Tjena.
Har byggt till våran övervåning (inredd ladugård) och har nu kommit till inkoppling av elskåpet som jag satt dit. Jag har gjort allt själv istortsett. Men är lite osäker på hur jag ska ta matning till skåpet. Jag har inget ledigt i proppskåpet på undervåningen. Jag undrar om jag kan ta matning till huvudbrytaren i skåpet uppe från inkommande till JFS på undervåningen?
Efter det tror jag att jag har koll på hur jag ska göra.

Tankar/idéer?
 
Elcentraler vill man oftast lägga parallellt så att de blir huvudcentraler, oberoende av varandra. Om du kopplar in huvudledningen efter huvudbrytaren i matande central så blir övervåningen en undercentral och bryts med huvudcentralen våningen under. Ingen stor grej men värt att tänka på.

Så i första hand rekommenderar jag att se på möjligheten att koppla in huvudledningen före huvudbrytaren. Gäller då att det finns plats där, att HB tillåter flera ledare. Om inte så kan man komplettera med en separat plint, men nu hade du dåligt med plats säger du. Svårt att ge konkreta råd utan att se centralen.

Det gäller också att huvudledningen till övervåningen är dimensionerad för mätarsäkringen, minst samma area som huvudledningen mellan mätarskåp och centralen på undervåningen, dock beroende på TN-C/TN-S. Jag förutsätter att avståndet till övervåningen är kort, under 10 meter.

Allt detta är givetvis behörighetskrävande. Förutom behörighet gäller det att ha koll, inte tro att man har koll, utan veta.
 
  • Gilla
Turbojesus
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Elcentraler vill man oftast lägga parallellt så att de blir huvudcentraler, oberoende av varandra. Om du kopplar in huvudledningen efter huvudbrytaren i matande central så blir övervåningen en undercentral och bryts med huvudcentralen våningen under. Ingen stor grej men värt att tänka på.

Så i första hand rekommenderar jag att se på möjligheten att koppla in huvudledningen före huvudbrytaren. Gäller då att det finns plats där, att HB tillåter flera ledare. Om inte så kan man komplettera med en separat plint, men nu hade du dåligt med plats säger du. Svårt att ge konkreta råd utan att se centralen.

Det gäller också att huvudledningen till övervåningen är dimensionerad för mätarsäkringen, minst samma area som huvudledningen mellan mätarskåp och centralen på undervåningen, dock beroende på TN-C/TN-S. Jag förutsätter att avståndet till övervåningen är kort, under 10 meter.

Allt detta är givetvis behörighetskrävande. Förutom behörighet gäller det att ha koll, inte tro att man har koll, utan veta.
Hej, tack för svar. Avståndet är ca 1.5m, satte centralen rakt ovanför.
Här är bild på hur det ser ut nere:
Elektriskt skåp med säkringar och kopplingar inbyggt i vägg, kablar och elcentral synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är skåpet jag satte där uppe:
Elcentral med öppet skåp som visar säkringar, kabelrör och elkomponenter på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser du en lösning?

Mvh Daniel
 
Oj!!!
Bägge gruppcentralerna är ”gör om och gör rätt”.
Gällande diezedcentralen så är det brännbart material för nära (träreglar), centralen är egentligen en utanpåliggande där kapslingen modifierats för mycket.

Gällande nya centralen är egentligen en för utanpåliggande montage.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Oj!!!
Bägge gruppcentralerna är ”gör om och gör rätt”.
Gällande diezedcentralen så är det brännbart material för nära (träreglar), centralen är egentligen en utanpåliggande där kapslingen modifierats för mycket.

Gällande nya centralen är egentligen en för utanpåliggande montage.
Oj, jag fick en spansk flagga framför mig nu?
 
Du har spindelväv i centralen ;)

Det finns två val.

Att utgå från JFBn som du föreslog skulle visserligen fungera bra map dess plintar som sväljer en kabel till med god kontakt etc. Men rent allmänt skulle jag avråda pga ordning och reda. JFBn tillhör denna elcentral, den ligger ju efter HB. Det är olämpligt att ta ut huvudledningar därifrån. Du behöver också skyddsjord till huvudledningen, så dess skyddsledare behöver dras vidare till centralens PE-pilnt.

Den grön/gula som sitter där nu har fel färg då det är en nolla som matar JFBn, så den behöver bytas till en blå. Sedan brukar man gå in på ovansidan JFBn och gå ut på undersidan. Inte för att det tekniskt spelar någon roll, men så brukar man göra och så är också vad många förväntar sig vilket kan orsaka olyckor om man inte ser upp. Men då det blir en större operation kanske du kan märka upp istället.

