Hej!
Idag tänkte jag ägna mig åt lite pyssel utomhus och kopplade intet ont anande in högtryckstvätten och körde igång. När jag slog på den brummade den till någon tiondels sekund och sedan blev det tyst. Jag misstänkte genast de gamla propparna och gick och kikade, och jag hittade mycket riktigt en som brunnit av. Förteckningen är inte så tydlig, men det var den enda trasiga så det låg nära till hands att gissa att det var den. På högtryckstvätten står att den förbrukar 2,3 kW och proppen var på 10 A. Enkelt räknat tänker jag att vid 230 volt så är 10 A = 2,3 kW. Jag försökte därför med en till, för att försäkra mig om att det inte var en gammal goding som suttit där och varit varm i åratal. När jag slog på högtryckstvätten igen gick den i kanske två tiondels sekunder och resultatet var det samma.
De proppar som lämnats kvar bredvid proppskåpet är "snabba" och jag vill minnas från min barndom att det finns både snabba och tröga. Om jag förstår det rätt är tanken med de senare att de kan tillåta en viss överström under en kort stund. Frågan är nu: är det vettigt (eller tvärtom livsfarligt) att försöka med sådana istället? Jag tänker mig att kompressorn just som den startar upp är som allra hungrigast, och att den genomsnittliga effekten under drift lär vara lägre än toppen precis vid start.
Det finns brist på uttag som är säkrade med 16 A i huset: tror inte det finns ett enda, utan de enda propparna går till värmepump, spis och tvättmaskin. Även tvättmaskinen verkar vara en historisk trefas-variant med fast anslutning till stor grön dosa på väggen. Planen är renoveringar nästa år, då det även blir en del el-fix (många ojordade uttag...) men det vore ju kul att kunna använda högtryckstvätten i år.
Bifogar suddid bild på proppskåp för stämningens skull.
Per
Idag tänkte jag ägna mig åt lite pyssel utomhus och kopplade intet ont anande in högtryckstvätten och körde igång. När jag slog på den brummade den till någon tiondels sekund och sedan blev det tyst. Jag misstänkte genast de gamla propparna och gick och kikade, och jag hittade mycket riktigt en som brunnit av. Förteckningen är inte så tydlig, men det var den enda trasiga så det låg nära till hands att gissa att det var den. På högtryckstvätten står att den förbrukar 2,3 kW och proppen var på 10 A. Enkelt räknat tänker jag att vid 230 volt så är 10 A = 2,3 kW. Jag försökte därför med en till, för att försäkra mig om att det inte var en gammal goding som suttit där och varit varm i åratal. När jag slog på högtryckstvätten igen gick den i kanske två tiondels sekunder och resultatet var det samma.
De proppar som lämnats kvar bredvid proppskåpet är "snabba" och jag vill minnas från min barndom att det finns både snabba och tröga. Om jag förstår det rätt är tanken med de senare att de kan tillåta en viss överström under en kort stund. Frågan är nu: är det vettigt (eller tvärtom livsfarligt) att försöka med sådana istället? Jag tänker mig att kompressorn just som den startar upp är som allra hungrigast, och att den genomsnittliga effekten under drift lär vara lägre än toppen precis vid start.
Det finns brist på uttag som är säkrade med 16 A i huset: tror inte det finns ett enda, utan de enda propparna går till värmepump, spis och tvättmaskin. Även tvättmaskinen verkar vara en historisk trefas-variant med fast anslutning till stor grön dosa på väggen. Planen är renoveringar nästa år, då det även blir en del el-fix (många ojordade uttag...) men det vore ju kul att kunna använda högtryckstvätten i år.
Bifogar suddid bild på proppskåp för stämningens skull.
Per
Ja det blev så att jag stoppade in en modern (trög) 10 A-säkring och så körde jag någon timme med högtrycken. Mossan är borta och säkringen höll. Ska se om jag kan få hit en elektriker framöver som kan ta en titt på central och ledningar. Skulle vara bra med en genomgång. Vissa av ledningarna kan säkert vara från 60-talet.
Är anläggningen gammal kan det vara en god idé att låta en elektriker titta till den. Att ledningarna är från 60-talet behöver inte vara ett problem i sig. Däremot hade man som du märkt inte lika många vägguttag på 60-talet som vi vill ha idag. Kanske var problemet den här gången att säkringen var snabb. Och i så fall har du redan löst det. Men problemet skulle även kunna vara att det finns fler förbrukare på samma säkring. Även idag är det normala att vägguttag är avsäkrade med 10 A. Men finns det flera förbrukare på samma grupp så är det sammanlagda effekten av alla man använder samtidigt som inte får överskrida 2,3 kW.
