Hej, håller just nu på med lite Z-wave installationer och har införskaffat mig en aeotec heavy duty smart switch som jag hade tänkt använda i köket. När jag drog fram spisen för att titta på hur allt var kopplat så kunde jag inte riktigt bli klok på det. Spisen använder en perilexkontakt och uttaget i väggen verkar ha alla tre faser inkopplade. Jag har även två andra uttag vidarekopplat på detta.
Jag tänkte inte på att det var tre faser och tyvärr har bara switchen som jag köpt ingång för två faser. Dock använder sig spisen endast av två faser (se bild) och undrar därför om jag ändå skulle kunna koppla allt igenom min nya switch?
En annan sak som jag inte riktigt förstår är varför perilexkontakten inte kopplas in i N?
Tack på förhand!
Bild1: aeotec heavy duty smart switch
Bild2: koppling spis
Bild3: kopplingsschema spis
Bild4: vägguttag.
Upp till vänster: N
Upp till höger: L1
Ned till höger: L2
Ned till vänster: L3
Jag tänkte inte på att det var tre faser och tyvärr har bara switchen som jag köpt ingång för två faser. Dock använder sig spisen endast av två faser (se bild) och undrar därför om jag ändå skulle kunna koppla allt igenom min nya switch?
En annan sak som jag inte riktigt förstår är varför perilexkontakten inte kopplas in i N?
Tack på förhand!
Bild1: aeotec heavy duty smart switch
Bild2: koppling spis
Bild3: kopplingsschema spis
Bild4: vägguttag.
Upp till vänster: N
Upp till höger: L1
Ned till höger: L2
Ned till vänster: L3
Det du visar är inte bra , helt fel , någon har varit där och fuskat i annans yrke och inte haft en susning om hur det ska göras , men troligen en som tror sig veta , så i detta fall finns bara en sak att göra
Beställ hem en riktig elektriker
Beställ hem en riktig elektriker
Du har en trefasspis utan nolla. Du kan inte använda din switch.
Det är dessutom olämpligt att koppla vidare från ett perilex som det är gjort där.
Bilden på hur man kopplar in din switch är fel, dragavlastningen sitter på fel ställe.
Det är dessutom olämpligt att koppla vidare från ett perilex som det är gjort där.
Bilden på hur man kopplar in din switch är fel, dragavlastningen sitter på fel ställe.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Du bör även kontrollera hur perilexstickproppen är kopplad för det ser inte bra ut på bild. Om det är så som du säger att ingenting är kopplat till N-stiftet i stickproppen så får spisen för hög spänning. Av inkopplingsanvisningen verkar spisen ha elementspänningen 230 V. Men vi har sett märkliga inkopplingsanvisningar förr. Spisen verkar ju förhållandevis modern?
Inkopplingen av två extra kablar till perilexuttaget är inte snyggt. Dels ska man inte nalla ström från spisgruppen om det inte är till en ugn. Dels borde det i ditt fall med en sockeldosa kopplas in via toppklämmor, inte på uttagets terminaler. Det är väl inte tokfel om det är väl utfört och ger god kontakt men jag tvivlar på att 3 x 2.5 mm² egentligen får plats, inte ens om någon kabel är 1.5 mm².
En snabb titt på specen till den där pucken ger att den inte kan användas i Sverige... Den är klassad 240 V mellan L1 - L2. Den där pucken är gjord för USA. Men du kanske har en variant gjord för Europa? Länka till en gällande spec i så fall.
Inkopplingen av två extra kablar till perilexuttaget är inte snyggt. Dels ska man inte nalla ström från spisgruppen om det inte är till en ugn. Dels borde det i ditt fall med en sockeldosa kopplas in via toppklämmor, inte på uttagets terminaler. Det är väl inte tokfel om det är väl utfört och ger god kontakt men jag tvivlar på att 3 x 2.5 mm² egentligen får plats, inte ens om någon kabel är 1.5 mm².
En snabb titt på specen till den där pucken ger att den inte kan användas i Sverige... Den är klassad 240 V mellan L1 - L2. Den där pucken är gjord för USA. Men du kanske har en variant gjord för Europa? Länka till en gällande spec i så fall.
Tack för mycket utförligt svar bo!Bo.Siltberg skrev:
Du bör även kontrollera hur perilexstickproppen är kopplad för det ser inte bra ut på bild. Om det är så som du säger att ingenting är kopplat till N-stiftet i stickproppen så får spisen för hög spänning. Av inkopplingsanvisningen verkar spisen ha elementspänningen 230 V. Men vi har sett märkliga inkopplingsanvisningar förr. Spisen verkar ju förhållandevis modern?