Det alternativ jag rekommenderar är att koppla huvudledningen till ingången på HB i centralen. Dessa gamla brytare brukar ha plats för en 6 mm² till, och det brukar fungera bra att blanda EK/FK beroende på vilken kabel du väljer till övervåningen. Den behöver i båda fallen som sagt ha minst samma area som inkommande, och jag rekommenderar en femledare (TN-S).

PE+N (eller i nödfall en PEN) tas ut från PE-plinten. Det ser ut som att den lilla ryttaren längst upp är PE-plint, med N-plinten direkt under? Det ser ut att finnas plats där på ryttaren för två ledare, PE+N? Svårt att se. Annars får du möblera om och t.ex använda N-plinten längst upp som PE. Du har ju två N-plintar till längre ned som inte används.

I övervåningens central lägger du PE till PE-plinten och N direkt till JFBn (på ovansidan).

Jag ser mestadels C16-dvärgar där. Om du inte kontrollerat detta, t.ex mha eldim så är det dags att göra det.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Tack för ko
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har spindelväv i centralen ;)

Det finns två val.

Att utgå från JFBn som du föreslog skulle visserligen fungera bra map dess plintar som sväljer en kabel till med god kontakt etc. Men rent allmänt skulle jag avråda pga ordning och reda. JFBn tillhör denna elcentral, den ligger ju efter HB. Det är olämpligt att ta ut huvudledningar därifrån. Du behöver också skyddsjord till huvudledningen, så dess skyddsledare behöver dras vidare till centralens PE-pilnt.

Den grön/gula som sitter där nu har fel färg då det är en nolla som matar JFBn, så den behöver bytas till en blå. Sedan brukar man gå in på ovansidan JFBn och gå ut på undersidan. Inte för att det tekniskt spelar någon roll, men så brukar man göra och så är också vad många förväntar sig vilket kan orsaka olyckor om man inte ser upp. Men då det blir en större operation kanske du kan märka upp istället.

Det alternativ jag rekommenderar är att koppla huvudledningen till ingången på HB i centralen. Dessa gamla brytare brukar ha plats för en 6 mm² till, och det brukar fungera bra att blanda EK/FK beroende på vilken kabel du väljer till övervåningen. Den behöver i båda fallen som sagt ha minst samma area som inkommande, och jag rekommenderar en femledare (TN-S).

PE+N (eller i nödfall en PEN) tas ut från PE-plinten. Det ser ut som att den lilla ryttaren längst upp är PE-plint, med N-plinten direkt under? Det ser ut att finnas plats där på ryttaren för två ledare, PE+N? Svårt att se. Annars får du möblera om och t.ex använda N-plinten längst upp som PE. Du har ju två N-plintar till längre ned som inte används.

I övervåningens central lägger du PE till PE-plinten och N direkt till JFBn (på ovansidan).

Jag ser mestadels C16-dvärgar där. Om du inte kontrollerat detta, t.ex mha eldim så är det dags att göra det.
Tack för konkret info.
Ja det är C16 som sitter där. Är det för stort?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har spindelväv i centralen ;)

Det finns två val.

Att utgå från JFBn som du föreslog skulle visserligen fungera bra map dess plintar som sväljer en kabel till med god kontakt etc. Men rent allmänt skulle jag avråda pga ordning och reda. JFBn tillhör denna elcentral, den ligger ju efter HB. Det är olämpligt att ta ut huvudledningar därifrån. Du behöver också skyddsjord till huvudledningen, så dess skyddsledare behöver dras vidare till centralens PE-pilnt.

Den grön/gula som sitter där nu har fel färg då det är en nolla som matar JFBn, så den behöver bytas till en blå. Sedan brukar man gå in på ovansidan JFBn och gå ut på undersidan. Inte för att det tekniskt spelar någon roll, men så brukar man göra och så är också vad många förväntar sig vilket kan orsaka olyckor om man inte ser upp. Men då det blir en större operation kanske du kan märka upp istället.

Det alternativ jag rekommenderar är att koppla huvudledningen till ingången på HB i centralen. Dessa gamla brytare brukar ha plats för en 6 mm² till, och det brukar fungera bra att blanda EK/FK beroende på vilken kabel du väljer till övervåningen. Den behöver i båda fallen som sagt ha minst samma area som inkommande, och jag rekommenderar en femledare (TN-S).

