R
Revisorn_144: Ja, hela rummet är ojordat. Tack för hjälpen.
5 svar · 5,4k läst
·
R
Rolle85: Ja också ett alternativ (y)
9 svar · 3,8k läst
·
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: Intressant när jag körde eldim och lekte med förimpedansen i mätarskåpet. Det krävs inte stor skillnad för att göra väldigt stor skillnad på kabellängder.
18 svar · 10,5k läst
·
V
vectrex: [citat] Jo visst, men den är inte kort den heller. Hela kabeln är 28 meter idag och jag gissade att 15 meter av den var efter den nya boden. [citat] Skarven kommer sitta på väggen inomhus i nya boden. I en kopplingsdosa. Jag ser faktiskt inte något problem med detta alls, kablar skarvas ju över allt.
7 svar · 1,8k läst
·
useless
useless: [citat] Jag ber om ursäkt för att jag var lite raljerande. Problemet är väl att diverse sidor som säljer prylar översätter engelskans 'low voltage' till 'lågvolt' istället för 'låg spänning' (ej att förväxla med 'lågspänning').
5 svar · 3,3k läst
Demmpa
Demmpa: Du får kolla vad kabeltillverkaren medger för förläggningssätt på dom olika kablarna, det kan nämligen vara olika. Tex, https://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/fileLibrary/Download_540250359/Sweden/files/Kabelboken_Installation_Elnät.pdf
2 svar · 1,2k läst
snaggletooth
snaggletooth: Bäst då att tillägga att arbetet med att koppla in sig direkt i dosan är behörighetskrävande.
7 svar · 1,5k läst
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: [citat] Vi får nog för enkelhetens skull förutsätta att kabelns längd på sekundärsidan samt att pushtrådens längd båda understiger den spec som drivdonet har. Men vi kan nog lämna denna tråd till sitt öde.
6 svar · 2,2k läst
Panor82
Panor82: [citat] Jag håller med mäkta imponerad.. Annars har vi bara en annan syn på vad som definierar "asfull".
26 svar · 5,8k läst
E
elmont: Vanligaste orsaken till skador på kabeln som matar djupbrunnspumpar är att när pumpen startar "roterar/knycker den till" vid starten och då kan kabeln skava mot borrhålets vägg och med tiden kommer ledar fram. Kabeln på pumpen är skarvad med en krympslang. Först sätter man en smal krympslang på vrje ledare över presshylsorna sedan en grövre slang över hela skarven. Krympslangen
1 svar · 1,7k läst
F
FRS05: Det är tur att jag går över elen som jag har haft en seriös firma att installera. De kanske blev trötta på mina armaturer från Biltema:). En sådan hör snygg skalning hittade jag i en armatur:worried:. Jag har hittills gått igenom 5 av 16 armaturer så jag hittar säkert lite mer fint skalad kabel:). Eller seriös kanske jag inte ska kalla firman längre.
7 svar · 2,0k läst
·
S
Stefan1972: Det ska ju även poängteras att även om kablaget och säkringen är installerat efter boken så måste det ju nödvändigtvis inte vara så att beredaren måste ha 16A säkringar. Det räcker troligen alldeles utmärkt med 10A. Man får ju titta på det som ska anslutas vad som krävs och byta säkringar och passdelar om så behövs.
8 svar · 2,8k läst
F
Fred vom Jupiter: [citat] Det skulle väl inte direkt skada om de märkte plintarna med N och L eller liknande för att markera att fasen ska in på ena sidan och nollan på den andra. Även om man ska ha nödvändig kunskap för att få byta uttag, så behöver man ju inte göra det extra svårt i onödan. Riktigt pedagogiskt skulle det vara med färgmarkeringar i blått, brunt och gulgrönt vid plintarna.
