E
Hej

Kommer installera taklampa kopplad till dimmer samt ett uttag på väggen i ett ouppvärmt uterum med tak o skjutdörrar.

Vilken IP klassning bör dimmer ha? Jag har svårt att hitta denna info på flertalet produkter så jag antar att de är IP20 klassade de flesta. Men bör man inte ha minst IP21 i ett uterum?

Gällande dragningen av kabel så kommer det installeras utanpåliggande (såklart).
Då vägguttaget kommer efter lampan tänkte jag att det snyggaste är ju att INTE behöva dra två parallella kablar utan försöka välja en 4g1.5 kabel. Dvs en ledare i kabeln får leverera den reglerade fasen/tändtråden. Men då behöver jag ju i samma "låda" som dimmern sitter i kunna sätta ihop PE,N och Fast fas med ubåt el wago el likanande. Finns det nån lösning med hänsyn till utrymmet för detta; el finns det dimmrar med inbyggda plintar?

Kanske dåligt förklarat ovan, men vid vanlig dold installation är det ju en helt annan sak då man kan dra enkeltrådar men nu vill man ju göra det så snyggt som möjligt.

Tacksam för input
mvh,

För att slippa att låsa upp dörren mellan huset och altanen när man vill tända o släcka på vintern, så sätt en ROT dosa på insidan av dörren och sätt dimmer där.

Se inlägg 78
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-6
Med en Plejd dimmer sköter den belysningen året runt efter solnedgång och uppgång.

E
L Leif i Skåne skrev:
För att slippa att låsa upp dörren mellan huset och altanen när man vill tända o släcka på vintern, så sätt en ROT dosa på insidan av dörren och sätt dimmer där.
Jag måste tyvärr ha dimmern i uterummet, finns ingen möjlighet att styra inifrån.

E
Bifogar bild som beskriver vad jag vill uppnå,
Schematisk bild som visar anslutningar i en dimmerlåda, med kablar märkta 3G1.5 och 4G1.5 och olika anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs hur kopplar man lämpligen inuti dimmer lådan, och hur mycket plats finns att fylla med Wagos etc normalt?

Sätter du dimmern i en förhöjningsram så finns det plats för Wago-klämmor.

Redigerat:
Klipp inte jord och nolla utan klåt de gå obrutna genom dosan och skarva fasen i det andra hålet med pil så får du plats utan problem

tommib
T toolman77 skrev:
Klipp inte jord och nolla utan klåt de gå obrutna genom dosan och skarva fasen i det andra hålet med pil så får du plats utan problem
Nej, det är fel och kommer inte fungera. De två inpilarna på en dimmer är för att realisera trappfunktion. För att det ska fungera måste ledarna anslutas i samma terminal. Det är sällan möjligt på vanliga dimmers varför förslaget om förhöjningsram och toppklämma är att rekommendera. Om det är trångt i lådan kan man välja en tvåfacksram och sätta ett blindlock i det andra facket.

Hade otur när jag tänkte.....:oops:

Men en Wago 221 borde du kunna få in bakom dimmern i dosan. Ska du sätta en ny dosa kan du välja en extra djup rotdosa för att få mer plats.

E
tack för svar!

Då allt är utanpåliggande så får det bli en hög förhöjningsram till dimmern. El som Tommib föreslog med en större, med blindlock- fast vill helst undvika det.

Nån som har koll på IP klassningar ?

Edit: hur löses dragavlastning av ingående och utgående kabel i dimmer? Finns det nån modell med klämmor?

tommib
Dragavlastningen åstadkoms genom att du korrekt klamrar installationskabeln som är det som ska användas till detta. Någon ytterligare dragavlastning är inte nödvändig.

Krav på IP-klassningar finns i t.ex. Elkos Elboken.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Dragavlastningen åstadkoms genom att du korrekt klamrar installationskabeln som är det som ska användas till detta. Någon ytterligare dragavlastning är inte nödvändig.

Krav på IP-klassningar finns i t.ex. Elkos Elboken.
Ok, ja det ska klamras såklart men jag trodde inte det ”räckte”. Tack för svar!

E
Utöver IP klassning gäller det att hitta en som pallar med minusgrader också... det lär nog bli svårare.
Känns som en enkel sak blev krånglig, eller är det bara mig?

tommib
Ja, du gör det väldigt krångligt genom att inte montera dimmern inomhus.

Ärligt talat är det troligen bättre/enklare att installera en Plejd i en U56-dosa utan centrumskruv där ute.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Ja, du gör det väldigt krångligt genom att inte montera dimmern inomhus.

Ärligt talat är det troligen bättre/enklare att installera en Plejd i en U56-dosa utan centrumskruv där ute.
Ja det hade ju onekligen varit att föredra. Får läsa på om plejd lite bättre, antar då att man reglerar via app el så ist för vanligt vred.
Men hur mår plejden ute i U56’an när det kryper ner mot -10 ute el kallare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.