14 529 läst ·
35 svar
15k läst
35 svar
Byta kondensator poolvärmepump
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
I princip håller jag nog med men pratar vi om sladdanslutna normala konsumentprylar med möjligt undantag för exempelvis högspänningsdelen i en tjock-TV har jag nog aldrig mätt någonsin utan nöjt mig med att sladden är urdragen innan jag börjar "skruva".Bo.Siltberg skrev:
I detta fall skulle glatt dra ur sladden, kortsluta kondingen med en mejsel och byta den. Skyddshandskar och mätinstrument skulle nog inte tas fram för detta jobb.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Finns det någon sladd att dra ur? Jag antog nog att den var fast ansluten, men inser att jag inte har några bevis för det.Alfredo skrev:
Och räknas nätagget till en stationär dator som "normala sladdanslutna konsumentprylar
"? Den har jag mätt på både två och tre gånger innan jag pillar på kondensatorerna. 360V "kittlar" lite för mycket i fingrarna på så stora kondensatorer.
Jag antog sladd att dra ur men har heller inga bevis...lars_stefan_axelsson skrev:
Ja jag skrev "med möjligt undantag för exempelvis högspänningsdelen i en tjock-TV" och ett nättag kan nog vara ett annat möjligt undantag.lars_stefan_axelsson skrev:
Hur som helst tror jag varken du, Bo eller jag skulle mäta något innan vi skruvar sönder exempelvis en kaffebryggare, brödrost eller tvätt-/diskmaskin. Men jag kanske är en slarver...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Nej, har jag dragit ur en sladd på något, och inte ser någon misstänkt stor kondensator så mäter jag inte heller.Alfredo skrev:
Å andra sidan så har jag fått mer smällar än man skall också. Så jag håller inte upp mig själv som något föredöme. Annat än som avskräckande sådant då. "Gör som jag säger, inte som jag gör!"
Jag pillade i ett nätagg en gång där "avblödningsmotståndet" brunnit (hur nu det gick till). Den kondingen höll spänning otäckt länge...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden