3 851 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
3-fas pump omformare
Hej, vi har bara 1-fas 240V el och jag behöver 3-fas 400V till en vattenpump. Det rör sig om en brunn på cirka 100m djup, vattnet finns troligen på halva det, så rätt rejäl lyfthöjd. Finns det lämpliga omformare som fixar detta till rimligt pris ?
Alternativet är 1-fas pump med sämre livslängd, det vill vi helst inte.
/Peo
/Peo
Redigerat:
Räcker väl med skopa om vattnet finns på ca 50 mm.M mrpos skrev:Hej, vi har bara 1-fas 240V el och jag behöver 3-fas 400V till en vattenpump. Det rör sig om en brunn på cirka 100mm djup, vattnet finns troligen på halva det, så rätt rejäl lyfthöjd. Finns det lämpliga omformare som fixar detta till rimligt pris ?
/Peo
Annars är svaret nej.
För att ta frågan på orden. Skall du ha ut trefas 400V från en matning på 230V enfas så behöver du en transformator och en frekvensomriktare. Frekvensomriktaren måste vidare kunna matas enfas 400V utan att protestera över att det saknas en fas in. Om vi pratar en sänkpump så utgår jag ifrån att den inte kan kopplas om mellan Y och delta. Annars hade det kunnat vara en lösning för att slippa transformatorn. Det går att lösa, men frågan är om det kommer att hålla längre än en enfaspump. Jag hade satsat på en enfaspump.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 878 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 878 inlägg
Det beror ju på var du bor och hur matningen ser ut. Jag har aldrig bättre än 10%, ibland sämre när grannen kör sina vedklyvar (nere på 185V). Och ja, jag har varit i kontakt med nätägaren minst 20ggr. De gör inte ett skit eftersom det inte är hela tiden. Ändå har EOn höjt nätavgifterna konstant. Betalar i princip dubbelt mot för några år sedan, med samma usla nät. Därför kör jag UPSer på allt i hemmet. Har tack och lov kommunalt vatten.
Den största jag har klarar runt 4kVA, men kostar ju tyvärr därefter, runt 20'. Full online-UPS som driver allt felfritt.
Den största jag har klarar runt 4kVA, men kostar ju tyvärr därefter, runt 20'. Full online-UPS som driver allt felfritt.
Ja, en riktigt rejäl UPS skulle jag helst vilja ha. Eller en solcellsanläggning med växelriktare, men 3-fas sådana vet jag inte vad de kostar. Borde ju dock lösa uppgiften. Tack för input.MultiManOriginal skrev:
Det beror ju på var du bor och hur matningen ser ut. Jag har aldrig bättre än 10%, ibland sämre när grannen kör sina vedklyvar (nere på 185V). Och ja, jag har varit i kontakt med nätägaren minst 20ggr. De gör inte ett skit eftersom det inte är hela tiden. Ändå har EOn höjt nätavgifterna konstant. Betalar i princip dubbelt mot för några år sedan, med samma usla nät. Därför kör jag UPSer på allt i hemmet. Har tack och lov kommunalt vatten.
Vad är det för effekt på din pump?
Ett foto på märkplåten på din motor vore bra.
Som tidigare nämnts så finns det frekvensomformare som kan matas med en fas och ger tre fas ut.
Ex: https://www.schneider-electric.se/sv/product/ATV12HU15M2/frekvensomvandlare-1.5kw---2hp---200..240v---1ph---med-kylfläns
ca pris 3500 kr
Ett foto på märkplåten på din motor vore bra.
Som tidigare nämnts så finns det frekvensomformare som kan matas med en fas och ger tre fas ut.
Ex: https://www.schneider-electric.se/sv/product/ATV12HU15M2/frekvensomvandlare-1.5kw---2hp---200..240v---1ph---med-kylfläns
ca pris 3500 kr
E EyEr0n skrev:
Ahh, tack för tipset. Har ingen pump än, väljer mellan 1-fas och 3-fas. Om detta stämmer kan man ju köra 3-fas pump till lägre pris än att dra in 3-fas el.E EyEr0n skrev:
Se igen vad Avemo skriver i #5 dvs för sänkpumpar kommer du inte åt att koppla om Y-D på motorn och då faller drift med normala enfasmatade omformare. Du får i så fall söka en pump med trefasmotor avsedd för 230 V.
Det kan hända att det finns pumpar avsedda för den norska marknaden som är 230 V trefas. Får du tag på en sådan kan du köra den med en normal enfas frekvensomriktare. En sådan pump är helt oanvändbar utan frekvensomriktare i Sverige. Jag vet inte vad du räknar med för livslängd på pumpen. Det var en uppgift jag inte hört tidigare att en enfaspump skulle ha sämre livslängd. Men jag räknar normalt med kortare livslängd för en frekvensomriktare än för en motor. Därför är jag skeptisk till konceptet.
Nja. En "Norgepump'" (3-fas 230V) går att använda i Sverige också, om man har 3-fas och skaffar en transformator, som omvandlar 3-fas 400V till 3-fas 230V. Att köpa transformator kostar en slant, får jämföras med vad en pump kostar...A Avemo skrev:Det kan hända att det finns pumpar avsedda för den norska marknaden som är 230 V trefas. Får du tag på en sådan kan du köra den med en normal enfas frekvensomriktare. En sådan pump är helt oanvändbar utan frekvensomriktare i Sverige. Jag vet inte vad du räknar med för livslängd på pumpen. Det var en uppgift jag inte hört tidigare att en enfaspump skulle ha sämre livslängd. Men jag räknar normalt med kortare livslängd för en frekvensomriktare än för en motor. Därför är jag skeptisk till konceptet.
MEN:
För att få upp vatten från den djupbrunnsborrade brunnen finns det två metoder:
1: En sk dränkbar pump hissas ner i botten av brunnen, med en slang upp till huset och en elkabel ner till pumpen. Dessutom en wire för att kunna dra upp pumpen om något går fel, eller:
2: En ejektor sänks ner i borrhålet, och är ansluten med två slangar. En pump placeras uppe (inne). Pumpen får upp vatten genom att trycka ner vatten med högt tryck till ejektorn, där en stråle vatten får "dra med sig" mer vatten från brunnen i "uppslangen" än vad som pumpas ner i "nedslangen".
Rörbranschen, och möjligen även pumpdito, skriver vitt och brett att de idag förordar lösning 1 i alla lägen.
Lösning 2 säljs också, men anges inte vara föreslaget som förstahandsval. Se mer förklaring av principen på:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_25_5850624.pdf
Min erfarenhet, från trakter med rätt mycket åska, är att när folk har 2-3 döda dränkbara pumpar på botten av sitt borrhål, alla "fastsittande", med avdragen wire, kabel och slang, så ger man upp och sätter en ejektor enl. 2. Den lösningen verkar överleva åska mycket bättre.
MEN, det viktiga här: Pumparna för ejektor ser ut som vilken helt vanlig elmotor som helst, och är placerade i huset. Se upp vid köpet vad skylten är märkt (skall vara 230 / 400), och koppla den sedan för 3-fas 230V (Deltakopplad...)
Då kan en enfasmatad frekvensomriktare användas för att göra pumpens 3-fas, precis som man ofta gör med småmotorer inom industrin idag. Med frekvensare kan man också styra så att till och från inte blir pang-pang, utan lite mjukare, vilket gör att elmatningen inte behöver blinka lika illa i huset när pumpen går på/av.
Som sagt varför hålla på och krångla? köp en enfaspump själv har jag en enfas sänkpump sedan ca 15 år som fungerar utmärkt. Och i dag är det mycket mer vanligt med enfaspumpar än trefas som man nästan aldrig använder.
Klicka här för att svara