Hej
Har precis fått en poolvärmare installerad och när den värmer blinkar den inringade lampan på bilden.
När värmaren inte värmer blinkar den med ca 10sek mellanrum.
Värmaren drar ca 11A och ligger på 6kw.
Det står 1000 imp/kwh
Vad innebär det?
Har precis fått en poolvärmare installerad och när den värmer blinkar den inringade lampan på bilden.
När värmaren inte värmer blinkar den med ca 10sek mellanrum.
Värmaren drar ca 11A och ligger på 6kw.
Det står 1000 imp/kwh
Vad innebär det?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är precis vad det står, 1000 blinkningar för en kilowattimme.
När det går mycket ström så blinkar den frenetiskt.
Protte
När det går mycket ström så blinkar den frenetiskt.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Med 6 kW belastning blir det 6000 blink på en timme, 100 blink i minuten, varje blink kostar runt 0,1 öre.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
11A och 6 kW går inte ihop även om den är kopplad mellan faserna = 400 volt ????
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Då blev det 7590W, 11 A är det som står i elmätare? Då ingår ju mer än poolvärmaren.
Protte
Protte
Jag som förklarar illa, men jag är ingen elektrikerprototypen skrev:
När värmaren var inkopplad mätte elektrikern hur mycket ampere som förbrukades när värmaren var på/av.
1A när en var av och 12A när den var på, den adderade således 11A.
Går det ihop?
Yes, är mest ute efter att ha kontroll på kostnaderna som adderas iom värmaren och där fick jag veta vad jag ville.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Du kan "mäta" den momentana totala effektförbrukningen genom att räkna antalet pulser under t.ex en minut, eller mäta tiden för 10 pulser. Formeln för 1000 imp/kwh är
P (kW) = 3.6 * antal_pulser / tid_för_dessa_pulser(sek)
P (kW) = 3.6 * antal_pulser / tid_för_dessa_pulser(sek)
Skaffa en sån här eller liknande så slipper du stå ute vid mätarskåpet och titta:
https://m.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare-Efergy-e2/36-4500
Om värmaren är på 6kW så drar den 6kWh på en timme om den går konstant (ungefär 6:-/timme, 150:- per dygn). Men jag antar att den har någon form av termostat/behovsstyrning, så exakt hur mycket det kommer att kosta över tid går inte att svara på.
https://m.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare-Efergy-e2/36-4500
Om värmaren är på 6kW så drar den 6kWh på en timme om den går konstant (ungefär 6:-/timme, 150:- per dygn). Men jag antar att den har någon form av termostat/behovsstyrning, så exakt hur mycket det kommer att kosta över tid går inte att svara på.
Klicka här för att svara