8 846 läst ·
49 svar
9k läst
49 svar
Felkopplat i lamputtag + strömförande Neutral?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Nej, du ska egentligen inte mäta någon spänning mellan fas och dosa, för dosan ska inte vara skyddsjordad - det är ett generalfel ifall alla andra uttag i hallen är ojordade.
Nu vet jag inte vad du använder att mäta med. Tänk dock på att en multimeter kan mäta väldigt små inducerade spänningar.
Mätte med min Fluke T5-600; -160V DC bara för en dimmer var i just den kretsen.
Eller som i ditt fall, att fas/tänd/kolla ligger nära varandra.
Mätte med min Fluke T5-600; -160V DC bara för en dimmer var i just den kretsen.
Eller som i ditt fall, att fas/tänd/kolla ligger nära varandra.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Alla uttag är ojorade.Bo.Siltberg skrev:
Då är något inte helt rätt ändå alltså?
Tur att jag har dig/er! Blir ju betydligt enklare att förklara läget när fackkunnig trillar in.
Mäter i detta fall med en profipol. Har multimeter av billigare varriant liggandes men har ej besvärat mig med att kontrollmäta med den.Eurotester skrev:
Är det en tvådelad spänningsprovare du använder?
Elektrikern behöver nog utföra isolationsmätning mot pansarrören så ingen ledare skadats i rören som ibland kan vara vassa på sina ställen.
Samtidigt får han kontrollera varför det finns jordade och ojordade uttag blandat i samma rum och åtgärda om det behövs.
Elektrikern behöver nog utföra isolationsmätning mot pansarrören så ingen ledare skadats i rören som ibland kan vara vassa på sina ställen.
Samtidigt får han kontrollera varför det finns jordade och ojordade uttag blandat i samma rum och åtgärda om det behövs.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden