Det finns inga regler eller föreskrifter som nämner något om hälften, det har aldrig varit på tal någonsin vad jag sett. Det viktiga här är att man inte försämrar rummets isolerande egenskaper eller ändrar rummets användning som gör att jordade uttag krävs. För övrigt kan man prata sig runt reglerna om underhåll, utvidgning och ombyggnad ganska enkelt. Om ledningarna ska bytas så drar man givetvis fram skyddsjord. Sedan får man bedöma om det är värt att byta alla uttag till jordade.

Nej, reglerna säger väl något om stor del eller något sådant. Men jag tror att tolkningen är hälften. Det här är ju oavsett inte i närheten av det.

Väl? Nej, de säger ingenting om stor del, men det faller ju in naturligt att jorda uttagen om man byter ut större delen av elinstallationen. Detta PM från ESV som handlar om underhåll, utvidgning och ombyggnad som man kan gotta sig i och försöka få lite klarhet från :)

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ni nämner ”anläggning” och ”installationen”. Avser då detta HELA lägenheten eller varje rum för sig?

Vad jag förstår så gäller det rum för rum, det är i alla fall vad jag fick lära mig på någon "kurs" för mååånga år sedan.
Ps
Där sas det även nått om "i större omfattning" utan att det specificerades om vad det i klartext innebar.

Är det i det här fallet ens relevant att fundera över var gränsen går? Finns det någon som helst anledning att inte skyddsjorda när man ändå gör ett jobb av den här digniteten?

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
hsd
N Niklas777 skrev:
Källa på det?
Det stod på gamla tuborgburkarna....

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Är det i det här fallet ens relevant att fundera över var gränsen går? Finns det någon som helst anledning att inte skyddsjorda när man ändå gör ett jobb av den här digniteten?
För att man då måste borra nya hål, dra ny jordad kabel genom hela lägenheten från proppskåp?

Jag är inte helt klar över förutsättningarna här. Är det infälld eller utanpåliggande installation? Du skrev att du skulle flytta och byta ut dosor. Det tolkade i alla fall jag som att det är utanpåliggande installation. Och skall du flytta dosor så måste du väl ändå byta kablarna? Om du behöver byta kabel ända till centralen är det väl en kabel det är fråga om? Och den kabeln kan du dra samma väg som tidigare så det behöver inte borras några nya hål. Är det å andra sidan infälld installation är det enkelt att dra fram en jord i befintliga rör.

Om jobbet skall göras av en elektriker så har han koll på vad som behöver göras och om det måste jordas. Och skall det hempulas så har du ju redan gjort avsteg från reglerna. Jag skulle dra jordat om jag ändå skulle byta alla uttag i ett rum. Men du gör som du vill.

N Niklas777 skrev:
För att man då måste borra nya hål, dra ny jordad kabel genom hela lägenheten från proppskåp?
Nya kabeln ska väl gå samma väg som den gamla? Hur lång kabeldragning kan det röra sig om egentligen? Och varför ska det göras några nya hål?
Ifall det är en infälld installation rör det sig om en halvtimmas extrajobb och kabel för någon hundralapp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.