Ska koppla in värmepump till poolen, behöver köpa rätt saker så vår vän som är elektriker kan koppla in.

• Elektriskt kopplingsschema för poolens värmepump som visar anslutningar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga din vän. Så får du rätt grejer så han kan koppla in utan problem.

Hur långt är ett snöre? Hur mycket ström drar pumpen, skall kabeln grävas ner? hur långt till centralen?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Fråga din vän. Så får du rätt grejer så han kan koppla in utan problem.
Jag har skickat en förfrågan, men inget svar än :( så tänkte höra här också. Ifall det är specialgrejer som behövs.

K Keld skrev:
Hur långt är ett snöre? Hur mycket ström drar pumpen, skall kabeln grävas ner? hur långt till centralen?
Det är bara en strömkabel som ska kopplas in till pumpen. Det andra är redan fixat. Så detta är schemat för värmepumpen.

För det första:
Jag tycker den här leken med "min vän elektrikern" kan vi vara utan. Förekommer i en del inlägg av folk som högst troligen kommer att koppla själv men vill ha lite tips och råd. Ställer man vettiga frågor får man mycket bra hjälp här utan att vara elektriker.
För det andra:
Slackers beskrivning av uppgiften är alldeles för oprecist för att kunna svara. Kelds fråga är mycket relevant. Fler frågor: finns det en egen grupp framdragen? Finns det JFB (krav på) ?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
För det första:
Jag tycker den här leken med "min vän elektrikern" kan vi vara utan. Förekommer i en del inlägg av folk som högst troligen kommer att koppla själv men vill ha lite tips och råd. Ställer man vettiga frågor får man mycket bra hjälp här utan att vara elektriker.
För det andra:
Slackers beskrivning av uppgiften är alldeles för oprecist för att kunna svara. Kelds fråga är mycket relevant. Fler frågor: finns det en egen grupp framdragen? Finns det JFB (krav på) ?
Men det är en vän som är elektriker som ska göra det, men som jag skrev så har han inte svarat. Så det jag vill veta är hur omfattande det är att koppla in kabeln.

Är kabeln redan framdragen och behöver bara kopplas in? Vad är det för kabel? Vad sitter i andra änden av kabeln? Kommer den från en egen grupp i elcentralen? Finns arbetsbrytare och JFB installerade?

T Thomas_Blekinge skrev:
Är kabeln redan framdragen och behöver bara kopplas in? Vad är det för kabel? Vad sitter i andra änden av kabeln? Kommer den från en egen grupp i elcentralen? Finns arbetsbrytare och JFB installerade?
Det är en apparatkabel eller vad man kallar det som ska kopplas in. Jag vill kunna ta bort den under vintern. Den kommer dela med utebelysningen och övrig poolutrustning. Jordfelsbrytare finns.

En värmepump brukar vara permanent ansluten. En säkerhetsbrytare kan användas för frånskiljning.
Fram till brytare drages normal installationskabel 1,5 mm2.

406021.jpg

• Gilla
slackeer
  • Laddar…
E etompau skrev:
En värmepump brukar vara permanent ansluten. En säkerhetsbrytare kan användas för frånskiljning.
Fram till brytare drages normal installationskabel 1,5 mm2.

[bild]
Känns som han får komma och kolla på det innan jag köper material.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.