Hej.
Jag har ett litet snickeri i garaget hemma.
Nu har jag planer att investera i en mindre justersåg. Den går på 400v och enligt spec så behöver den 16A säkring.
Har ett 3fas-uttag i garaget men eftersom jag är helt tappad vad gäller el så bifogar jag en bild på centralen. Har jag bara 10A på 3fasen?
Ifall så är det bara ringa en elnisse gissar jag men tänker jag kollar här först.
Allt gott och tack för hjälp.
Jag har ett litet snickeri i garaget hemma.
Nu har jag planer att investera i en mindre justersåg. Den går på 400v och enligt spec så behöver den 16A säkring.
Har ett 3fas-uttag i garaget men eftersom jag är helt tappad vad gäller el så bifogar jag en bild på centralen. Har jag bara 10A på 3fasen?
Ifall så är det bara ringa en elnisse gissar jag men tänker jag kollar här först.
Allt gott och tack för hjälp.
Det verkar så.
I bild finns det bara 10 A säkringar.
Men på hur många watt är sågen? Det ska vara en bra krallig apparat om den inte går att köra på 3x10A.
Direktstartat borde man åtminstone kunna knuffa igång en 2-4 kW motor med dessa säkringar.
I bild finns det bara 10 A säkringar.
Men på hur många watt är sågen? Det ska vara en bra krallig apparat om den inte går att köra på 3x10A.
Direktstartat borde man åtminstone kunna knuffa igång en 2-4 kW motor med dessa säkringar.
Ok.
Jag blev häpen själv när jag nu såg att den bara (?) går på 1,5kW. Vinner jag då ens något på att välja 3fas-varianten över vanlig 1fas?
Eller varför väljer man hellre 3fas? Är de för att man ofta får mer kräm i motorerna?
Har en 2,2kW idag (1fas). Julas gamla gjutjärnsspis. Den går utan några som helst problem. Även med diverse 2kW konvektorelement igång samtidigt.
Jag blev häpen själv när jag nu såg att den bara (?) går på 1,5kW. Vinner jag då ens något på att välja 3fas-varianten över vanlig 1fas?
Eller varför väljer man hellre 3fas? Är de för att man ofta får mer kräm i motorerna?
Har en 2,2kW idag (1fas). Julas gamla gjutjärnsspis. Den går utan några som helst problem. Även med diverse 2kW konvektorelement igång samtidigt.
Dom var lite snåla med info där.
Det är axeleffekten som är på 1,5 kW.
Men ineffekt torde vara max 2kW kan jag tycka, sen lite fasvridning och så, som gör att motorströmmen blir ännu lite högre.
Jag gör dock min bedömning att du ska kunna köra den där sågen utan problem på de där säkringarna.
Gjorde man en nyinstallation av elen för just denna motor (såg) så följer man lämpligtvis rådet att mata med 16A säkringar.
edit:
Nu fattar jag inte hur jag kunde snabbläsa så slarvigt att jag missade uppgiften om "reference current".
4.7 A i trefasfallet och 9,6A i 230-fallet.
om cos phi är 0,8 så blir effekten i 3fas 400*4,7*1,73*0,8 = 2,6 kW
Och matar vi in 2,6kW och får ut 1,5 kW axeleffekt har denna motor väldigt kass verkningsgrad
Men 4,7A kan ju vara något man nästan höftat till med, det anges ju inte ens som nominell ström, utan ett något märkligt utryck " referens ström" ...
Jaja, jag tror fortfarande att den där går bra att starta på 3 x 10A. Men drar den 4,7A i nominell ström så börjar det vara en del, att den kanske knäcker dvärgarna med startströmmen.
Det är axeleffekten som är på 1,5 kW.
Men ineffekt torde vara max 2kW kan jag tycka, sen lite fasvridning och så, som gör att motorströmmen blir ännu lite högre.
Jag gör dock min bedömning att du ska kunna köra den där sågen utan problem på de där säkringarna.
Gjorde man en nyinstallation av elen för just denna motor (såg) så följer man lämpligtvis rådet att mata med 16A säkringar.
edit:
Nu fattar jag inte hur jag kunde snabbläsa så slarvigt att jag missade uppgiften om "reference current".
4.7 A i trefasfallet och 9,6A i 230-fallet.
om cos phi är 0,8 så blir effekten i 3fas 400*4,7*1,73*0,8 = 2,6 kW
Och matar vi in 2,6kW och får ut 1,5 kW axeleffekt har denna motor väldigt kass verkningsgrad
Men 4,7A kan ju vara något man nästan höftat till med, det anges ju inte ens som nominell ström, utan ett något märkligt utryck " referens ström" ...
