Hej,

Jag har precis installerat en pool där systemet fungerar så att när pumpen går filtreras och värmer värmaren om vattnet har en lägre temperatur lägre än vad termostaten står på.

Pumpen kopplas in i ett vägguttag med vanlig stickpropp.
Pumpen behöver således inte gå jämt utan egentligen 1-2 per dygn för att värmen ska bibehållas och så vidare.
Så för att styra när pumpen ska gå har jag köpt en vanlig "lamp timer" med ur där jag ställt att pumpen ska gå 1h på natten.

MEN, jag vill alltså ha en timer som fungerar på samma sätt som den jag har idag men också ska ha möjligheten att via en knapp kunna aktivera pumpen med ett knapptryck, (ej behöva hålla ner knappen)

Jag vet att det finns timers där man trycker på knappen så släpper de igenom ström tex 1h sen slår den av.

Jag vill ha en kombination av dessa två, finns detta?

För att försvåra ytterligare behöver knappen man trycker på vara ansluten via sladd eller trådlöst för uttaget som pumpen sitter i är under altandäcket inuti en isolerad låda.

Finns detta eller kan man bygga en sån själv?

Med vänlig hälsning / Daniel

Borde väl funka med en sån där "kaffebryggartimer"?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Borde väl funka med en sån där "kaffebryggartimer"?
Ja, men dessa kan inte aktiveras fjärrstyrt och har oftast inte en timer som styr att man vill att den ska släppa på ström mellan tex 3-4 på morgonen enbart.
Villa ha en kombination av de båda funktionerna.

Allt går att bygga beroende på hur händig man är var är din nivå?

Edit:
Nexa har fjärr kontroller med timer och knapp

Har du något trådlöst system idag? Typ telldus?

Jag styr vår poolpump med ett Sonoff wifirelä.
Har modellen för fast installation, men den för stickpropp fungerar lika dant.
Finns många möjligheter att styra pumpen, jag använder mig av looptimer, då väljer man ett intervall för start och ett intervall för stopp.
Vi startar vår pump var 30:e minut och stänger av efter 10.
Den går alltså 10min och står still 20.
Om det är hög badbelastning, eller kallt så att pumpen behöver gå kontinuerligt så ändrar vi snabbt det i appen.
Billigt, enkelt och väldigt stabilt.
https://www.styrahem.se/p/402?gclid...J9oW3DTGmRRuX3l8ybA5X_U2Tob1ts7xoCxvQQAvD_BwE
Skärmdump av looptimer-inställningar i en app för styrning av poolpump med intervaller för start och stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag styr vår poolpump med ett Sonoff wifirelä.
Har modellen för fast installation, men den för stickpropp fungerar lika dant.
Finns många möjligheter att styra pumpen, jag använder mig av looptimer, då väljer man ett intervall för start och ett intervall för stopp.
Vi startar vår pump var 30:e minut och stänger av efter 10.
Den går alltså 10min och står still 20.
Om det är hög badbelastning, eller kallt så att pumpen behöver gå kontinuerligt så ändrar vi snabbt det i appen.
Billigt, enkelt och väldigt stabilt.
[länk]
[bild]
Oj! Beställer en direkt! Tusen tack!

D Dusty_Roads skrev:
Oj! Beställer en direkt! Tusen tack!
Gör det,
Vi har även ett sådant här relä som styr vår poolvärmare, då kan se aktuell temperatur i samma app som
styr pumpen och har möjlighet att välja temp var man än befinner sig.
Givaren är välkalibrerad, men visar tyvärr bara hela grader inga decimaler.
https://www.styrahem.se/p/404/strombrytare-paav-16a-wifi-sonoff-
https://www.styrahem.se/p/410/temperaturgivare

Billigare att köpa här, men då får man inte ha lika bråttom, tar ett par dagar extra
https://www.itead.cc/smart-home.html

D Dusty_Roads skrev:
Så för att styra när pumpen ska gå har jag köpt en vanlig "lamp timer" med ur där jag ställt att pumpen ska gå 1h på natten.
Halvt (helt?) OT men kör du bara pumpen en timma per dygn? Låter extremt lite i mina öron men funkar det så funkar det väl.

Alfredo Alfredo skrev:
Halvt (helt?) OT men kör du bara pumpen en timma per dygn? Låter extremt lite i mina öron men funkar det så funkar det väl.
Frågan är ofta vad som funkar i längden, ett litet tag kan man säker köra endast 1h.
Men min erfarenhet är att vattnet ganska plötsligt kan bli dåligt, då får man fundera vad som gick fel, rening eller desinfektion.

Fick hem en Sonoff S20 idag.
Klockren!!!

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.