Misstänker att vår gamla vattenvärmare på stugan drar hiskeligt med ström på vintern trots att den sätts ned till ca 10 grader. Finns det mätare som man kan installera på denna koppling som går till värmaren - och som går att läsa av på distans?? Jag ska inte styra något, bara mäta och läsa av på distans. Tänkte inte göra jobbet själv men vill veta om det finns lösningar som elektrikern skulle kunna montera in.
Har du inte möjlighet att via elbolaget få fram elförbrukning? Det mesta är väl avställt på vintern så värdet borde ge en bra bild av värmarens förbrukning.
En annan lösning är att använda någon Z-wave-brytare. Dessa finns med inbyggd effektmätning. Sedan får den rapportera till någon lämplig kontrollenhet ansluten till internet. Då har du möjlighet att läsa av förbrukning och även styra värmaren.
En annan lösning är att använda någon Z-wave-brytare. Dessa finns med inbyggd effektmätning. Sedan får den rapportera till någon lämplig kontrollenhet ansluten till internet. Då har du möjlighet att läsa av förbrukning och även styra värmaren.
Klart jag får ut data från elleverantören! Men, alla element är ju också på, om än på en ganska låg nivå. Och z wave känns som en enorm investering. Tänkte, naivt, att det kanske fanns en dosa som kunde rapportera via sim-kort...?
Är det en "vanlig" varmvattenberedare drar den inte några hiskliga mängder energi och den energi den drar bidrar till husets uppvärmning och minskar förbrukningen för värme med samma energi. Skulle den däremot stå och läcka varmvatten kan förbrukningen bli avsevärd.
Har du några siffror?
Har förbrukningen plötsligt stigit jämfört med tidigare? Vi hade ju en ganska lång vinter i år.
Har förbrukningen plötsligt stigit jämfört med tidigare? Vi hade ju en ganska lång vinter i år.
Jag har inget framme som jag kan dela med mig av men när grannen av ren godhet vred upp värmen på vattenvärmaren i vintras (jag hade ställt in den på I:an och han vred upp den till III:an dvs max,för han tyckte det såg lite lågt ut) så gångrades elräkningen plötsligt x6 eller liknande, men så blev det ju också kallare ute och jag har elementen inställda på motsvarande 10 grader i badrum och kök samt 5 grader i övriga stugan. Så jag tänkte att det vore intressant att se om vattenvärmaren verkligen är boven eller ej. Den är ändå från 80-talet...
- När jag söker på elmätare så får jag träffar på bla "DIN montage elmätare". Monteras dessa i elcentralen, om jag förstår det rätt? Finns det inga såna med distansavläsning via simkort eller web? Att läsa av elförbrukning på distans är ju ingen nyhet längre, om man säger. Och nej det är ingen risk att jag monterar det själv, som sagt försöker jag ta reda på mina alternativ. Alla förslag mottages tacksamt!
- När jag söker på elmätare så får jag träffar på bla "DIN montage elmätare". Monteras dessa i elcentralen, om jag förstår det rätt? Finns det inga såna med distansavläsning via simkort eller web? Att läsa av elförbrukning på distans är ju ingen nyhet längre, om man säger. Och nej det är ingen risk att jag monterar det själv, som sagt försöker jag ta reda på mina alternativ. Alla förslag mottages tacksamt!
Du kan alltid sätta en DIN-monterad elmätare i en liten normkapsling bredvid/under/över din strömbrytare. Om VVBn har en egen grupp i centralen kan du sätta den där också, om du har en normcentral. Det spelar inte någon roll var den sitter, så länge det som är "nedströms" är det du vill mäta.
Fjärravläsning, för konsumenter, är mig veterligen inget som finns något enkelt gränssnitt för. Det finns visserligen en del produkter, som t.ex. Eliq, men det kräver att du har kontinuerlig internetuppkoppling i stugan. För att få något som rapporterar förbrukning dagligen eller så via t.ex. GPRS får du nog bygga ihop något själv. Det är inte på något sätt omöjligt men det kräver kunskap om elektronik och programmering. En Raspberry Pi med en GSM-modul skulle klara det galant. Även en arduino skulle funka men det blir lite mer lågnivåprogrammering på en sådan.
Fjärravläsning, för konsumenter, är mig veterligen inget som finns något enkelt gränssnitt för. Det finns visserligen en del produkter, som t.ex. Eliq, men det kräver att du har kontinuerlig internetuppkoppling i stugan. För att få något som rapporterar förbrukning dagligen eller så via t.ex. GPRS får du nog bygga ihop något själv. Det är inte på något sätt omöjligt men det kräver kunskap om elektronik och programmering. En Raspberry Pi med en GSM-modul skulle klara det galant. Även en arduino skulle funka men det blir lite mer lågnivåprogrammering på en sådan.
Bara som referens. Min varmvattenberedare drar i tomgång mellan 50 och 70 W som dygnsmedelvärde. Det är en 55 liters från tidigt 70-tal och den är inställd på 70º. Det innebär ungefär 50 kWh per månad. Om du inte har droppande varmvatten någonstans kan du nästan utesluta att varmvattenberedaren stod för ökningen. Om säkerhetsventilen läcker kan det läcka utan att man märker det. Det syns ju inte i några kranar. Jag passar på frågan om elmätare.
Det låter konstigt att det ska bero på varmvattenberedaren? Oavsett om den står på ettan eller trean så är det ju samma förluster. Enda skillnaden är att det tar längre tid att värma vattnet på ettan, men det spelar ingen roll om man inte tappar ur något vatten.P ptk skrev:
Antingen är det något läckage som gör att varmvattnet rinner ut, eller så är det någon som lånar stugan på vintern...
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Slå av den! Om du ändå har varmt i huset, för den ska förbruka större energimängder måste även vattenförbrukningen ha ökat, alt mät med strömtång
Givetvis ökar energiförbrukningen när man höjer läget på VVB, men bara tillfälligt till den uppnåt temp.
Börja med att logga in på energibolagens sida och kolla förbrukning.
Givetvis ökar energiförbrukningen när man höjer läget på VVB, men bara tillfälligt till den uppnåt temp.
Nej, förlusterna är direkt kopplade till temperaturskillnaden.useless skrev:
Om det tex. är 10 i stugan så är det dubbelt så stora förluster från beredaren om man håller 70 grader i ställer för 40.
Som ovan stäng av den. Varför skall den vara på ?H Husqvarna220Ac skrev:Slå av den! Om du ändå har varmt i huset, för den ska förbruka större energimängder måste även vattenförbrukningen ha ökat, alt mät med strömtång
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Som ovan och ovan igen, stäng av den när ingen är i stugan!R RoBo skrev:
Vi har en 100-litersvärmare i stugan mellan Halmstad och Falkenberg, och den sätts på när folk kommer till stugan, samtidigt som inkommande vatten öppnas, och stängs av samtidigt som inkommande vatten stängs vid avfärd.
Vattnet är varmt efter en timme bara.
Och ts håller till ändå längre söderut, i Skåne, förstår jag.
Redigerat: