hejsan!

I ett gammalt hus jag rår över har jag dragit ny el på de flesta ställen men lämnat kvar en gammal 2-faskontakt i köket. Och när jag kör en 2 kw oljeradiator på en omvandligskontakt så jag får ut en 1-fas på EU-plug så går mätaren baklänges. väldigt långsamt. säter jag in en vattenkokare på 2 kw så går den framlänges men med samma långsamma hastighet. hur kan detta komma sig? det är en gammal analog mätare kvarlämnad på begäran av husägaren som är strålningskänslig. jag har inte förändrat något och också provat med all nydragen el urkopplad med samma resultat. jag klagar ju inte direkt att mätaren går baklänges men vill förstå både i teori och praktik hur detta kan komma sig och om det utför någon säkerhetsrisk. dragningen är säkert 50 år gammal med gamla blykuloledningar och orörd.

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Trodde alla elmätare var utbytta till nya digitala med fjärr- och timavläsning.
Varför den går baklänges, ingen aning, men det låter kapitalt fel.

E etompau skrev:
Trodde alla elmätare var utbytta till nya digitala med fjärr- och timavläsning.
Varför den går baklänges, ingen aning, men det låter kapitalt fel.
ja som jag skrev så är den gamla mätaren kvarlämnad på specifik begäran och ja, något är ju fel som sig märkes :)
tilläggas kan är att inga andra gamla lampdragningar eller 1-faskontakter får mätaren att bete sig konstigt utan då mäter den som den ska.

2-fas uttaget har två egna proppar på 10A

Redigerat:
OK, missade det i textmassan.

• Gilla
Rolle314
  • Laddar…
Spelar det någon roll vilken av det två faserna du kopplar in radiatorn på?

Du skriver omvandlare till EU plugg för radiatorn. Hur menar du då? Om du menar en platt europlugg, så tål den inte så hög ström, risk att det brinner.

Men vad är skillnaden mellan radiatorinkopplingen och vattenkokarinkopplingen?

Har du provat radiatorn i något annat uttag i huset?

Någonting i den första beskrivningen ger mig rysningar. 2-faskontakt, omvandlingskontakt, radiator på EU-plugg...
Hoppas verkligen att du vet vad du gör.

• Gilla
J-stedt och 3 till
  • Laddar…
K kwasibengt skrev:
I ett gammalt hus jag rår över har jag dragit ny el på de flesta ställen men lämnat kvar en gammal 2-faskontakt i köket.
Lite oklart vad du menar med detta. Har du en bild?

K kwasibengt skrev:
Och när jag kör en 2 kw oljeradiator på en omvandligskontakt
Lite oklart vad du menar med detta. Har du en bild?

K kwasibengt skrev:
så går mätaren baklänges. väldigt långsamt.
Använd denna mätare av elbolaget för debitering eller är det en mätare "som bara finns kvar ändå".

har inte provat koppla om omvandlaren på andra fasen. i andra utttag beteer de sig som de ska och mäts av. ja denna mätare används för att läsa av och rapportera till elbolaget. jo jag vet vad jag gör. kanske sa fel dock om EU-plugg. det är allså en gammal omvandlare från en gammal "nu ej godkänd" 2/3-fas kontakt till en enkel 1-fas hona kontakt med säkerhetsjord. är på resa nu och kan ta foton då jag kommer hem. jag vill gärna ha tag på en som är kunnig i ellära och den teoretiska delen i hur denna fas kan gå bakvänt i mätaren.

Eftersom dessa mätare inte används för debiteringsmätningar så är den troligen bara inkopplad med en eller kanske två faser istället för alla tre faserna. Använder man en tvåfas-last och bara den ena fasen går via mätaren så kan den mycket väl backa om den tredje fasen (som inte är inkopplad i mätaren) är inkopplat på t.ex. något lysrör. Man kan då få högre skenbar effekt i en fas som drar mätaren bakåt.

Så antagligen är mätaren felaktigt inkopplad, eller bara inkopplad med två faser varav den ena går till spisuttaget.

• Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Märkligt att det tog ända till 2018 innan perpetuum mobile såg dagens ljus....

• Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Någon kanske kopplat mätaren fel med flit dvs skiftar inkommande och utgående ur mätaren på en av faserna i den?

Mätaren kommer då gå baklänges om den felkopplade fasen belastas mer än de två rättkopplade.

• Gilla
Elajomannen och 9 till
  • Laddar…
Hej jag tror också det ät som EyEr0n skrev.

• Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Dom gamla elmätare med roterande skiva är beroende av effektriktning , dok hade dom en liten fjädrande metallbleck som förhindrade, så att skivan bara kunde rotera max ett varv baklänges.

Mest troligt är en fas inkopplad med fel effektriktning, resultatet blir att vid lika belastning betalar du bara för en fas, dom andra tar ut varandra.

Den mätareinkopplinge är rena guldgruvan, tala inte om det för elverket. :rolleyes:

• Gilla
Iloper och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Märkligt att det tog ända till 2018 innan perpetuum mobile såg dagens ljus....
Jag har uppfunnit perpetuum mobile långt tidigare men ingen ville tro mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.