9 svar · 3,6k läst
·
PNO
PNO: Det är inte så enkelt som att det är några uttag som styrs med strömbrytare eller timer? Inne hittar du typiskt sådana uttag nära fönster och ute förekommer det att uttag styrs med strömbrytare eller timer för exempelvis styra julgransbelysningen vintertid. Det kan till och med vara så lurigt att ena brunnen (alltså uttaget i ett dubbeluttag) styrs med strömbrytare och den andra
6 svar · 2,9k läst
U
Uffe A: Damask om det är en infälld installation med dosa
11 svar · 3,1k läst
H
hempularen: Som sagt kolla huvudsäkringarna, de sitter i närheten av elmätaren. Du har tre faser in, därmed 3 huvudsäkringar. Om en av dem löser ut så blir lite olika saker strömlösa.
9 svar · 1,5k läst
useless
useless: [citat] Kondensatorn kan inte ge högre spänning än man vad man har laddat upp den med.
19 svar · 5,7k läst
E
etompau: Isolera den med ex. en WAGO-klämma.
1 svar · 669 läst
Immobil
Immobil: Finns en del till salu på Tradera, från och till.
12 svar · 22,5k läst
E
elmont: [bild] De ska även pressas olika. Märkningen på ovansidan (Cut) är för de kopparfärgade och den nere (F) är för KS-hylsorna Ps Bilderna tagna från Fluxio.se
14 svar · 15,3k läst
A
Andreas-Lkpg: Felplacerat inlägg! https://www.byggahus.se/forum/threads/biltemas-spotlights-foer-takfot.316705/
0 svar · 3,0k läst
tommib
tommib: Du kan aldrig anta något från färgen på ledarna. Du kan gissa, men det förblir en gissning tills du kontrollerat med mätning och okulär kontroll i dosor/strömbrytare omkring. En inte helt långsökt gissning är att svart är fas, G/G skyddsjord, blå nolla samt brun+vit tändtrådar. Lite som du skriver. Sättet du skriver det på är dock lite oroande, det visar att du inte riktigt
1 svar · 1,5k läst
useless
useless: Sätt upp ett vägguttag (på rätt ställe i förhållande till våtrumszonerna) så slipper du ta dit en elektriker nästa gång.
2 svar · 1,1k läst
sträss
sträss: [citat] Tack!
2 svar · 4,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag har aldrig hört talas om kompatibilitetsproblem med 1-10V- eller tryckknappsstyrning av drivdon med inbyggd dimmer. Man kan välja drivdon och 1-10V-don fritt. Det är betydligt värre med dimbara drivdon som ska dimmas med en traditionell dimmer.
2 svar · 1,5k läst
Panor82
Panor82: www.ahlsell.se/10/el/elnatsmateriel/08-forbindningsmateriel/isolerade-forbindningar/0822522/ Tycker jag funkar bra att skarva med. Annars som etompau skriver en tät kopplingsdosa.
2 svar · 4,3k läst
Pen
Pen: För att återgå till vad man kan göra i Excel. Detta är vad jag gjorde innan och efter jag skaffade värmepump (2007). Jag plottade helt enkelt elbehovet som funktion av utetemperaturen. Jag hade tyvärr ingen separat mätning av elpannans (resp VP) energiåtgång vid den tiden, men fick ändå ut rätt mycket av kurvorna. Med din separatloggning skulle det ju bli mycket bättre! [bild] Den
17 svar · 6,1k läst
·
swealp
swealp: Hej! Vill ha vriddimmer för att det känns mest klassiskt och det är enklare att använda. Har sett när folk inte förstår sig på trycktimmer. Tack tack.
31 svar · 11,7k läst
S
SamB: Nä, kanske ser ut som trä, men det är plåt. Jag tror arean är ok, troligen inte överhettad. Men dålig åldersbeständighet på kabeln skulle jag gissa på... båda två ser exakt lika krackelerade ut...
6 svar · 849 läst
·
F
Fredrik Sjödin: [citat] Skrivelsen i 2017:2 är en gammal och olycklig skrivelse som borde tagits bort. Den bygger på att verket ville göra det möjligt för lekmän att installera infällda halogenspotlights på den tiden 230 Voltssidan anslöts med en stickpropp. Det är tveksamt om den ens lever upp till legalitetskravet i elsäkerhetslagen. Där finns nämligen inga siffror på när spänning, ström eller
14 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.