PE+N (eller i nödfall en PEN) tas ut från PE-plinten. Det ser ut som att den lilla ryttaren längst upp är PE-plint, med N-plinten direkt under? Det ser ut att finnas plats där på ryttaren för två ledare, PE+N? Svårt att se. Annars får du möblera om och t.ex använda N-plinten längst upp som PE. Du har ju två N-plintar till längre ned som inte används.

I övervåningens central lägger du PE till PE-plinten och N direkt till JFBn (på ovansidan).

Jag ser mestadels C16-dvärgar där. Om du inte kontrollerat detta, t.ex mha eldim så är det dags att göra det.
Och du, om du har lust och vill å sådär så får du gärna kopiera bilderna och rita hur jag ska koppla

Mvh danne.
 
Tyvärr, jag vill hellre att du själv tänker till och beskriver hur det ska kopplas mellan centralerna för din egen kunskaps skull, så får du svar här på om det är rätt. Principen är enkel och vi har ett antal trådar om det, plus att kjell.com har fina bilder.

C16 tillåter inga långa 1.5 mm² om det är vanliga schukouttag du tänkt använda dem till. Dvärgar har heller inte samma karakteristik som smältsäkringar så det går inte att snegla på centralen under. Du bör mäta upp förimpedansen i centralen (sök på vattenkokarmetoden) och räkna lite med eldim (sök). Du får hjälp härifrån bara du lägger grunden själv. Det är ju ett ganska avancerat hempul här.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tyvärr, jag vill hellre att du själv tänker till och beskriver hur det ska kopplas mellan centralerna för din egen kunskaps skull, så får du svar här på om det är rätt. Principen är enkel och vi har ett antal trådar om det, plus att kjell.com har fina bilder.

C16 tillåter inga långa 1.5 mm² om det är vanliga schukouttag du tänkt använda dem till. Dvärgar har heller inte samma karakteristik som smältsäkringar så det går inte att snegla på centralen under. Du bör mäta upp förimpedansen i centralen (sök på vattenkokarmetoden) och räkna lite med eldim (sök). Du får hjälp härifrån bara du lägger grunden själv. Det är ju ett ganska avancerat hempul här.
Gaddit. Jag ska forska i detta. Jag återkommer
Tusen tack igen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tyvärr, jag vill hellre att du själv tänker till och beskriver hur det ska kopplas mellan centralerna för din egen kunskaps skull, så får du svar här på om det är rätt. Principen är enkel och vi har ett antal trådar om det, plus att kjell.com har fina bilder.

C16 tillåter inga långa 1.5 mm² om det är vanliga schukouttag du tänkt använda dem till. Dvärgar har heller inte samma karakteristik som smältsäkringar så det går inte att snegla på centralen under. Du bör mäta upp förimpedansen i centralen (sök på vattenkokarmetoden) och räkna lite med eldim (sök). Du får hjälp härifrån bara du lägger grunden själv. Det är ju ett ganska avancerat hempul här.
Tänker jag rätt eller som en stolle nu?
(Kolla min svagt imponerande teckning)
Handritad skiss av elektrisk kopplingsplan ritad på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Daniel
 
Du MÅSTE ta rätt nolla i den nedre centralen, annars kan du få nollsläpp med 0-400 volt i uttagen.
Troligen ska nollan dit upp sitta på skyddsjordskenan men det beror hur matningen till nedre centralen är gjord.

Sedan gjorde hjärtat en frivolt när jag såg bilderna på centralerna, båda borde saneras bort.

Protte
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Du MÅSTE ta rätt nolla i den nedre centralen, annars kan du få nollsläpp med 0-400 volt i uttagen.
Troligen ska nollan dit upp sitta på skyddsjordskenan men det beror hur matningen till nedre centralen är gjord.

Sedan gjorde hjärtat en frivolt när jag såg bilderna på centralerna, båda borde saneras bort.

Protte
Utgår ifrån att jag kan mäta mig fram till rätt nolla på nåt sätt?
Är mitt tänk rätt i övrigt?

Jasså är det så illa hehe?
Den övre tycker jag att jag gjort helt okej ändå som lekman hehe.
Den undre har suttit där i typ 18år.

Mvh Daniel
 
tommib
Du borde ha använt en central för infällnad om du ändå skulle fälla in den.

Eftersom du ändå pular själv ser jag inget hinder mot att även uppdatera den nedre centralen.
 
Det tål absolut att tänkas på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.