Ja, jag tror det är som du säger. Det fanns nog inga andra förbrukare just idag men det finns rätt få säkringar och av vad som framgår på den lilla förteckningen är det rätt mycket på en och samma säkring. Fungerar nog bra så länge det är använt som tänkt, typ några glödlampor och en radio. Blir nog problem med flera köksmaskiner på en gång däremot. Får bli en översyn vad det lider.
Övriga storförbrukare (värmepump, spis, tvättmaskin) har egna säkringar så det verkar inte helt åt skogen.
Tack för alla kommentarer!
Övriga storförbrukare (värmepump, spis, tvättmaskin) har egna säkringar så det verkar inte helt åt skogen.
Tack för alla kommentarer!
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det är i princip bara i köket som man har förbrukare av rang. I övriga huset behöver du inte bry dig om hur mycket som går på en och samma säkring. Såvida du inte tänker sätta igång med "bitcoin mining".
I en gammal anläggning, som är nyare än typ 1955, så kan man utgå ifrån att isoleringen på trådarna i rören är av PVC. De har praktiskt sett evigt liv. Isoleringsmaterialen som användes tidigare däremot borde ha bytts ut redan efter 10 - 15 år. Det var en sorts gummindränkt textilisolering, hittar man sådana idag, så förvandlas isoleringen till ett vitt pulver om man nuddar ledningen.
I en anläggning från 60- talet så behöver man i första hand se om uttag o brytare är utslitna, alerantivt byta ut dem av estetiska skäl. Om det inte finns jordfelsbrytare så är det också högt upp på listan.
Men du skall absolut inte sätta i 13A säkringar utan att en elektriker tittat på anläggningen.
I en gammal anläggning, som är nyare än typ 1955, så kan man utgå ifrån att isoleringen på trådarna i rören är av PVC. De har praktiskt sett evigt liv. Isoleringsmaterialen som användes tidigare däremot borde ha bytts ut redan efter 10 - 15 år. Det var en sorts gummindränkt textilisolering, hittar man sådana idag, så förvandlas isoleringen till ett vitt pulver om man nuddar ledningen.
I en anläggning från 60- talet så behöver man i första hand se om uttag o brytare är utslitna, alerantivt byta ut dem av estetiska skäl. Om det inte finns jordfelsbrytare så är det också högt upp på listan.
Men du skall absolut inte sätta i 13A säkringar utan att en elektriker tittat på anläggningen.
Ja förut fanns det snabba och tröga säkringar att köpa (flink och träge).halper skrev:
Ja det blev så att jag stoppade in en modern (trög) 10 A-säkring och så körde jag någon timme med högtrycken. Mossan är borta och säkringen höll. Ska se om jag kan få hit en elektriker framöver som kan ta en titt på central och ledningar. Skulle vara bra med en genomgång. Vissa av ledningarna kan säkert vara från 60-talet.
Detta hittar man i princip inte någonstans idag, då säkringstillverkaren har utvecklat teknologin lite mer sedan dess och den säkring man hittar att köpa heta gl/gg.
gl/gg är så fantastisk att den är snabb i kortslutningsområdet och trög i överströmsområdet, precis som vi helst vill ha det. gl/gg har den egenskap vi vill ha från en trög säkring, men saknar nackdelen med tröga.
Om jag skall vara spydig, och det är ju som bekant alltid, så håller jag inte med. Den genomsnittlige elektrikern har troligtvis inga som helst kvalifikationer att avgöra detta utifrån objektiva och tekniska aspekter. Istället kommer hen gå på magkänsla. Vill man att någon skall inspektera, mäta och framför allt räkna på det så krävs det ett auktoriserad elinstallatör eller en elingenjör.H hempularen skrev:
Tack hempularen, vi ska få hit en elektriker i samband med att vi byter ut den gamla trefas-anslutna tvättmaskinen och jag ska be om idéer till ett åtgärdsprogram och se vad som behöver göra tidigast. Jordfelsbrytare är, som du säger, nog en av de saker vi vill fixa först. Och de estetiska/funktionella bitarna tar vi när vi renoverar respektive rum.
Låter också 13 A-propparna ligga på hyllan
Låter också 13 A-propparna ligga på hyllan
I beg to differ. Som god Byggahusare har man naturligtvis skapligt med elverktyg, och dessa drar mycket ström. Min svets t ex - den minsta sorten som finns - är den enda som går att använda på 10A, vilket är det högsta jag har i 50-talshuset, och då balanserar det ändå på gränsen - man får ladda upp med säkringar inför större jobb.H hempularen skrev:
I beg to differ en gång till. Jag har en och annan kabel i 50-talshuset som torkat ut och där isoleringen smulas sönder. Brytare slits. Och ingen vet vilka patentlösningar som tidigare ägare roat sig med.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara