Har satt upp en ny elcentral i garaget och tänkte höra med experterna här hur det ser ut innan mammas gubbe kommer och kopplar in den.
Inkommande kabel 5g6.
Gemensamm nolla innan det delas upp till tre olika jfb och sedan till olika nollplintar.
Ska komplettera med fler jordplintar.
Inkommande går genom h-brytare till jfb1 och byglas på över sidan till jfb2 osv.
Nyinstallerad elcentral i garage med tre jordfelsbrytare, nollplintar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är kanske inte så begeistrad över valet av Chint, men annars ser det bra ut.

Känner inte igen plintarna i detta skåp. Den lilla längst till vänster som du använder som inkommande N verkar inte har någon skruvanslutning, men den tar alltså 6 mm²?

tommib
Var är jordplinten?

Och som Bo skriver, varför Chint? Så dyra är inte Hagers dvärgar. Tittar man på Elbutik är de typ samma pris som dina Chint...

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är kanske inte så begeistrad över valet av Chint, men annars ser det bra ut.

Känner inte igen plintarna i detta skåp. Den lilla längst till vänster som du använder som inkommande N verkar inte har någon skruvanslutning, men den tar alltså 6 mm²?
Är självlåsande anslutningar som tar 6 mm².

Chint satt i när centralen köptes och någon udda jfb som jag inte hade hört talas om. Byter nog ut dom när jag vet mer vad jag ska inkopplad. Centralen är en Schneider pragma.

Det är väl dumt att byta ut Hager´s JFB, de är inget fel på dem och ett känt märke är det också.

Nisse 124: Har bytt till Hager från något udda.
Tommib: jordkabel finns till höger om mitten med en pling, blir fler plintar veckan.

tommib
Jo, jag såg den lilla men förstod inte var resten skulle in. Centralen är alltså inte komplett än?

Saknas bara några jordplintar/anslutningar annars så är den komplett.
Plintblocken heter PRA90047. Art.nr 2236460 på Selga

Häftigt med tre JFB i ETT garage, nåväl finns säkert någon anledning.
Men Hagers JFB, schneider strömskena och Chint säkringar, är den blandningen kompatibel?

Protte

Jfb1= eluttag ute + utebelysning
Jfb2= pool + blivande utespa
Jfb3= allt i garaget.
Kanske lite överdrift, men när man ändå bygger nytt så har man ju möjligheter☺.

• Gilla
123abc och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.