Byggahus.se
jonastroms
Vi har kikat på en solcellsarmatur som ska belysa en uppfart men vill för säkerhets skull ha el som komplettering då armaturerna ska lysa året runt. Vi har sett solcellsarmaturer på några ställen nu men inte hur man kopplar el till eller vart på armaturen man ska koppla elen. Någon som kan detta?

De solcellsarmaturer jag har sett jobbar helt utan nätanslutning.
Är det några andra typer du har tänkt dig så länka till dessa för fler kommentarer.

Det gör man inte, de är ju batteridrivna.
Öppna batteriluckan och ersätt batteriet med en batterieleminator, om de finns nuförtiden?
Vet inte hur en sådan trivs ihop med solceller dock, solcellerna kommer ju att försöka ladda batterieliminatorn.

Tror snarare att du behöver ett system som drivs av ett separat batteri, som du kan ladda med solceller eller med vanlig laddare.

• Gilla
orienterarn och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det gör man inte, de är ju batteridrivna.
Öppna batteriluckan och ersätt batteriet med en batterieleminator, om de finns nuförtiden?
Vet inte hur en sådan trivs ihop med solceller dock, solcellerna kommer ju att försöka ladda batterieliminatorn.

Tror snarare att du behöver ett system som drivs av ett separat batteri, som du kan ladda med solceller eller med vanlig laddare.
Det kommer nog inte att fungera. Solcellsarmaturer brukar inte ha batterifack, eller? De är inte tänkta att göra ingrepp i.
Batterieliminatorer är ju oftast klassade för inomhusbruk så det blir inte så bra heller.
Mitt råd är att skippa solarmaturen om belysningen önskas även vintertid. Eller så blir det två lampor, en med sol och en med el.

Det bör ju gå att konstruera ett system där man kopplar in en nätdriven laddare som laddar batteriet när det är dåligt med soltimmar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det kommer nog inte att fungera. Solcellsarmaturer brukar inte ha batterifack, eller? De är inte tänkta att göra ingrepp i.
Batterieliminatorer är ju oftast klassade för inomhusbruk så det blir inte så bra heller.
Mitt råd är att skippa solarmaturen om belysningen önskas även vintertid. Eller så blir det två lampor, en med sol och en med el.
Alla mina solcellslampor har ett batterifack.

Personligen hade jag inte valt solcellsbelysning på en garageuppfart. Ofta svagt ljus och dålig funktion under det mörka halvåret.

En solcellslampa ser jag som absolut sista alternative när inget annat funkar.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
M
jonastroms jonastroms skrev:
Vi har kikat på en solcellsarmatur som ska belysa en uppfart men vill för säkerhets skull ha el som komplettering då armaturerna ska lysa året runt. Vi har sett solcellsarmaturer på några ställen nu men inte hur man kopplar el till eller vart på armaturen man ska koppla elen. Någon som kan detta?
Varför?

Antingen så köper man en solcellsarmatur så man slipper dra kablar eller så kör man med en mer driftsäker nätansluten armatur. Tänker du spara ström med solcellen? I så fall är det helt feltänkt då LED idag bara drar några enstaka watt och kommer inte märkas på elräkningen. Sedan så är ju varken solcellen eller batteriet särskilt miljövänliga och framförallt batteriet har en väldigt begränsad livslängd. Utomhusarmaturer brukar man ju ha samma i tiotals år, tänk på vilken hög med uttjänta batterier det kommer bli.

• Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Billigaste lösningen för led lampor är oftast att ha dem tända alltid.
Jag har 15 st lampor ute jag tänkte styra med en plejd för 600kr, de pengarna tjänar man in först efter 10-12 år på minskad elförbrukning, jämfört med att ha dem tända alltid.

jonastroms
M mnils skrev:
Varför?

Antingen så köper man en solcellsarmatur så man slipper dra kablar eller så kör man med en mer driftsäker nätansluten armatur. Tänker du spara ström med solcellen? I så fall är det helt feltänkt då LED idag bara drar några enstaka watt och kommer inte märkas på elräkningen. Sedan så är ju varken solcellen eller batteriet särskilt miljövänliga och framförallt batteriet har en väldigt begränsad livslängd. Utomhusarmaturer brukar man ju ha samma i tiotals år, tänk på vilken hög med uttjänta batterier det kommer bli.
De ska hålla länge och drar framförallt ingen el som också saknas på platsen. Visste inte att det var så låg energiförbrukning med LED, då kanske batteriet håller ändå. Tanken med el-dragning var just för komplettering så de lyser även om det varit soltomt länge.

M
Batteriet slits av antalet laddcykler och av att bli överladdat, billiga armaturer brukar ha väldigt dålig eller ingen reglering av laddströmmen utan bara solcell kopplad direkt till batteriet och sedan så tänds LED när det blivit mörkt och lyser så länge batteriet räcker. NiMh batterier som är billiga håller max 1000 cykler om man är snäll mot dem, är man inte det så är livslängden klart kortare. Li-Jon är bättre men dyrare och kräver mer avancerad laddregulator.

Så skall du ändå dra kabel, skippa solcellen helt.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
jonastroms
Det är inte en sån billig variant det är en större armatur med Li-Jon batteri. Panelen verkar vara en del av armaturen. Hittar inte länken nu. Men hur länge håller ett batteri som ska ge ström åt en LED-lampa på ca 15-watt eller kanske lite mer.
De sägs hålla ca tre dagar men om det inte är någon sol kan ju inte batteriet laddas.

Nefrums Nefrums skrev:
med en plejd för 600kr
Om du använder en vanlig strömbrytare för 100 kr minskar du återbetalningstiden rejält

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Batteriet laddas även om solen inte skiner.

T Thomas_Blekinge skrev:
Om du använder en vanlig strömbrytare för 100 kr minskar du återbetalningstiden rejält
Ja, men då behöver man ju tända och släcka själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.