Märkligt är ordet, sa Bull.tommib skrev:
Ah... hade några minuter över...
Här är länken till installationsanvisningen. Den finns på Gorenjes produktsida.
I den, på sida 44, framgår att spisen kopplas in trefasigt. Installationsanvisningen som TS har lagt upp i första bilden stämmer alltså inte.
[bild]
Däremot stämmer inkopplingen som man ser på bilden efter. Märkligt.
Varför sätter man dit en klisterlapp som inte stämmer med verkligheten?
Å andra sidan vet vi inte hur det ser ut inne i spisen, eller i proppen.
Det som stör mig är att inkopplingsanvisningen bak på spisen verkar vara fel, jag har alltid gått efter den principen att om schemat vid plinten inte stämmer med manualen är det plinten som gäller, men det är tydligen inte fallet längre.
Jag skulle vilja se en bild på hur perilexstickproppen är kopplad.
Tack! Jag är väldigt nöjd med den! Enda nackdelen är ena indikatorn på höger sida som visar när ugnen är uppvärmd. Den har lossnat 2 gånger. Gjorde så bra jag kunde för att rita upp på min iPhone hur stickproppen kopplas in i uttaget!Fotografen skrev:
Nu tror jag att jag har hittat allt för min inköpslista. Svåraste var att hitta en bra hager återförsäljare för privatpersoner haha..tommib skrev:
Nu har jag inte orkat kolla databladet för just den där men 230V i beskrivningen refererar troligen till spolspänningen.
Kolla på hager.se så kommer du säkert hitta något bra. Jag skulle valt en med NO-kontakter så att den bara ligger dragen när spisen ska användas.
Ett varningens ord är dock att ett flertal moderna spisar och speciellt fristående ugnar har en klocka inbyggd. Den nollställs vid strömavbrott och måste ställas innan man kan använda ugnen. Detta är väldigt irriterande, bara så du vet.
Detta är vad jag tänkt köpa in:
Hager kontaktor
Hager minikapsling
Fibaro 230V~ switch (FGS-213)
FGS-213 DIN adapter
Skulle nog titta över WAGO klämmorna - om jag minns rätt så är perilexuttag i sockeldosa försedd med en stump RK (mångtrådig) som sedan har en typ av ändhylsa på den fria änden. Ser nästan ut som någon lyckats peta in den i WAGO klämman som är godkänd för EK och FK vilket inte riktigt är tanken.
Byt till 5-poliga WAGO 221 och bygg bort bekantens fuskjobb samtidigt
Byt till 5-poliga WAGO 221 och bygg bort bekantens fuskjobb samtidigt
När du har fått vettiga lättjobbade klämmor kan du passa på att göra avgreningarna till de två kablarna under perilexuttaget. Som sagt är det inget vidare bra att lägga så mycket på skruvarna där, formellt och även praktiskt fel och potentiellt lätt en källa till problem. Du kanske tom kan mata via två olika faser om det passar bra in för vad som försörjs där.
Nu har jag satt in i Wago klämmorna. Känns bättreGK100 skrev:
När du har fått vettiga lättjobbade klämmor kan du passa på att göra avgreningarna till de två kablarna under perilexuttaget. Som sagt är det inget vidare bra att lägga så mycket på skruvarna där, formellt och även praktiskt fel och potentiellt lätt en källa till problem. Du kanske tom kan mata via två olika faser om det passar bra in för vad som försörjs där.
Mycket kablar och wago klämmorna tar lite plats så fick inte riktigt gjort det så snyggt som jag velat.. men men!
Den skalade biten som stoppas in i toppklämman ska aldrig vara ihopvriden/tvistad.Joakimhew skrev:
Ahh tack, jag tyckte det såg ut som att Wago själva gjorde det men tar ut och fixar till det sen! Tänkte passa på och försöka snygga till det lite också samtidigt.1 123abc skrev:
Behöver även flytta lite på fas och gjord. Dom ligger lite nära varandra.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden