Hej
Har precis fått en poolvärmare installerad och när den värmer blinkar den inringade lampan på bilden.
När värmaren inte värmer blinkar den med ca 10sek mellanrum.
Värmaren drar ca 11A och ligger på 6kw.

Det står 1000 imp/kwh

Vad innebär det?

• Elmätare med inringad lampa som blinkar, visar förbrukning på 6kw och märkning 1000 imp/kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blinkar 1000 gånger för varje förbrukad kWh. Dvs ett blink per Wh.

Ju mer du förbrukar desto fortare blinkar den.

Det är precis vad det står, 1000 blinkningar för en kilowattimme.
När det går mycket ström så blinkar den frenetiskt.

Protte

Med 6 kW belastning blir det 6000 blink på en timme, 100 blink i minuten, varje blink kostar runt 0,1 öre.

Protte

11A och 6 kW går inte ihop även om den är kopplad mellan faserna = 400 volt ????

Protte

prototypen prototypen skrev:
Med 6 kW belastning blir det 6000 blink på en timme, 100 blink i minuten, varje blink kostar runt 0,1 öre.

Protte
Tusen tack!

11A och 6 kW går inte ihop även om den är kopplad mellan faserna = 400 volt ????

Protte
Den är kopplad på 3 fas x 16A.

Då blev det 7590W, 11 A är det som står i elmätare? Då ingår ju mer än poolvärmaren.

Protte

Då blev det 7590W, 11 A är det som står i elmätare? Då ingår ju mer än poolvärmaren.

Protte
Jag som förklarar illa, men jag är ingen elektriker :)
När värmaren var inkopplad mätte elektrikern hur mycket ampere som förbrukades när värmaren var på/av.
1A när en var av och 12A när den var på, den adderade således 11A.

Går det ihop?

Det går bra ihop inget du behöver fundera över om du inte vill gå djupare in på ämnet. Mäter du noggrannare både spänning och ström kommer du närmre de uppgivna värdena för värmaren med sina osäkerheter.

Yes, är mest ute efter att ha kontroll på kostnaderna som adderas iom värmaren och där fick jag veta vad jag ville.

Protte
1 blink = 0,1 ÖRE? låter lite... så om lampan blinkar 1 gång / sek blir det då 3600 * 0,01kr= 36kr/h?

Du kan "mäta" den momentana totala effektförbrukningen genom att räkna antalet pulser under t.ex en minut, eller mäta tiden för 10 pulser. Formeln för 1000 imp/kwh är

P (kW) = 3.6 * antal_pulser / tid_för_dessa_pulser(sek)

Skaffa en sån här eller liknande så slipper du stå ute vid mätarskåpet och titta:
https://m.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare-Efergy-e2/36-4500

Om värmaren är på 6kW så drar den 6kWh på en timme om den går konstant (ungefär 6:-/timme, 150:- per dygn). Men jag antar att den har någon form av termostat/behovsstyrning, så exakt hur mycket det kommer att kosta över tid går inte att svara på.

• Gilla
Eurotester
  • Laddar…
D Dusty_Roads skrev:
1 blink = 0,1 ÖRE? låter lite... så om lampan blinkar 1 gång / sek blir det då 3600 * 0,01kr= 36kr/h?
Ja men den lär inte blinka så fort för dig.
6kW då förbrukas 6 kWh varje timme. Runt 10-12 kronor/timme med ett normalt avtal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.