Hej

Är utbildad elektriker även om jag gick utbildning för över 25 år sen och mycket har förändrats sen dess och har heller aldrig jobbat inom installation utan valde vägen mot industrin istället och efter det säljare inom automation.

Huset är från -68 men centralen är uppdaterad men som sagt så ska den också göras om när jag ändå är igång och då även byta ut säkringarna i centralen till 13A och få bort dessa Malmbergssäkringarna.

Huset är 170 + 50 m2 uppdelat på tre plan. Ett markplan och två nivåplan, se 2-sidig planritning. All infälld el ska bytas och jordas i hela huset.
ca 20 uttag
ca 16 strömbrytare
ca 10 takuttag

Vad brukar ni räkna när det gäller åtgång av kabel?
När jag dragit el tidigare så var det FK som gällde men ny tycks det vara FQ som är rätt, eller?
Färgval tycks nu vara Brun = L, Blå = N, Grön/gul = Jord och tändtråd annan färg, tänkte köra Vit och Orange?

Att bara byta från 10A till 13A ska inte göras bara sådär, det bör räknas på.

Hur mycke tråd som går åt beror på hur befintliga rör är dragna.
Börja med att följa alla ledningar och rita in det på planritningarna, därefter kan du uppskatta trådåtgången.

Ja FQ är efterföljaren till FK, FQ är halogenfri.

Demmpa Demmpa skrev:
Att bara byta från 10A till 13A ska inte göras bara sådär, det bör räknas på.

Hur mycke tråd som går åt beror på hur befintliga rör är dragna.
Börja med att följa alla ledningar och rita in det på planritningarna, därefter kan du uppskatta trådåtgången.

Ja FQ är efterföljaren till FK, FQ är halogenfri.
Bara nyfiken, varför bör jag räkna på säkringen innan jag byter då det fortfarande är godkänt att använda 13A istället för 10A på 1,5mm2 FQ? Vid en kortslutning så ska säkringen lösa även om inte befintlig last är på gränsen för en 10A. Det är klart att det kommer ta någon sekund extra innan den löser.
Jag förstår att det skulle underlätta om jag ritade ut alla kabelvägar men kräver heller inte något exakt svar på cm utan ett ungefärligt svar om jag behöver 100 m eller 300 m av varje färg. Hade jag mätt alla kabelvägar så hade jag haft svaret själv.

Du får nog göra dig besväret med att mäta så gott du kan för det är precis vad jag måste göra för att få en uppfattning som är någorlunda i närheten av verkligheten. Men det är klart att det är lättare för dig om jag gör det ;) . Samt "några sekunder" är det som kan vara skillnad mellan får och inte får när det gäller 10 eller 13 A.

Man får mäta och höfta. Sen visar det sig att det går ungefär 2,8 gånger mer innan man är klar...

Varför vill du ha 13A? Sällan du ens ligger på 10a i en normal villa.
300 av var grund färg och 300-400 tändtråd(totalt) hade jag väl gissat på. Du byter ju grupp för grupp så skulle det ta slut så ser du det innan du påbörjar nästagrupp

Och ligger man på en belastning av 10 A (över tid) har man missat i "projekteringen", normalt når man det endast momentant vid tillslag av tunga belastningar, och kanske bör tänka på att göra nått åt det.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.