4 452 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Påtagligt varmt uttag
Hej
Köpte kåk för 1,5 år sedan och plockade nyligen bort ett petskydd som tycks suttit länge i ett uttag uppe och började använda den kontakten.
Noterade idag att det luktade typ bränd elektronik då jag var i rummet och drog ut laddaren som satt i uttaget (noll belastning) och noterade brännhet kontakt på laddaren. Väntade 20 minuter och eluttaget är fortfarande lika varmt samt att även utanpåliggande kabel är varm en ca 5cm under uttaget.
Valde sedan att dra säkringen och kommer kontakta elektriker om detta.
Nu till min fundering. Jag gissar på att tidigare ägare kan ha känt till detta och har möjligen böjt till ev. snea pinnar för att sedan stoppa in ett petskydd i uttaget för att inte använda det.
Kan detta räknas som dolt fel?
Några andra tankar om detta?
Köpte kåk för 1,5 år sedan och plockade nyligen bort ett petskydd som tycks suttit länge i ett uttag uppe och började använda den kontakten.
Noterade idag att det luktade typ bränd elektronik då jag var i rummet och drog ut laddaren som satt i uttaget (noll belastning) och noterade brännhet kontakt på laddaren. Väntade 20 minuter och eluttaget är fortfarande lika varmt samt att även utanpåliggande kabel är varm en ca 5cm under uttaget.
Valde sedan att dra säkringen och kommer kontakta elektriker om detta.
Nu till min fundering. Jag gissar på att tidigare ägare kan ha känt till detta och har möjligen böjt till ev. snea pinnar för att sedan stoppa in ett petskydd i uttaget för att inte använda det.
Kan detta räknas som dolt fel?
Några andra tankar om detta?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Ett uttag kostar runt 100:- och du får byta det själv om du känner att du har de kunskaper och färdigheter som behövs så du vinner ingenting på att fundera över dolda fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Om vi nu antar att huset är mer än typ 5 år gammalt? Då får man räkna med att det kan finnas enstaka uttag/brytare som inte fungerar som de borde. Dvs. att ett enstaka uttag är trasigt ligger inom vad man kan förvänta sig. Såvida det inte är ett aldeles nytt hus.
Dolda fel handlar om att säljaren kan vara ansvarig om det finns något avvikande som en köpare inte har anldning att räkna med. Om detta då inte gick att upptäcka vid en undersökning så kan det vara ett dolt fel. Men ett fel kvalar alltså inte in som dolt fel, bara för att det inte var lätt att upptäcka.
Utöver detta så finns det rättsfall på att ett riktigt dolt fel, får man ändå inte ersättning för om kostnaden för felet är liten i förhållande till priset på fastigheten. I rättsfallet har jag för mig att kostnaden var 20 000, och det bedömdes att priset på huset skulle inte påverkats om felet vore känt vid köpet.
Dolda fel handlar om att säljaren kan vara ansvarig om det finns något avvikande som en köpare inte har anldning att räkna med. Om detta då inte gick att upptäcka vid en undersökning så kan det vara ett dolt fel. Men ett fel kvalar alltså inte in som dolt fel, bara för att det inte var lätt att upptäcka.
Utöver detta så finns det rättsfall på att ett riktigt dolt fel, får man ändå inte ersättning för om kostnaden för felet är liten i förhållande till priset på fastigheten. I rättsfallet har jag för mig att kostnaden var 20 000, och det bedömdes att priset på huset skulle inte påverkats om felet vore känt vid köpet.
Dolt fel innebär, rent juridiskt, att man kan få ersättning för mellanskillnaden om huset skulle ha varit mindre värt om felet varit känt jämfört med vad man betalade.
Jag tror att de flesta husköpare inte tycker det påverkar värdet att ett uttag för 100:- är trasigt.
Jag tror att de flesta husköpare inte tycker det påverkar värdet att ett uttag för 100:- är trasigt.
Medlem
· Blekinge
· 12 296 inlägg
Är det uttaget som är trasigt? Det blev ju inte varmt utan laddaren. kanske det är laddaren som är trasig.
Sätt i en kontakt till en vanlig lödlampslampa (60 W) och känn om det blir varmt. Blir det inte det så är det fel på laddaren.
Glöm detta med dolda fel.
Sätt i en kontakt till en vanlig lödlampslampa (60 W) och känn om det blir varmt. Blir det inte det så är det fel på laddaren.
Glöm detta med dolda fel.
Yes, struntar i det med dolda fel.T Thomas_Blekinge skrev:
Uttaget var fortfarande påtagligt varmt en halvtimme efter att jag dragit ur laddaren. Sannolikt så gick det bra med petskyddet men när en riktig kontakt sattes i så böjdes något till vilket orsakar felet. Alternativt är något riktigt fulkopplat på det nedre uttaget som gör att då annat belastas på samma säkring senare i ”kedjan” så blir det varmt...
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Om vi pratar om en mobilladdare här, så borde inte uttaget kunna bli varmt överhuvudtaget. Laddaren drar inte så mycket ström att det skall kunna bli någon värme, oavsett hur dålig kontakt det är med stiften.
Enklast är väl att bryta strömmen med säkringen och sedan skruva bort kåpan för en okulär besiktning. Kanske felet är helt uppenbart.
Klicka här för att svara