4 901 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Inkoppling av elskåp efter tillbyggnad
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Principen såsom det är ritad är korrekt eftersom ingen JFBn är utritad. Men det finns ändå en risk med att ta ut nollan från N-plinten. Och det är som sagt tokfel i ditt verkliga fall med en JFB i matande central. Tänk noga igenom vad som kan hända om JFBn i nedre centralen bryts utan att spänningen till övre centralen bryts. Att hitta rätt plint är ingenting du ska mäta dig fram till, utan granska och förstå.
Svaret på varifrån nollan i kabeln skulle hämtas hade du dessutom i ett tidigare inlägg:
Svaret på varifrån nollan i kabeln skulle hämtas hade du dessutom i ett tidigare inlägg:
Du har dessutom ritat in faserna från ovansidan på HB i matande central. I verkligheten ser det ut som att det är undersidan som är inkommande, om du nu inte vill att HB även ska bryta centralen på övervåningen. Det finns dock inga säkerhetsrisken i dessa alternativ.Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag tycker allt ser ut som en enda stor säkerhetsrisk.
Protte
Protte
Kompletteringsfråga. Går det bra att ha 5g 2.5 ek matning till skåpet? Matningen till centralen på nedervåningen är 2.5kv.Bo.Siltberg skrev:
Principen såsom det är ritad är korrekt eftersom ingen JFBn är utritad. Men det finns ändå en risk med att ta ut nollan från N-plinten. Och det är som sagt tokfel i ditt verkliga fall med en JFB i matande central. Tänk noga igenom vad som kan hända om JFBn i nedre centralen bryts utan att spänningen till övre centralen bryts. Att hitta rätt plint är ingenting du ska mäta dig fram till, utan granska och förstå.
Svaret på varifrån nollan i kabeln skulle hämtas hade du dessutom i ett tidigare inlägg:
Du har dessutom ritat in faserna från ovansidan på HB i matande central. I verkligheten ser det ut som att det är undersidan som är inkommande, om du nu inte vill att HB även ska bryta centralen på övervåningen. Det finns dock inga säkerhetsrisken i dessa alternativ.
Generellt skulle jag säga nej men om du har max 16A huvudsäkringar så är det ändå elektriskt OK. Dock inte enligt boken då man dimensionerar dessa kablar efter vilken säkring man max kan sätta som huvudsäkring utan att byta mätartavla.T Turbojesus skrev:
6 kvadrat tror jag är minimum i ditt fall.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Var kiommer matningen till centralen på nedervåningen ifrån? Hur stora huvudsäkringar har du?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Svaret på din fråga i #18 blir då ja. Denna ledning, plus ledningen till undervåningens centra blir då bunden till en 16 A säkring. Men då det mesta verkar vara lite hempulat i denna anläggning så vet vi egentligen ingenting om ifall denna befintliga 2.5 mm² är riktigt rätt dimensionerad....
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Med tanke på att det sitter 16A i skåpet så blir ju valet med ett antal 16A säkringar i nya centralen ännu mer tvivelaktigt.
Hur lång är kabeln från skåpet till ladugården?
Hur lång är kabeln från skåpet till ladugården?
Ärligt talat set allt i alla bilder ut såpass illa att jag såsom elektriker inte skulle lite på något alls i den anläggningen.
Jag tycker att det är dags att sanera allt ordentligt.
Nåja, lite värre har jag ju allt sett, men ifall Turbojesus är villig att jobba och lära, så går det nog att få fason på allt.
Jag skulle nog vilja se även hur det är under plåten för utgående i mätarskåpet. Är det verkligen en 2,5mm² matning?
Är det TN-S (5-ledare) eller TN-C (4-ledare)?
Jag tycker att det är dags att sanera allt ordentligt.
Nåja, lite värre har jag ju allt sett, men ifall Turbojesus är villig att jobba och lära, så går det nog att få fason på allt.
Jag skulle nog vilja se även hur det är under plåten för utgående i mätarskåpet. Är det verkligen en 2,5mm² matning?
Är det TN-S (5-ledare) eller TN-C (4-ledare)?
Jag återkommer med bild under morgondagen.Mikael_L skrev:
Ärligt talat set allt i alla bilder ut såpass illa att jag såsom elektriker inte skulle lite på något alls i den anläggningen.
Jag tycker att det är dags att sanera allt ordentligt.
Nåja, lite värre har jag ju allt sett, men ifall Turbojesus är villig att jobba och lära, så går det nog att få fason på allt.
Jag skulle nog vilja se även hur det är under plåten för utgående i mätarskåpet. Är det verkligen en 2,5mm² matning?
Är det TN-S (5-ledare) eller TN-C (4-ledare)?
Klicka här för att svara