Jaja, jag tror fortfarande att den där går bra att starta på 3 x 10A. Men drar den 4,7A i nominell ström så börjar det vara en del, att den kanske knäcker dvärgarna med startströmmen.
Redigerat:
Det låter ju glasklart din uträkning. Som att ta roten ur en busskur 
Jag är tacksam för din hjälp!
Jag får helt enkelt vid ev köp testa. Och ger dom med sig så får jag ringa på El-giganten (ja han kallas så här i området, stor kroppshydda och jobbar med el)
Men jag är fortf nyfiken. Varför blir man oftast rekommenderad att köpa 3fas-maskiner? Är det så enkelt som att dom har starkare motorer? Eller finns det andra för och ev nackdelar?
Jag är tacksam för din hjälp!
Jag får helt enkelt vid ev köp testa. Och ger dom med sig så får jag ringa på El-giganten (ja han kallas så här i området, stor kroppshydda och jobbar med el)
Men jag är fortf nyfiken. Varför blir man oftast rekommenderad att köpa 3fas-maskiner? Är det så enkelt som att dom har starkare motorer? Eller finns det andra för och ev nackdelar?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
En trefasmotor är det naturliga valet som ger en naturlig rotation. Så du ska det som att du förlorar på att välja en enfasvariant. Man måste där trixa lite med en motorkondensator för att simulera trefas så att motorn snurrar åt ett bestämt håll.E ___EM skrev:
Detta är en "undercentral" vid snickeriet i garaget om jag förstår saken rätt.Mikael_L skrev:
Då kanske det sitter 3 säkringar i husets huvudcentral som är skyltade "Garage". Vilken storlek har dessa? 10A 16A?
Om det är "rätt kabel" så kan dock garaget vara inkopplat direkt på inkommande, dvs som en parallell central till huscentralen. I så fall är det huvudsäkringen vid elmätaren som är "nästa högre".
Men om det är 16A som är nästa högre säkring (oavsett alternativ), så kan strömmen till garaget i princip passera garagets huvudbrytare och jordfelsbrytare, men sedan gå direkt till ett 3-fasuttag - de vanligaste är på just 16A (maximal säkring).
Dina 4 10A-säkringar måste alltså inte gå till 3-fasuttaget, kanske går de bara till belysningen och till ett antal vanliga 1-fasuttag.
Prova genom att fälla ner alla 4 vipporna i automatsäkringarna och se om det fortfarande finns ström i 3-fasuttaget, till exempel genom att försöka köra någon maskin där.
Och om det inte tidigare finns någon märkning eller något anslag i garaget om vart varje säkring går så är det hög tid att göra en nu.
Om Ditt 3-fasuttag är av den gamla platta sorten bör Du låta byta det till ett modernt, runt med rött lock nu när Du skall börja använda maskiner.
3-fasmotorer, kontra enfas, har allmänt större startmoment, dvs varvar upp med större kraft. De svarar också med att hålla varvtalet jämt under belastning bättre än en enfasmotor kan. Dessutom är vridmomentet på axeln konstant, medan det för en enfasmotor pulserar lite (med pulstid = en periodtid i växelströmen, dvs 20 ms) lite som om det vore en encylindrig förbränningsmotor med 50 rps = 3000 rpm (2-taktare) bakom, men "mjukare" pulser. Om sedan dessa faktorer spelar någon roll för en såg låter jag någon annan avgöra.
Okej då förstår jag iaf lite bättre 3fas kontra 1fas. Jag bör satsa på 3fas känner jag spontant. Man kör ju sällan fler maskiner samtisigt ändå (har bara ett uttag 3fas).
Spånsug kan va skönt att ha på när man exempelvis hyvlar men när jag uppgraderar kan jag ju köpa en 1fas igen.
Jag har varit och kikat på centralen i huset. Visst fanns där en propp märkt ”garage”. Tog ur den och kollade ut mot garaget (står 5-6m ifrån huset) och inga lampor slocknade iaf. Dessutom var den säkringen på 10A (?). Vilket inte gör mig direkt klokare
(Nej uttaget i garaget är den nyare varianten med röd sko)
Spånsug kan va skönt att ha på när man exempelvis hyvlar men när jag uppgraderar kan jag ju köpa en 1fas igen.
Jag har varit och kikat på centralen i huset. Visst fanns där en propp märkt ”garage”. Tog ur den och kollade ut mot garaget (står 5-6m ifrån huset) och inga lampor slocknade iaf. Dessutom var den säkringen på 10A (?). Vilket inte gör mig direkt klokare
(Nej uttaget i garaget är den nyare varianten med röd sko)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Om du skruvar ur alla tre lodrätt där då? Du har ju trefas till garaget.




