/D är bra det är en passande last med lite svängmassa som ska accelereras och det går fint under lite längre tid i Y och med det reducerade momentet man har då i motorn.
Att starta sågen med Y/D är bra det är en passande last med lite svängmassa som ska accelereras och det går fint under lite längre tid i Y och med det reducerade momentet man har då i motorn.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden