Nej, du ska egentligen inte mäta någon spänning mellan fas och dosa, för dosan ska inte vara skyddsjordad - det är ett generalfel ifall alla andra uttag i hallen är ojordade.

Nu vet jag inte vad du använder att mäta med. Tänk dock på att en multimeter kan mäta väldigt små inducerade spänningar.

Mätte med min Fluke T5-600; -160V DC bara för en dimmer var i just den kretsen.
Eller som i ditt fall, att fas/tänd/kolla ligger nära varandra.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, du ska egentligen inte mäta någon spänning mellan fas och dosa, för dosan ska inte vara skyddsjordad - det är ett generalfel ifall alla andra uttag i hallen är ojordade.
Alla uttag är ojorade.
Då är något inte helt rätt ändå alltså?
Tur att jag har dig/er! Blir ju betydligt enklare att förklara läget när fackkunnig trillar in.

Eurotester Eurotester skrev:
Nu vet jag inte vad du använder att mäta med. Tänk dock på att en multimeter kan mäta väldigt små inducerade spänningar.

Mätte med min Fluke T5-600; -160V DC bara för en dimmer var i just den kretsen.
Eller som i ditt fall, att fas/tänd/kolla ligger nära varandra.
Mäter i detta fall med en profipol. Har multimeter av billigare varriant liggandes men har ej besvärat mig med att kontrollmäta med den.

Är det en tvådelad spänningsprovare du använder?
Elektrikern behöver nog utföra isolationsmätning mot pansarrören så ingen ledare skadats i rören som ibland kan vara vassa på sina ställen.
Samtidigt får han kontrollera varför det finns jordade och ojordade uttag blandat i samma rum och åtgärda om det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.