2 005 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Uttag utomhus
Jag satte upp ett utomhusuttag idag. Vp-rör genom husväggen, kopplingsdosa IP56 på utsidan och kulodosa på insidan. Jag tänkte ta strömmen från ett uttag på insidan, men när jag skruvade av detta uttag visar det sig att det bara är fas och nolla framdraget. Ingen jord finns alltså till uttaget som jag skulle ta ström ifrån.
Min fråga: är det överhuvudtaget ett alternativ att enbart dra fram fas och nolla till utomhusuttaget? Det är antagligen inte tillåtet, men vad kan hända?
Min fråga: är det överhuvudtaget ett alternativ att enbart dra fram fas och nolla till utomhusuttaget? Det är antagligen inte tillåtet, men vad kan hända?
Det är absolut förbjudet att dra fram bara fas och nolla till ett uttag ute, dessutom SKA uttaget föregås av en jordfelsbrytare.
Det som kan hända är att du tar livet av någon den dagen det blir fel på det som är anslutet i uttaget.
Det som kan hända är att du tar livet av någon den dagen det blir fel på det som är anslutet i uttaget.
NEJ!!!
All el utomhus SKALL ha skyddsjord framdraget till sig & inkopplat (om utrustningen kräver skyddsjord)
ALLA utomhusuttag SKALL även skyddas av jordfelsbrytare.
Du har två alternativ, antingen dra fram en helt ny matning från gruppcentralen till kopplingsdosan/utomhusuttaget, eller drar du fram skyddsjord parallellt (i) befintlig installation (skyddsjorden ska gå i samma ytterhölje (kabel/rör/slang) som fasen & nollan
All el utomhus SKALL ha skyddsjord framdraget till sig & inkopplat (om utrustningen kräver skyddsjord)
ALLA utomhusuttag SKALL även skyddas av jordfelsbrytare.
Du har två alternativ, antingen dra fram en helt ny matning från gruppcentralen till kopplingsdosan/utomhusuttaget, eller drar du fram skyddsjord parallellt (i) befintlig installation (skyddsjorden ska gå i samma ytterhölje (kabel/rör/slang) som fasen & nollan
Bästa svaret
Jag skulle verkligen rekommendera dig att kontakta en elektriker som drar fram en ny grupp från centralen till ditt utomhusuttag. Samtidigt kan hen installera en JFB som täcker utomhusuttaget separat, eller två JFB så att du har en för uteel och en för resten. En JFB är alltid en bra investering i elsäkerhet, oavsett skyddsjord.
Det som står på spel är precis det som elmont skriver, någons liv. Det har hänt olyckor med dödlig utgång med klass 1 verktyg som anslutits till ojordade uttag.
Det som står på spel är precis det som elmont skriver, någons liv. Det har hänt olyckor med dödlig utgång med klass 1 verktyg som anslutits till ojordade uttag.
Det var ungefär det jag trodde. Nej, ni kan vara lugna; jag tänker inte gå vidare med det här. Jag gör saker ibland som inte är tillåtna, men bara om jag vet exakt vad jag gör. Som ni förstår av min fråga är detta inte fallet just nu. Så det blir en elektriker som får förfasas över detta i stället. Projektet på is tills vidare.
Tack alla för hjälpen!
Tack alla för hjälpen!
Klicka här för att svara