O
Finns det några problem, tekniska eller regelmässiga, med att gå från fasadmätarskåpet med RK i VP-rör och sedan gå över till NV1X i gult markrör i ett separat kopplingsutrymme? Tips på lämplig plint eller skarvdon för övergången?

Bakgrunden till frågan är att det inte alltid är möjligt att förlägga ny markkabeln så att den kommer upp direkt i fasadmätarskåpet och det är inte jätteroligt att försöka dra NV1X inuti rör inomhus med de böjar som där är nödvändiga.

Är det inkommande matning till mätarskåpet du pratar om, så vill nog inte elleverantören att den är skarvad i någon dosa inomhus.

O
Det handlar inte om inkommande matning utan om matning av undercentral.

ACEFLEX är godkänd att lägga i rör.

Man sätter en kopplingsdosa med en "riktig" plint. Typ Spelsberg Abox eller nått annat liknande fabrikat.

O
R Robert-san01 skrev:
ACEFLEX är godkänd att lägga i rör.
Den har jag aldrig använt. Är det stor skillnad mot NV1X? Är det diametern eller styvheten som skiljer?
E elmont skrev:
Man sätter en kopplingsdosa med en "riktig" plint. Typ Spelsberg Abox eller nått annat liknande fabrikat.
Kikade på Elbutik.se men såg bara utanpåliggande kopplingsdosor. Det jag skulle vilja ha är något snyggt infällt. Några tips?

Det är styvheten som är kännetecknande för ACEFLEX. Den är nästan lika smidig som en gummikabel.

För infälld dosa är det toppklämmorna det hänger på och jag vet inga bra som tar 6 - 10 mm² men det vet elmont.

tommib
Enda jag kommer på i den dimensionen är "dubbelubåt". Elmont har säkert ett bättre förslag. det finns en stor wago (773-173) för 6 kvmm men den är bara för FK och EK.

Ändhylsor kanske är bra att klämma på, både på RK och på ACEFLEX.

Edit: Jag ser nu att vi inte pratat om dimensioner på ledarna. Om det är 2,5 kvmm så funkar helt normala Wago 221 (eller motsvarande HelaCon osv) bra. HELAGs ubåtar (de enkla) finns tydligen i varianter som tar 2x10 kvmm (enligt elbutik).

Att tänka på är att en vanlig infälld kopplingsdosa kanske inte rymmer 10 x 6 kvmm ledare med vidhängande kopplingsplintar. Det kan bli lite pilligt att få ihop det. Om du absolut vill köra en infälld "normal" kopplingsdosa skulle jag rekommendera att du använder en dubbeldosa för att göra det lite lättare att koppla.

Redigerat:
Vad skall du ha kopplingsdosan till? Matningen drar du från central till central.

O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För infälld dosa är det toppklämmorna det hänger på och jag vet inga bra som tar 6 - 10 mm² men det vet elmont.
Jag tänkte mig ett litet fyrkantigt infällt plåtskåp med låsbar dörr, en kort DIN-skena och fem stycken sådana här:
https://www.elbutik.se/product.html/ouneva-otl-kopplingsplint-din-al/cu-15-16mm?category_id=1910

tommib tommib skrev:
Jag ser nu att vi inte pratat om dimensioner på ledarna.
Den aktuella dimensionen är 6 mm². Därför jag utgick ifrån att dragning av jordkabel inomhus i rör inte är någon bra idé även om jag väljer en kabel som är godkänd för detta.
R Robert-san01 skrev:
Vad skall du ha kopplingsdosan till? Matningen drar du från central till central.
Hela grundpremissen och enda anledning till den här tråden är som jag skrev i ursprungsinlägget att det inte är praktiskt möjligt att gå in med matningen direkt i fasadmätarskåpet. Enda alternativet är at gå in i fastighetens baksida och sedan dra matningen inomhus tvärs igenom. Utanpåliggande dragning skulle i och för sig vara möjligt men det är fult. Elledningar skall inte synas.

Jag skulle i första hand dra kabeln (ACEFLEX) hela vägen, den är mycket smidig och det är stoooor skillnad mot NV1X.
Går inte det skulle jag endera sätta en ingjutningsbox med en plint för överkoppling eller en dosa typ ABOX och en HILALUCKA.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
O
Tack för alla svar! Det får bli ACEFLEX och försöka dra den hela vägen fram. Funkar det inte får jag klippa den och göra som elmont föreslog. Ett annat alternativ är att faktiskt anlita ett elinstallationsföretag och sitta med kall öl i skuggan i titta på medan de kämpar och svettas med dragningen i solen! ;-)

Smörj kabeln med kabelsmörja, en drar och en skjuter på så tror jag nog att du ska få in kabeln. I värsta fall kan du skala upp den bit som ska gå i röret och då går den garanterat att dra i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.