4 147 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Enkel fråga/fundering kring fas och nolla
Som absolut icke-elektriker fastnar jag ibland på vissa enkla frågor som jag inte kan reda ut själv, så någon kunnig här får gärna hjälpa mig med att ställa det rätt i mitt huvud
Jag tar ett exempel - jag har ett uttag till en vägglampa som sitter i en trappa. Att kalla det för uttag är egentligen snällt - det är bara en blå och en brun kabel som idag sitter i en gammal sockerbit.
Vad händer om fas och nolla (blå/brun) kommer i kontakt med varandra? utgör det någon brandrisk eller blir det bara en ofarlig kortslutning? de kan ju antingen komma i kontakt med varandra genom en kass sockerbit eller att en mus tuggar på dem.
huvudfrågan är alltså - om koppartrådarna i fas och nolla till ett vanligt vägguttag/lamputtag kommer i kontakt på något sätt - vad händer?
Följdfråga:
Jag har köpt en ny vägglampa på Mio som har en vanlig Euro-stickkontakt idag. Jag tänkte kapa av den stickkontakten - skala ledarna och koppla in dem till mina blå/bruna kablar som kommer ifrån väggen. Dock tänkte jag stänga säkringen och sedan ta bort den gamla sockerbiten för att ersätta den med Wago221-kopplingar istället. Jag vet inte än om ledarna i lampsladden är färgade blå/brun eller de har andra färger - men det brukar väl inte spela någon större praktisk roll vilket håll jag sätter de två ledarna på? jag menar man brukar ju inte fundera över vilket håll man sätter stickkontakten i väggen på?
Är min inkoppling ovan helt åt helvete? jag vet att lampan är levererad med en stickkontakt men jag har ett "uttag" i trappan och brytare precis där jag går ner i trappan - jag vill ju använda detta istället för att behöva förlänga stickkontakten till lampan flera meter till närmsta uttag...
Jag tar ett exempel - jag har ett uttag till en vägglampa som sitter i en trappa. Att kalla det för uttag är egentligen snällt - det är bara en blå och en brun kabel som idag sitter i en gammal sockerbit.
Vad händer om fas och nolla (blå/brun) kommer i kontakt med varandra? utgör det någon brandrisk eller blir det bara en ofarlig kortslutning? de kan ju antingen komma i kontakt med varandra genom en kass sockerbit eller att en mus tuggar på dem.
huvudfrågan är alltså - om koppartrådarna i fas och nolla till ett vanligt vägguttag/lamputtag kommer i kontakt på något sätt - vad händer?
Följdfråga:
Jag har köpt en ny vägglampa på Mio som har en vanlig Euro-stickkontakt idag. Jag tänkte kapa av den stickkontakten - skala ledarna och koppla in dem till mina blå/bruna kablar som kommer ifrån väggen. Dock tänkte jag stänga säkringen och sedan ta bort den gamla sockerbiten för att ersätta den med Wago221-kopplingar istället. Jag vet inte än om ledarna i lampsladden är färgade blå/brun eller de har andra färger - men det brukar väl inte spela någon större praktisk roll vilket håll jag sätter de två ledarna på? jag menar man brukar ju inte fundera över vilket håll man sätter stickkontakten i väggen på?
Är min inkoppling ovan helt åt helvete? jag vet att lampan är levererad med en stickkontakt men jag har ett "uttag" i trappan och brytare precis där jag går ner i trappan - jag vill ju använda detta istället för att behöva förlänga stickkontakten till lampan flera meter till närmsta uttag...
Kopplar du ihop fas och neutralledare blir strömmen så stor att säkringen löser ut.
En viss gnistbildning kan möjligtvis uppstå.
Ska det bli en riktigt brandrisk ska ledarna/överledningen vara så betingade att en ström kan gå under längre tid, strömmen ska alltså vara lägre än säkringen och ledarna ska klara av temperaturhöjningen. Ungefär som i ett strykjärn eller brödrost.
En lampa är inte polariserad, fas och neutralledare kan anslutas till valfri ledare på lampan.
Inkopplingen med en korrekt kopplingsplint bör vara acceptabel. Svårt att avgöra här utan bilder etc.
Ska det bli en riktigt brandrisk ska ledarna/överledningen vara så betingade att en ström kan gå under längre tid, strömmen ska alltså vara lägre än säkringen och ledarna ska klara av temperaturhöjningen. Ungefär som i ett strykjärn eller brödrost.
En lampa är inte polariserad, fas och neutralledare kan anslutas till valfri ledare på lampan.
Inkopplingen med en korrekt kopplingsplint bör vara acceptabel. Svårt att avgöra här utan bilder etc.
tack för svar!E etompau skrev:Kopplar du ihop fas och neutralledare blir strömmen så stor att säkringen löser ut.
det ser ganska simpelt ut idag - kommer ut två ledare (blå/brun) ur väggen mitt i trappan idag. Ledarna ser fräscha ut - en vanlig klassisk sockerbit hänger på dem idag. Jag gillar inte sockerbitar - föredrar Wago-klämmor.
Sitter en vanlig brytare på väggen innan man går ner i trappan.
jag tänkte BRYTA STRÖMMEN - ta bort sockerbiten - skala om ledningarna - koppla ihop dem med lampans ledare via Wago-klämmorna.
I och med att jag planerade mitt lilla projekt började jag fundera på vad som händer när FAS och Nolla kommer i kontakt med varandra - jag fastnade på tanken och var tvungen att vädra frågan
Sitter sockerbiten öppet och åtkomligt? Spontant skulle jag säga att det inte är ok. Det borde vara en dosa som döljer enkelledarna oavsett om de skarvas i sockerbit eller wago. Fast är det högt upp på väggen är det väl inget stort problem.
den sitter öppet och åtkomligt idag - och en vuxen människa kan enkelt nå den - så det är inte OK. Men det blir det ändring på.
Där är inte urfräst ett riktigt hål för dosa i väggen men förra ägaren har gömt sockerbiten i lamparmaturen. Lamparmaturen till min nya lampa har också ett ganska väl tilltaget utrymme i sig och armaturen sluter tätt mot väggen så det borde väl vara OK?
Idag är det som sagt inte OK - förra ägaren har tagit med sig lampan och kvar hänger bara två ledare med en sockerbit, Vi kände att bästa sättet att få bort dessa farliga ledare är att montera upp en lampa - blir dessutom väldigt snyggt med en lampa i trappan
någon som misstycker? annars får jag väl ta dit en elektriker för att fräsa ur och sätta en riktig dosa. Jag har den största respekten för elektriker-yrket men just här känns det lite löjligt - något måste man väl få göra själv om man iaktar försiktighet?
Där är inte urfräst ett riktigt hål för dosa i väggen men förra ägaren har gömt sockerbiten i lamparmaturen. Lamparmaturen till min nya lampa har också ett ganska väl tilltaget utrymme i sig och armaturen sluter tätt mot väggen så det borde väl vara OK?
Idag är det som sagt inte OK - förra ägaren har tagit med sig lampan och kvar hänger bara två ledare med en sockerbit, Vi kände att bästa sättet att få bort dessa farliga ledare är att montera upp en lampa - blir dessutom väldigt snyggt med en lampa i trappan
någon som misstycker? annars får jag väl ta dit en elektriker för att fräsa ur och sätta en riktig dosa. Jag har den största respekten för elektriker-yrket men just här känns det lite löjligt - något måste man väl få göra själv om man iaktar försiktighet?
Dosa över kopplingarna är snyggare och säkrare. Hur ser lampan ut och hur ska lampsladden dras. Kommer lampsladden att ligga utanpåliggande en bit mellan lampan och sockerbit/dosa så bör du ju se till att lampsladden är dragavslastad i båda ändar. Bäst och snyggast är väl om lamparmaturens placering och utformning gör att den helt täcker hålet där ledarna kommer ut så att du inte får någon utanpåliggande lampsladd. Kombinerat med att lamparmaturen sitter stadigt förankrat på väggen såklart
Om armaturen täcker anslutningarna så att det blir oåtkomligt protesterar i alla fall inte jag. Skulle du behöva en dosa så kan den vara utanpåliggande. Men det låter för mig helt ok som du tänkt göra.
ledarna från väggen - wagoklämmorna och den kapade lampsladden kommer alla att få plats i armaturens "skål"S Stuff skrev:Dosa över kopplingarna är snyggare och säkrare. Hur ser lampan ut och hur ska lampsladden dras. Kommer lampsladden att ligga utanpåliggande en bit mellan lampan och sockerbit/dosa så bör du ju se till att lampsladden är dragavslastad i båda ändar. Bäst och snyggast är väl om lamparmaturens placering och utformning gör att den helt täcker hålet där ledarna kommer ut så att du inte får någon utanpåliggande lampsladd. Kombinerat med att lamparmaturen sitter stadigt förankrat på väggen såklart
armaturen har ett separat fäste som man skruvar i väggen och sedan skruvar man armaturen i detta fäste från sidorna.
det är denna lampan:
https://www.mio.se/produkt/bolton/33192554
Det blir bra. I trappor, och specifikt i trappavsatser har jag inte sett att vanliga lamputtag monteras. Lösa kablar ur ett vp-rör verkar vara den allmänna lösningen.H hullan skrev:
Förutsättningen för att det ska vara ok att göra så är att lampans "kopplingsutrymme" inte har åtkomliga metalldelar. Du måste nämligen tänka på att du tar bort dubbelisoleringen när du klipper sladden med sin eurokontakt och ansluter med wago. Det går att utföra bra men kräver eftertanke. Man kan också jorda armaturen men det kräver lite mer jobb.
Ang kortslutning mellan fas och nolla så kommer en stum kortslutning lösa säkringen (i en korrekt dimensionerad anläggning) men halvdassig kontakt som leder ca 5A kommer inte lösa någon säkring. Däremot kommer den utveckla ca 1,1 kW värmeeffekt vilket inte är så bra om man har brännbara saker i närheten. I korthet, undvik kortslutning av alla slag.
Ang kortslutning mellan fas och nolla så kommer en stum kortslutning lösa säkringen (i en korrekt dimensionerad anläggning) men halvdassig kontakt som leder ca 5A kommer inte lösa någon säkring. Däremot kommer den utveckla ca 1,1 kW värmeeffekt vilket inte är så bra om man har brännbara saker i närheten. I korthet, undvik kortslutning av alla slag.