Håller med om att kopplingarna bakom spisen verkligen borde ses över av någon som kan. Jag är verkligen ingen expert själv och kunde direkt se att det såg tokigt ut.
Stämmer att jag har en EU version. Bifogar en bild med spec!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Ok, det verkar vara samma puck i hela världen, den har bara olika namn och användning av terminalerna. Den kan alltså inte användas i flerfassystem i Sverige utan endast i enfaskretsar (230 V). Din puck borde alltså vara märkt så L2 är ändrad till "N" och där gamla N är borta.
Vilken inkopplingsanvisning ser du det i? Jag ser 400 V 3/2 ~ (utan nolla angivet) men det ser väldigt märkligt ut med bygeln som är oansluten mellan 4 och 5.Bo.Siltberg skrev:
Pucken kan användas för att styra en kontaktor som i sin tur styr spisen, om man nu vill det.
Håller med tommib.
Det verkar vara en blandning av höger och vänster schema.
Något som kan verka förvirrande är att spistillverkaren använt blå som fas istället för att köpa 5-ledad anslutningskabel och klippa bort en tråd.
(Godkänt och allmänt förekommande förfarande)
Det verkar vara en blandning av höger och vänster schema.
Något som kan verka förvirrande är att spistillverkaren använt blå som fas istället för att köpa 5-ledad anslutningskabel och klippa bort en tråd.
(Godkänt och allmänt förekommande förfarande)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Att döma av inkopplingsanvisningen är spisen Y-kopplad, vilket givetvis är ytterst ovanligt och osannolikt då man inte beskriver något enfasalternativ utan enbart 400 V~-alternativ. Mer troligt att anvisningen är felaktig. Men även om inkopplingen på bild då skulle vara korrekt enligt 400 V 3~ saknas det en bygel för att få med alla element. Det är nåt skumt här.
Hmm...
Vad är det som säger att anslutning 4 och 5 i plinten används?
Enligt märkningen är spisen 400V och kan kopplas in på 2 eller 3 faser, i detta fall inkopplad 2-fas med svart och blå, brun parkerad troligen för att man tjyvat L1 till något annat i uttaget.
En 230V-version av spisen med samma plint lär ha nolla på 4 och 5.
Vad är det som säger att anslutning 4 och 5 i plinten används?
Enligt märkningen är spisen 400V och kan kopplas in på 2 eller 3 faser, i detta fall inkopplad 2-fas med svart och blå, brun parkerad troligen för att man tjyvat L1 till något annat i uttaget.
En 230V-version av spisen med samma plint lär ha nolla på 4 och 5.
Bilden, där brun ledare går till plint 4. På bilden är det inte kopplat som i något av de angivna inkopplingsalternativen, om inte svart går till 5 och brun+svart är byglade i stickproppsänden.
Håller med Bo, det är något väldigt konstigt här. Antingen så stämmer inte inkopplingsanvisningen, plinten eller båda. Man får dock utgå ifrån att detta är en fungerande koppling och att spisen gör det den ska.
Dessutom är det alla andra fel...
TS, vad är det för modellbeteckning på spisen? Det borde framgå av typskylten, som du gärna får fotografera och lägga upp.
Håller med Bo, det är något väldigt konstigt här. Antingen så stämmer inte inkopplingsanvisningen, plinten eller båda. Man får dock utgå ifrån att detta är en fungerande koppling och att spisen gör det den ska.
Dessutom är det alla andra fel...
TS, vad är det för modellbeteckning på spisen? Det borde framgå av typskylten, som du gärna får fotografera och lägga upp.
Anslutning 4 och 5 är inte kopplade någonstans inne i spisen.
Spisen är 400V.
Brun (L1 i en pågjuten propp utan nollstift) är parkerad på 4 pga tjyvkopplingen i uttaget.
Spisen är inkopplad på 2-fas, L2 och L3, via svart och blå i kabeln, enl det högra schemat på etiketten.
Jag kan naturligtvis inte garantera att det verkligen är så utan fysisk tillgång men jag ska äta upp min gamla mastercheck om jag har fel.
Spisen är 400V.
Brun (L1 i en pågjuten propp utan nollstift) är parkerad på 4 pga tjyvkopplingen i uttaget.
Spisen är inkopplad på 2-fas, L2 och L3, via svart och blå i kabeln, enl det högra schemat på etiketten.
Jag kan naturligtvis inte garantera att det verkligen är så utan fysisk tillgång men jag ska äta upp min gamla mastercheck om jag har fel.