16 387 läst ·
25 svar
16k läst
25 svar
Elmätaren snurrar baklänges :-)
okej. jag har dragit helt nytt system och gamla elcentralen har en nyinstallerad sen några år 3-fas kontakt. vi har också 3-fas i verkstaden nyinstallerat och mätaren mäter som den ska på alla 3 faser. det måste vara något feldraget från mätaren in i gamla elcentralen för vi har inte bytt elcentral än utan kör allt från en 3-fas från huvudsäkringarna till en byggcentral så det är enkelt att byta till en ny central sen. det är den gamla installationen som aldrig är rörd som gör att mätaren går baklänges men bara med en oljeradiator. är det det som är induktiv last? för en vattenkokare (också induktiv?) får mätaren ett gå framlänges men långsamt. allså jag har läst om att det ska gå skifta en fas för att få en mätare att gå baklänges. så det är det som kan vara gjort långt tidigare jag satte min fot i detta hus. jag har också kört nya systemet på minsta motståndets lag förbi mätaren på nya systemet. ingen moralpredikan tack. men sen jag tog bort det hacket och gjorde en rejäl utredning så visade sig att det gamla systemet med just radiatorn går baklänges. men inte med andra enheter såsom just en vattenkokare. har inte provat andra enheter.C c_olsson skrev:Eftersom dessa mätare inte används för debiteringsmätningar så är den troligen bara inkopplad med en eller kanske två faser istället för alla tre faserna. Använder man en tvåfas-last och bara den ena fasen går via mätaren så kan den mycket väl backa om den tredje fasen (som inte är inkopplad i mätaren) är inkopplat på t.ex. något lysrör. Man kan då få högre skenbar effekt i en fas som drar mätaren bakåt.
Så antagligen är mätaren felaktigt inkopplad, eller bara inkopplad med två faser varav den ena går till spisuttaget.
Redigerat:
Besserwisser
· Örebro
· 28 inlägg
Går det att anlita dig för att koppla el? HAr en årsförbrukning på ca 12 000 kWh som jag gärna skulle sänka.
För mig känns det som att det finns ett allvarligt elfel i huset som bör åtgärdas innan det börjar brinna. Dra om all el som finns i huset.
Be om att dom byter ut elmätaren.
Be om att dom byter ut elmätaren.
En släkting på landsbygden hade samma fenomen med två gamla elmätare. De kunde börja gå baklänges om man stängde av alla elprylar, på huvudfastigheten och även i sommarstuga. Problemet "försvann" vid byte till ny mobilavläst mätare.
Egentligen är det väl bara att vara nöjd med effekten, om det nu är denna mätare som elverket läser av...K kwasibengt skrev:hejsan!
I ett gammalt hus jag rår över har jag dragit ny el på de flesta ställen men lämnat kvar en gammal 2-faskontakt i köket. Och när jag kör en 2 kw oljeradiator på en omvandligskontakt så jag får ut en 1-fas på EU-plug så går mätaren baklänges. väldigt långsamt. säter jag in en vattenkokare på 2 kw så går den framlänges men med samma långsamma hastighet..
Det vore ju drömmen att få se sin mätare gå baklänges...
Jag vet en bondgranne som skaffat vindkraftverk, han har största leendet när han kan leverera ström istället för att betala för den...
Spännande att du ens kom på o titta efter effekten.
Inget direkt vanligt beteende när man kopplar in prylar, att kolla hur mätaren beter sig...
Det är väl bara att ha radiatorn inkopplad ofta... För o hålla ner förbrukningen...
//BM
TS, du får stänga av allt och sen belasta en fas i taget med tex 2kW vattenkokare och kontrollera att skivan snurrar i samma hastighet och åt rätt håll.
En möjlig teoretisk förklaring till att det blir olika beteende med 2 olika 2kW laster, som båda är resistiva, är att dom inte är exakt lika.
Om det tex 2 faser belastas med tot 2.0kW över två faser och du belastar 3e fasen med 2.050kW så kommer skivan snurra baklänges om den fasen är felkopplad/fel riktning. Då tror ju mätaren att den skickar ut 50W på nätet.
En möjlig teoretisk förklaring till att det blir olika beteende med 2 olika 2kW laster, som båda är resistiva, är att dom inte är exakt lika.
Om det tex 2 faser belastas med tot 2.0kW över två faser och du belastar 3e fasen med 2.050kW så kommer skivan snurra baklänges om den fasen är felkopplad/fel riktning. Då tror ju mätaren att den skickar ut 50W på nätet.
Man kan ställa den ute på sommarenB Besiman skrev:Egentligen är det väl bara att vara nöjd med effekten, om det nu är denna mätare som elverket läser av...
Det vore ju drömmen att få se sin mätare gå baklänges...
Jag vet en bondgranne som skaffat vindkraftverk, han har största leendet när han kan leverera ström istället för att betala för den...
Spännande att du ens kom på o titta efter effekten.
Inget direkt vanligt beteende när man kopplar in prylar, att kolla hur mätaren beter sig...
Det är väl bara att ha radiatorn inkopplad ofta... För o hålla ner förbrukningen...
//BM
Elementet alltså!
Redigerat av moderator:
Det kan vara "praktiskt" att vara överkänslig mot GSM strålning men inte el i allmänhet. Eller så är det därför tidigare ägare haft så låg elförbrukning. Eh...
Klicka här för att svara